cpap: resultaten vallen tegen

1
Sinds half december 2020 gebruik ik op advies van de longarts van het slaapcentrum een cpap (Dream Station van Philips). Ik hoor het de longarts nog zeggen: "u zult zich snel een stuk beter voelen". Helaas is dat niet waar. Slapen met zo'n masker op je gezicht is voor mij geen probleem. Mijn hoofd hoeft maar een kussen te raken of ik slaap. Altijd al geweest en nooit moeite gehad met in slaap vallen. Wat wel een probleem is: een keer of 5, 6 per nacht uit je bed moeten om te gaan plassen. Je nachtrust wordt zo wel flink verstoord en dat is door het gebruik van een cpap niet veranderd. Helaas. In het begin vond ik de resultaten nog wel bemoedigend: mijn "normale" ademhalingsstops van 74 x per uur zakten al snel naar 27 of zelfs minder. "Goed op weg al", dacht ik. Maar de laatste tijd is het weer flink aan het stijgen naar 50 of meer stops per uur, zonder dat ik daar een verklaring voor heb. De longarts met wie ik in mei een controle-afspraak heb, mag het zeggen. Intussen begint de vermoeidheid door slaapgebrek bij mij weer toe te nemen en ik word hier niet vrolijk van. Hoe ik hier mee om moet gaan? Ik heb geen idee. Gelukkig zit ik niet meer in het arbeidsproces, dus als ik 's ochtends of 's middags spontaan in slaap val, dan kraait daar geen haantje naar. Ik probeer mijn schouders maar op te halen en de dingen te nemen zoals ze zijn. Ook die vervelende slaapapneu. Er zijn ergere dingen...........

Lydia

Re: cpap: resultaten vallen tegen

3
Lydia, je gebruikt de Dreamstation van Philips schrijf je. Maak je ook gebruik van Dreammapper op je mobiele telefoon of wellicht Oscar op je PC/Laptop? Je ziet dan op deze "Uitleessoftware" het aantal ademstops, maar ook de verdeling in Obstructief, Centraal Apneu en Hypopneu's.

Wellicht heb je erg veel Centrale ademstops en zou het zo kunnen zijn dat je een ander apparaat nodig hebt. Die zien er vaak hetzelfde uit, maar werken anders.

Kun je zien wat voor type ademstops je hebt?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: cpap: resultaten vallen tegen

4
Hoi Persluchtpiraat en Ruud,

Dank voor jullie reactie. Op mijn Philips Dream Station staat de tekst "Auto CPAP" met verder nog een serienummer erbij. De softwareversie van dit apparaat is 1.1.8.

Het masker is een F&P Simplus Full Face Mask. Ik had eerst een ander masker, maar dat is vervangen door dit full face masker omdat ik 's nachts vaak last heb van een (gedeeltelijk) verstopte neus en daar ondanks het masker toch wakker door werd. De ingestelde (en tot nu toe nog niet aangepaste) druk is 7.0 cmH2O.

Ik heb de Dreammapper nog niet gebruikt, sinds kort (eind maart) heb ik een heuse smartphone en ik moet dat "enge ding" nog goed configureren. Als dinosaurus uit het pré computer en pré mobiele telefoontijdperk kost mij dat wel enige moeite en tijd. Ik weet dus (nog) niet welk type ademstops ik voornamelijk heb maar het lijkt me wel interessant om dat te weten om ook goed beslagen ten ijs te komen als ik in mei bij de longarts moet komen voor controle. Ik ga Dreammapper dus installeren (wish me luck).

Ik wil jullie alvast hartelijk danken voor jullie steun en info, ik voel me daardoor wel gesterkt.

Nogmaals bedankt,

Lydia

Re: cpap: resultaten vallen tegen

5
BOL04 schreef: 02 apr 2021, 12:08 Wat wel een probleem is: een keer of 5, 6 per nacht uit je bed moeten om te gaan plassen. Je nachtrust wordt zo wel flink verstoord en dat is door het gebruik van een cpap niet veranderd.
Ik had dit in het begin ook, heb er over gesproken met mijn huisarts en die heeft wat voorgeschreven waardoor ik nu niet meer zo vaak eruit hoef om naar het toilet te gaan. Wellicht een optie voor u om er eens over te hebben met uw huisarts, niet alles is slaapapneu gerelateerd, veel, maar niet alles.

Succes
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: cpap: resultaten vallen tegen

6
Nog maar even een herinnering dat een lage AHI niet garandeert dat geen er Flow Limitation optreedt. Flow limitation zorgt voor vacuum in de thorax, het hart voelt dat en scheidt dan ANP (atriaal natriuretisch peptide) uit dat de nieren aanstuurt om urine uit te scheiden.

Het is dus onverstandig om symptoombestrijding (remmers urineproductie) in te zetten als deze factor nog niet is uitgesloten.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: cpap: resultaten vallen tegen

7
Bedankt voor jullie reactie en suggesties!

Ik ben al sinds ik een CVA heb gehad (in 2006) behandeld voor urine-incontinentie. Ik kreeg daar pillen voor om de zogenaamde “reactieve blaas” te kalmeren. Die remden inderdaad de urineproductie af wat vooral s’ nachts voor minder stops naar het toilet zorgde. Een paar maanden geleden heb ik deze medicatie (vesicare) stopgezet omdat ik ze niet meer nodig had en ik niet nodeloos een hoop medicijnen wil slikken (ik heb er al zoveel, diverse bloeddrukverlagers, cholesterolremmers en pilletjes voor mijn bloedsuiker). Sinds de behandeling voor slaapapneu is het uit bed moeten om te plassen echter weer toegenomen, maar ik aarzel om maar weer naar de vesicare te grijpen, zeker nu ik de reactie van de persluchtpiraat heb gelezen. Ik heb ook aan de OSAS-consulent van het ziekenhuis gevraagd waarom het zo lang moet duren voordat ik voor controle terug moet komen bij de longarts. Nog geen antwoord gehad. Wordt vervolgd dus. Ik wens jullie allemaal nog fijne paasdagen!

Lydia

Re: cpap: resultaten vallen tegen

8
Ondertussen kunt u wellicht on OSCAR kijken of u daar flow limitation (zie middelste grafiek in plaatje) kunt bespeuren.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i
Bijlagen