AHI gedaald maar niet uitgerust

1
Goedenavond, ik heb sinds 3 weken een cpap apparaat met fullfacemasker, met een druk van 6. Ik ben vermoeider dan ooit en vraag mij af hoeveel geduld ik moet hebben.
Daarnaast is mijn AHI nu rond de 3 en ik vraag mij af of ik dan überhaupt wel uitrust, aangezien ik dus nog drie keer per uur een ademstop hebt met alle gevolgen van dien. Ik zal dan alsnog niet in de diepe slaap komen, of zie ik dat verkeerd?

Mvg,

Tim

Re: AHI gedaald maar niet uitgerust

2
Hallo,

Ik zou zeggen dat u nog meer geduld moet hebben, iets wat in jaren opgebouwd is, is niet in 3 weken afgebouwd. Uw lichaam moet wennen aan de cpap. Bij mij duurde het meer als 3 weken kan ik u vertellen, het duurde bij mij al meer als 1 jaar voor ik weer fulltime aan het werk was, en ik had ook nog terugvallen. Maar ik kan u vertellen dat het beter wordt, u zult zich niet meteen beter voelen, maar dat komt.
Wat uw huidige ahi betreft, ik weet niet wat uw ahi was bij uw slaaponderzoek, maar er is ruimte voor verbetering.

Dat fullface masker, was dat uw keus? Ikzelf ben voor een neusdoppen masker gegaan en dat bevalt me heel goed.
Maar als uw masker bevalt: Goed is goed.

Succes
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: AHI gedaald maar niet uitgerust

3
Hallo Louis,

Bedankt voor je bericht. Fijn om te horen dat geduld uiteindelijk beloond wordt!

Ik heb een neusmasker geprobeerd, maar ik adem dermate hardnekkig door de mond dat ik daarmee twee weken hele slechte nachten gehad heb. Het full face masker zit goed en ik heb er ook relatief weinig last van omdat hij stevig op m'n gezicht zit.
Mijn AHI zat bij slaaponderzoek rond de 25, dus het is wel degelijk een verbetering.

Maar ik ben toch benieuwd: als je een AHI van 3 hebt, dan ben je gemiddeld dus 20 minuten in (diepe) slaap voordat je weer een apneu krijgt. Dan rust je feitelijk toch net zo slecht uit als bij een iets hogere AHI, of zie ik dat verkeerd?

Mvg,

Tim

Re: AHI gedaald maar niet uitgerust

4
Tim in dit apneu forum kun je onder Apparatuur de uitgebreide informatie vinden over OSCAR.

Gebruik dit eens om je sd kaartje uit te lezen.

Het zal je veel duidelijk maken hoe lang apneus duren.

Welk merk cpap heb jij?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: AHI gedaald maar niet uitgerust

5
timb46 schreef: 22 jul 2021, 08:31 als je een AHI van 3 hebt, dan ben je gemiddeld dus 20 minuten in (diepe) slaap voordat je weer een apneu krijgt.
Die redenering kan je niet 1 op 1 doortrekken. Wat te denken van een aantal apneus aan het einde van de ochtend bijvoorbeeld? De hele nacht lekker geslapen (zonder apneus!) maar omdat het getal van bijvoorbeeld 8 apneus (tussen 06:00 en 06:10) gedeeld moet worden over 8 uur kom je op wel 1 per uur :-O Dus slecht geslapen! Niet dus, vandaar dat OSCAR daar heel behulpzaam bij kan zijn.
Een getal zonder duiding zegt niets...

Re: AHI gedaald maar niet uitgerust

7
timb46 schreef: 22 jul 2021, 18:40 Dank voor de tip! Ik heb een dreamstation 2 van Philips. Ik zal eens kijken hoe ik die kan uitlezen.
Dat kan dus (nog) niet, want de assholes van Philips hebben besloten om encryptie toe te passen op de SD kaart data.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: AHI gedaald maar niet uitgerust

10
Dreammapper is speelgoed vergeleken met OSCAR. Ik zou zelf in ieder geval niet weten wat ik aan Dreammapper zou hebben.
timb46 schreef: 22 jul 2021, 20:12 Dat is jammer. Kan mijn behandelaar wel bij de data? Of blijft dat voor altijd geheim..
Met de interne software van Philips (Encore Pro) zou het wel moeten werken. Maar ik betwijfel of de versie die beschikbaar is via ApneaBoard geschikt is voor de DS2.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: AHI gedaald maar niet uitgerust

11
Twee weken later nu en vermoeider dan ooit, ondanks gemiddelde AHI van 3. Ik ga morgen met m'n zorgverlener bellen want ik ben nu inmiddels amper in staat om te werken.

Ik ga vragen of de druk iets omhoog kan of dat APAP nog een optie is. Zal ook vragen of zij wel gedetailleerd inzicht hebben en of ze dat met me kunnen delen.