oorzaak hoofdpijn

1
Goedendag. Al een tijdje vraag ik me het volgende af.

Het gevolg van ademstops is dat we minder lang (of zelfs helemaal niet) in een diepe slaap komen.
Vermoeidheid is uiteraard een gevolg van het gebrek aan diepe slaap.
Maar is de hoofdpijn die we ervaren ook een gevolg van het te kort aan diepe slaap of is de hoofdpijn het gevolg van de ademstops an sich (dus ook als je voldoende diepe slaap hebt, zoals bij een lichte vorm van slaapapneu).

Ik heb zelf gem. 9 ademstops, maar later in de nacht draai ik naar mijn rug en dan schiet ik naar 18. Zou de hoofdpijn verklaart kunnen worden door die piek aan het einde van de nacht?

Re: oorzaak hoofdpijn

2
Dag Dennis1, ik wil graag gelijk gebruik maken van een algemene opmerking voor een ieder: op het forum is een zoekfunctie, links bovenaan. Als ik daar het zoekwoord 'hoofdpijn' invoer krijg ik diverse resultaten. Het antwoord staat daar tussen: ja, hoofdpijn kan zeker een gevolg zijn van apneu.

Re: oorzaak hoofdpijn

4
Bedankt voor de reactie. Echter, mijn vraag was niet zo zeer of hoofdpijn het gevolg kan zijn van apneu. Eerder wat de oorzaak is van de hoofdpijn. Een slaapmasker gebruik ik nu niet.

Is de oorzaak het gevolg van het gebrek aan diepe slaap of het gevol van de ademstops zelf, bijv het gebrek aan zuurstof, vele keren per uur.

Re: oorzaak hoofdpijn

5
Dennis1 schreef: 24 feb 2021, 13:14 Bedankt voor de reactie. Echter, mijn vraag was niet zo zeer of hoofdpijn het gevolg kan zijn van apneu. Eerder wat de oorzaak is van de hoofdpijn. Een slaapmasker gebruik ik nu niet.

Is de oorzaak het gevolg van het gebrek aan diepe slaap of het gevol van de ademstops zelf, bijv het gebrek aan zuurstof, vele keren per uur.
Wat is diepe slaap? We kunnen kiezen uit N1, N2, N3 en REM. (N1 en N2 worden gezien als licht)

Ik heb zelf nooit zuurstofgebrek gehad aangezien ik geen OSAS heb. Ter illustratie een stukje uit mijn eerste slaaponderzoek.

Dus ik zet mijn geld in op algemene verstoring van de slaap. Als je iemand de hele nacht met een claxon wekt heeft die 's ochtends ook hoofdpijn.

Overigens is het mogelijk om mensen tijdens de slaap zuurstofgebrek te geven zonder hun slaap te verstoren en het resultaat is dat ze er niets van merken na de slaap.

https://paste.c-net.org/ErasedSelfless
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i
Bijlagen