Keelamandel verwijdert / Cpap.

1
Hallo.

Inmiddels zijn mijn keelamandelen verwijdert. Ergens op een ander draadje binnen het apneu forum heb ik mijn verhaal gedaan.

Nu loop ik tegen het volgende probleem aan. Ik ben vorige week weer begonnen met de Cpap op advies vd longarts, om te kijken hoe het voelt en wat het doet.

25 feb krijg ik weer een slaaponderzoek, om te kijken of het enigzins heeft geholpen om de amandelen te laten verwijderen.

Maar mijn lichaam is totaal ontregelt en heeft geen behoefte meer om de Cpap te gaan slapen.

Ik slaap de ene keer ff 2 uur max. En dan gooi ik het masker af en slaap zonder verder.

Mijn wederhelft zegt wel dat ik heel af en toe wat snurk. Maar dat is dan van korte duur.

Eerst 5 kg afgevallen en niks voor gedaan. Nu alweer 3 kg erbij terwijl ik niet anders ben gaan eten.

Maar mijn lichaam wil gewoon niet meer aan de cpap. Eergister was de AHI score 1. Vanacht niet gebruikt omdat ik er totaal geen zin meer in heb.

Re: Keelamandel verwijdert / Cpap.

2
tja, je zou kunnen afwachten tot je het slaaponderzoek gehad hebt, meten is weten, en dan aan de hand daarvan besluiten of je de CPAP nog wilt gebruiken of niet. Uiteindelijk ligt die beslissing bij jezelf.
Ik kan me overigens wel voorstellen dat je (lichaam) geen zin meer hebt (heeft) nu je (het) enige tijd zonder CPAP hebt (heeft) geslapen. Met een CPAP slapen doet niemand voor zijn lol. Bedenk echter wel dat onbehandelde apneu je lichaam beschadigt, en dat apneu vaak toeneemt naarmate je ouder wordt.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Keelamandel verwijdert / Cpap.

3
Wij adviseren juist om twee weken voor een slaaptest, zonder cpap, te stoppen met het gebruik daarvan.

De reden hiervan is, dat als je het cpap apparaat blijft gebruiken tot aan de dag van de slaaptest, de test zelf met valse uitslagen kan komen.

De cpap heeft altijd een na-ijl effect. Door twee weken van te voren juist de cpap niet te gebruiken, creëer je een situatie waarin je, je keel en luchtweg gebied rust geeft en deze herstelt zich dan naar de normale situatie. Mocht je dan toch weer vermoeidheid gaan voelen, dan kun je er in feite al van uitgaan dat de ademstops zijn teruggekeerd. Snurken hoeft nog geen ademstops te veroorzaken, kan wel, maar niet alle snurkers hebben apneu.

Daarom zeker als je volgende week al getest wordt, dan zou je de cpap dus nu niet meer moeten gebruiken. Pas dan krijg je volgende week een zuiver beeld hoe het er voor staat.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Keelamandel verwijdert / Cpap.

6
MacWarrior schreef: 20 apr 2021, 22:46 En ? Is er al meer nieuws hierover bekend ?
Hallo.

De slaaptest wees uit dat ik van 88 ademstops per uur naar 2 ademstops per uur ben gegaan.

Dus ik was dolgelukkig toen ik dat hoorde. Inmiddels is het Cpap apparaat retour gegaan naar vivisol en slaap ik weer normaal.

De amandelen waren dus het probleem van de apneu.