Bipap en elke nacht dromen

1
Ik wordt behandeld met een BIPAP apparaat en wordt elke dag moe wakker en droom naar mijn idee steeds.
Het put me wel wat uit en hierdoor zie ik er tegenop om naar bed te gaan.

Ik heb geen idee hoe het komt maar ik denk dat ik eens een saturatie meting moet aanvragen tijdens slaap.

Bij jullie ook veel dromen of is dat niet veranderd bij jullie behandeling ?


Groet

Jan Pieter
ResMed Lumis150 Bi-pap
F20 Full Face Mask
AHI 26 zonder cpap
AHI ca 2 met cpap
Verwarmde slang,
vochtigheid 7

Re: Bipap en elke nacht dromen

2
Hoe is het met lekkage? Het is jammer dat ResMed alle lekkage incidenten onder (uit m'n hoofd) 24 l/minuut geheim houdt, want daar kan je nog door gewekt worden, zeker als het in je oog spuit etc.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Bipap en elke nacht dromen

3
Ik weet eigenlijk niet meer precies het verschil tussen voor en met cpap gebruik.
Door de lange tijd cpap gebruik gaat steeds meer naar de achtergrond hoe het voor die tijd was.
Ik droom nu wel veel, soms ook heel levendig. Ik meet mijn slaap met een smartwatch.
Mijn REM slaap is hoog, vaak dik over de 20 procent terwijl ik heel laag percentage diep slaap.
Als ik mij lichamelijk inspan, zeg maar 40km fiets dan is die nacht de diepe slaap wel wat hoger.
Wat ik er van merk? Eerlijk, Ik zou het niet weten, ik slaap als een blok, voel mij goed ingesteld en meestal redelijk fit.

Re: Bipap en elke nacht dromen

4
Jan Pieter als je droomt haal je in ieder geval de Remslaap. De vraag is of je ook genoeg diepe slaap hebt. Via Oscar kun je ook zien of er lekkage benden de 24 liter grens aanwezig is per minuut. De diepe slaap is de herstel slaap en dus belangrijk.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Bipap en elke nacht dromen

5
Henk22 schreef: 07 sep 2021, 22:29 Ik meet mijn slaap met een smartwatch.
Mijn REM slaap is hoog, vaak dik over de 20 procent terwijl ik heel laag percentage diep slaap.
Negeer de smartwatch, ze zijn niet gevalideerd.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Bipap en elke nacht dromen

6
persluchtpiraat schreef:Negeer de smartwatch, ze zijn niet gevalideerd.
Dat geloof ik meteen, gelukkig is er wel een tendens mee te bekijken.
Overigens heb ik bij de huisarts de hartslag laten vergelijken, die was precies goed.
Ik weet uit ervaring dat ik dieper slaap als ik me inspan, ik zou niet weten hoe je verder zelf zou kunnen zorgen voor dieper slapen.

Re: Bipap en elke nacht dromen

7
Henk22 schreef: 08 sep 2021, 09:40 Overigens heb ik bij de huisarts de hartslag laten vergelijken, die was precies goed.
Dat geloof ik wel, want hartslag is echt makkelijk te meten. Dat kan je zelfs met je vinger en een horloge :blush:
Henk22 schreef: 08 sep 2021, 09:40 Ik weet uit ervaring dat ik dieper slaap als ik me inspan, ik zou niet weten hoe je verder zelf zou kunnen zorgen voor dieper slapen.
Wat is dieper? Meer N3 in absoluut percentage? Meer N3 consolidatie? Meer REM in absoluut percentage? Meer REM-consolidatie? Of u voelt zich beter bij het ontwaken 's morgens. Dat kan zeker, omdat lichaamsinspanning welzijn verhoogt in het algemeen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Bipap en elke nacht dromen

8
Ja daar vraag je wat, dat kan ik zonder klinIsch onderzoek ook niet weten. ;)
Ik heb ooit dat ding gekocht en met bijbehorend appje om te zien hoe een en ander zit.
Ik zie dus verschil in de metingen wat dat horloge doet, het zegt (terecht of onterecht) zus en zoveel rem, diep en lichte slaap.
Als ik dus mij ingespannen heb en moe ben slaap ik vast en lang, dan geeft dat klokje dus minder rem en meer diepe slaap aan.
Verder varieert elke nacht wel wat, en ik hou wel eens in de gaten als ik sterk gedroomd heb (en dat dan toevallig smorgens nog kan herinneren) hoe dan het grafiekje is. En veelal geeft ie dan meer rem aan.
Ook, en dat kan ik in Oscar checken geeft ie aan wanneer ik wakker ben geweest (toilet stop en zo)
Dat werkt dus ook, zelfs de tijden kloppen.
Ik snap ook echt wel dat het geen medisch geijkt instrument is en misschien is het ook wel rommel, maar het weerhoud mij niet de schommelingen van de nacht wat te bekijken waar of niet waar. :relieved: