Persluchtpiraat viert: transitie naar neusdoppen (met theorie over mondlekkage)

1
Ik heb de afgelopen 3 jaar met een Full Face masker geslapen, eerst RM Quattro Air, daarna FP Simplus, PR Dreamwear FF en RM F30i. Met een neus(doppen)masker heb ik nooit een hele nacht volmaken omdat ik altijd werd geplaagd door onbedwingbare mondlekkage.

RuudJ heeft wel eens gezegd: als de druk voldoende is dan blijft de mond automatisch gesloten. Daar zit wat in, maar ik zou het wat willen specificeren. Het is namelijk zo dat ik met een neusmasker altijd (wakend) mijn mond ver heb open kunnen sperren (alsof ik een appel eet) zonder dat er lucht weglekt, vermoedelijk zorgen mijn lange verhemelte en hoge tong daarvoor. Wat mij betreft is het niet zo zeer de mond, maar eerder de tong en wellicht ook knarsbeweging van de onderkaak. Stuwen met de tong (tongue thrusting) en kaakklemmen/knarsen zijn reeds in verband gebracht met respiratoire arousals in de algemene zin (apneus/hypopneus, RERAs etc). Apneus en hypopneus had ik niet met de BiPAP S, maar toch bleef ik lucht uitstorten met neusmaskers. We weten ondertussen dat BiPAP S mij niet volledig behandelde, dus ik denk dat ik wel kan stellen dat het mondlekken te wijten is aan onbehandelde (residuele) RERAs.

Ten aanzien van de behandeling is wel het volgende aan de orde: de statische druk (EPAP) is slechts één deel van het plaatje. Pressure Support komt daar nog bovenop, en met constante 5 cmH2O was dit regelmatig niet toereikend. Nu slaap ik met de ASV, en deze "kiest" voor elke individuele ademhaling de juiste hoeveelheid PS om de perceptie van ademhalingsinspanning op een gelijk laag niveau te houden. Ik zou de gevleugelde spreuk van RuudJ zelf dus als volgt formuleren: als de ademhalingsinspanning onder de door de hersenen gehanteerde "protestgrens" blijft, dan zal er geen tongstuwen, kaakwrikken/knarsen en dus geen mondlekkage meer optreden. Dit geldt voor zowel "100% UARS mensen" als mensen die wel AHI > 5 hebben. Want ook die groep kan last hebben van RERAs, en als die onbehandeld blijven, dan kunnen de klachten blijven ondanks dat de CPAP een lage AHI aangeeft.

Natuurlijk is dan de vraag: als ASV wel volledig behandelt, dan zou een neusmasker alsnog wel mogelijk zijn, nietwaar? Zo dacht ik in afgelopen januari. Onlangs heb ik kans gehad om een RM Airfit P30i op de kop te tikken via Marktplaats en het is wellicht nog pril na maar één nacht, maar ik kan nu al melden dat ik een hele nacht heerlijk heb geslapen met de "slang bovenop" neusdoppen. Hiep hiep, hoera! Mijn intuïtie bleek weer te kloppen :blush:
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Persluchtpiraat viert: transitie naar neusdoppen (met theorie over mondlekkage)

2
Dus jij bent nu ook 'over' :blush:

Ik heb met windkracht 11,2 toch nog wel wat lekkage. Afgelopen nacht ook weer 19,41 %

Dus dat zal wel aan die gaten in mijn verhemelte liggen. Ondanks de kinband.... :(
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Persluchtpiraat viert: transitie naar neusdoppen (met theorie over mondlekkage)

3
Zouden die gaten niet af te dichten zijn? Er bestaan "stoppertjes" om traanbuisjes af te dichten, dus je zou iets vergelijkbaars kunnen doen. Alleen als het 10 gaatjes betreft of zo dan is het wat bewerkelijk elke avond en ochtend ':)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i
Bijlagen

Re: Persluchtpiraat viert: transitie naar neusdoppen (met theorie over mondlekkage)

4
Ik ben onderzocht door een kaakchirurg in het Spaarneziekenhuis in Hoofddorp.

Daar werd geconstateerd dat er nog veel gaten zaten waar met een pennetje doorheen kon worden geprikt. Er zou een operatie plaats moeten vinden waarbij al het tandvlees losgesneden moest worden en opnieuw zou moeten worden vastgehecht. Ik ben zo vaak geopereerd in mijn leven tot aan mijn 25ste dat ik er geen heil meer in zag. Dus ik heb het zo gelaten. Dit was ver voordat ik met apneu werd gediagnosticeerd. En zo rondom mijn 47ste levensjaar.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Persluchtpiraat viert: transitie naar neusdoppen (met theorie over mondlekkage)

5
Zou het niet mogelijk zijn om bij de tandtechniker een soort bovenbeugel te laten maken die met een laagje rubber tegen het verhemelte aandrukt om deze af te dichten? Zelf maken is eventueel zelfs een optie
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Persluchtpiraat viert: transitie naar neusdoppen (met theorie over mondlekkage)

6
Ik heb door de schisis te weinig bovenkaak, althans er ontbreekt vooral aan de voorzijde kaakbot. Het gevolg is dat ik nu al zo 43 jaar met een boven prothese door het leven ga. Dus geen voortanden en links nog viertal kiezen en tanden en rechts nog 1 kies en twee tanden. In feite zijn het kiezen en tanden die ver zijn afgeslepen en waar gouden (mixed) koningskronen overheen zijn vastgezet met cement, zeg maar. Daaroverheen is dan de boven prothese vastgeklikt. Daar zit een halve gehemelte plaat aan vast. Ook zit daar een vul rand op die mijn bovenlip vorm geeft. In mijn bovenlip die vroeger strakker was, is een deel van mijn onderlip geplaatst. Dit deel was op één punt na losgemaakt en gedraaid en in de bovenlip geplaatst. Na een week vloeibaar eten via een rietje met de lippen aan elkaar vast is uiteindelijk het gedraaide onderlip gedeelte definitief losgemaakt van de onderlip. Daarna was mijn bovenlip ruimer waardoor er een prothese kon worden gemaakt. De onderlip, ofwel Hazelip, is daardoor ook weer wat kleiner geworden. Al met al blij dat het allemaal kan. Sinds ik weet dat ik apneu heb, heb ik ook doorgekregen dat mensen met schisis meer dan 4 % kans hebben vanaf hun geboorte op het hebben van ademhalingsstoornissen. Dit stond in een artikel van Elsevier Medisch journaal. Dit komt natuurlijk door de neusdoorgang, bij mij stond de neus scheef, er was sprake van een platte neus en natuurlijk geboren met een open gehemelte en een gespleten huig en enkelzijdig gespleten bovenlip. Hierdoor loopt de neus en luchtwegdoorgang ook niet zoals het normaal zou moeten zijn. Ik snap nu ook, dat ik in 1987 al aan mijn leidinggevende de vraag stelde of ik ook standaard later mocht beginnen met mijn werk, om de reden dat ik voelde dat mijn lichaam het niet trok om om half negen te starten met werken. Toen had ik al problemen, was toen 30 jaar en pas 24 jaar later in 2011 werd er apneu gediagnosticeerd.

Overigens, op de vraag om later te beginnen werd negatief gereageerd. In plaats daarvan kreeg ik een baan als leidinggevende zelf en maakte ik dagen van 12 uur ipv 9 uur. Tropen jaren waren dat......
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Persluchtpiraat viert: transitie naar neusdoppen (met theorie over mondlekkage)

7
Grote goden, wat een heftig pakket :worried:
RuudJ schreef: 30 apr 2021, 23:45 Ik snap nu ook, dat ik in 1987 al aan mijn leidinggevende de vraag stelde of ik ook standaard later mocht beginnen met mijn werk, om de reden dat ik voelde dat mijn lichaam het niet trok om om half negen te starten met werken
Tja. Dat roept hier ook wel herinnering op.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Persluchtpiraat viert: transitie naar neusdoppen (met theorie over mondlekkage)

8
Daarom ben ik blij met de mogelijkheid alleen late diensten te draaien. Een collega draaide alleen vroege, maar helaas heeft zij een andere baan. Ik ben dus benieuwd of dit straks ook nog lukt.
Fingers crossed
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP