Slecht gebit door cpap

1
Laatste jaren een slecht gebit gekregen. Het viel mij op dat dit een beetje samen opliep met de tijd dat ik cpap gebruik (Philips Dreamstation).
Bij een bezoek aan de tandarts gaf hij aan dat de cpap mogelijk een erg droge mond veroorzaakt tijdens de nacht. Dit kan ik beamen omdat ik 's-morgens wel altijd wakker word met een erg droge mond. Minder speeksel veroorzaakt minder enzymen waardoor cariës meer kans krijgt. Veel poetsen dus vooral voordat je gaat slapen.

Re: Slecht gebit door cpap

2
Ademt u door de mond als u de CPAP gebruikt? Is het bekend waarom u niet door de neus ademt?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Slecht gebit door cpap

3
Rien, gebruik je bij de Dreamstation ook de bevochtiger erbij en eventueel de verwarmde slang H(eated)T(ube) 15 (mm)?

Door het gebruik van het P30i masker samen met het Topaz 09adj kinband zou je in principe toch minder last moeten hebben van een uitgedroogde mond.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Slecht gebit door cpap

4
RuudJ schreef:Rien, gebruik je bij de Dreamstation ook de bevochtiger erbij en eventueel de verwarmde slang H(eated)T(ube) 15 (mm)?

Door het gebruik van het P30i masker samen met het Topaz 09adj kinband zou je in principe toch minder last moeten hebben van een uitgedroogde mond.
Ik heb de ResMed Airsense10, met verwarmde slang en bevochtiger. Elke morgen een droge mond. Volgelaatsmasker. Ik probeer door mijn neus te ademen , maar als ik slaap gaat dat wel eens mis.

Verstuurd vanaf mijn VTR-L09 met Tapatalk

Re: Slecht gebit door cpap

8
RuudJ schreef: 10 apr 2021, 09:42 Michiel, dat is het probleem van een volgelaatsmasker, je gaat sneller ademen door de mond en daar kan de slijmvliezen niet echt goed tegen.
De logica ontbreekt. Als de TS met een FFM de mond opent dan zal deze vast en zeker ook bij andere maskertypes de mond openen. Ik voorspel eindeloze mondlekkage. Het probleem ligt in de neus (of aan een gebrek van Pressure Support dat de neusweerstand zou kunnen compenseren).
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i