Plotseling nacht waarin ademen niet lukt

1
Ik heb al jaren een CPAP en kan er eigenlijk altijd prima mee slapen. Normaal gesproken reis ik veel en zelfs in het vliegtuig kon ik er zonder problemen mee slapen. Momenteel heb ik alweer een jaar een Dreamstation met een neus masker van ResMed. Druk staat al jaren op 6,5. AHI is <1 gedurende de nacht (voor behandeling was het >35).

Prima dus.

Maar heel soms heb ik een nacht dat ik gelijk bij het inslapen al een probleem heb met ademen. Na ongeveer 30 seconden tot 1 minuut voel ik me heel benauwd, alsof ik geen zuurstof krijg.

Gelukkig is dit zeldzaam (minder 1x per kwartaal) maar afgelopen nacht had ik het weer en kon ik eigenlijk niet fatsoenlijk slapen. Het lijkt alsof ik de lucht die ik uitadem ook gelijk weer inadem, oftewel “zuurstof arme” lucht.

Is er iemand die enig idee heeft hoe dit kan komen?

Ik ben erg benieuwd of dit iets bekends is en of ik er iets aan kan doen. Vooral vreemd omdat ik 99 van de 100 nachten nergens problemen mee heb en er niets aan de instellingen anders is dan anders...

Re: Plotseling nacht waarin ademen niet lukt

2
Vreemd, het enige wat ik nog aan kan denken, hoewel je dan ook op andere nachten een probleem zou moeten hebben, is het regelmatig schoonmaken van de filters in het apparaat! Maar ik neem aan dat je daar wel op let en zoals gezegd, dan zou je daarvoor ook last moeten hebben gehad of de dag er weer na. Maak je gebruik van de Rampinstelling of slaap je direct op de juist ingestelde druk?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Plotseling nacht waarin ademen niet lukt

3
Ik heb gisteravond nog een hoop gelezen en ik vermoed dat het toch ligt aan de filters in het neus masker. Op US forums lees ik dat dit vaker een probleem is bij dit type filter. Normaal maak ik het masker regelmatig schoon maar niet heel specifiek op de filters gelet. Nu eerst even in azijn gezet en daarna met een zachte tandenborstel en wat afwasmiddel zachtjes geborsteld.

En daarna vooral eerst goed laten drogen, ik las dat dit vooral belangrijk is...

Hierna kon ik vannacht prima inslapen (het apparaat staat overigens ingesteld met ramp (op 5.0 geloof ik) en geen last meer van benauwdheid.

Vannacht weer kijken hoe het gaat maar het lijkt opgelost!

Re: Plotseling nacht waarin ademen niet lukt

6
Bekend feit van dit masker is, dat condens kan neerslaan aan de binnenzijde van het masker op het filter. Daardoor raakt het filter verstopt en kan daardoor het ademen flink gehinderd worden.

Het afdrogen van dit filter aan de binnenkant is dan een oplossing.

Ik heb daar één keer last van gehad. Dat condens, dus vocht, komt mee in je uitgeademde lucht. Ik gebruik altijd een verwarmde slang het gehele jaar door.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar