Re: Hoor mijn eigen ademhaling te fel

3
Ik gebruik sinds een half jaar een neusmasker welke op zijn tijd irriteert.
Van de week overgegaan op neuskussentjes.
Bij het neuskussentje hoorde ik ook iedere in en uitademing. Zo storend!!!
Hierdoor kon ik de slaap niet vatten en heb na 2,5 uur wakker liggen het masker
met de kussentjes afgedaan.

Re: Hoor mijn eigen ademhaling te fel

4
Heeft u een masker met de aansluiting van de slang boven op het hoofd?
Staat uw cpap hoger of op gelijke hoogte als u in bed ligt?
Het zou ook helpen als u kunt vertellen welk merk en type masker u gebruikt, omdat er een paar intranasaal (neus kussentjes) maskers zijn zijn...
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Hoor mijn eigen ademhaling te fel

5
* Mijn cpap staat op het nachtkastje op gelijke hoogte naast mijn bed.

Neusmasker; ResMed ; Mirage FX masker. Heeft geen aansluiting van de slang boven op het hoofd.

Neuspillow; ResMed ; Swift FX for Her. Heeft geen aansluiting van de slang boven het hoofd.

Mn. bij de neuspillow is het horen van elke in en uitademing erg storend.

Re: Hoor mijn eigen ademhaling te fel

6
De Resmed Swift FX neusdoppen masker is een masker met een gigantische luchtstroom uit het masker. Sowieso heb je bij veel maskertypes dat je je eigen ademhaling hoort. Ik vergelijk dit altijd met het ruisen der zee en lig dan binnen een paar minuten onder zeil. Ik gebruik het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker, en daarvoor ook het Resmed Airfit P10, het Resmed Swift FX, het Philips Nuance Blue Gel masker en de F&P Opus360 allemaal neusdoppen maskers. In feite hoor je altijd via de slang je eigen ademhaling terug en juist dat vind ik rustgevend.

Over apneu heb ik dit jaren geleden eens geschreven:

Een hart onder de riem voor diegene die nog moeten starten of juist gestart zijn met een cpap.
In België noemen ze de slang ook wel "Darm", zelf zou je de slang kunnen zien als "Navelstreng".
Deze was (is, nu) de verbinding tussen Baarmoeder (Cpap, nu) en Kind (U, nu) en gaf (geeft, nu) voeding (Lucht, nu) om te Leven (Overleven, nu) om zo de kwantiteit en kwaliteit van het leven te verbeteren.
Kijk er zo tegen aan en bezie het met een positieve in plaats van een negatieve (angstige) blik.
Succes, het gaat best wel lukken en dit bericht eindigt met de woorden van Barry Stevens "Vooral Doorgaan"!!! 👍👍👍👍
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoor mijn eigen ademhaling te fel

7
Ik gebruik zelf een resmed swift fx en een resmed p10 als masker, dus ik kan switchen als ik dat wil. Beide zijn intranasaal maskers, dus in de neus.
Wat ikzelf gedaan heb tegen dat geluid is een stukje filter (van afzuigkap) ervoor gemaakt, dit zorgt ervoor dat het geluid stukken minder is en uw partner wordt niet uit het bed geblazen.

Ik zeg niet dat U dat moet doen, ik zeg alleen wat ik gedaan heb, ik mag u namelijk niet zeggen wat u zou kunnen doen, omdat dit de werking van de uitwas functie (uitgeademde lucht kwijtraken via die gaatjes) kan verstoren als men dit verkeerd doet. U wilt niet uw uitgeademde lucht weer inademen.

Ik houd via het programma OSCAR mijn gegevens bij, dus ook de uitstroom uit het masker. Deze was voordat ik het filtertje ervoor maakte een bepaalde waarde en na het filter was dit gelijk gebleven, dus de uitwasfunctie is behouden. Het dient meer als spreiding van de luchtstroom en bijkomend effect is dat het veel stiller is.
Ik wil maar zeggen, er zijn veel manieren om te proberen of iets werkt voor u en vaak is een kleine aanpassing (toevoeging) al voldoende.
https://www.oscar-app.nl/

succes
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Hoor mijn eigen ademhaling te fel

8
Volgens mij kan het helpen om te luisteren naar iets dat afleidt. Denk aan luisterboeken of natuurgeluiden of saaie lezingen. Ik gebruik zelf Shokz OpenRun beengeleidende oortjes, waar je makkelijk mee in bed kan luisteren. Ik gebuik ze dan "omgekeerd" dus niet van achter het hoofd, maar van onder de kin.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoor mijn eigen ademhaling te fel

13
Heb je iets onder je cpap gelegd? Een nachtkastje kan gaan resoneren en kan ook geluid via de slang vervoeren.

Verder is het ook van belang om de juiste slang diameter maat in te stellen in de DS2. Een foutieve instelling kan ook veel storend geluid geven.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoor mijn eigen ademhaling te fel

15
Zet hem op een opstapje (opvouwbaar) naast je bed. Op de grond trekt het daar liggende stof aan.

Ik ben bang dat je gewoon moet accepteren dat je het apparaat nodig hebt en dat je altijd je eigen ademhaling zal blijven horen. In feite is dat ook niet verkeerd, dan weet je tenminste nog dat je ademhaalt. Het is een kwestie van wennen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoor mijn eigen ademhaling te fel

17
Nee, je moet je eraan overgeven en accepteren dat je altijd je ademhaling hoort. Stoppen is met apneu geen optie,tenzij je als een zombie door het leven wilt gaan, dat dan ook nog een stuk korter kan gaan duren.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoor mijn eigen ademhaling te fel

19
Het klinkt inderdaad misschien een beetje (veel) bot, maar soms moet de knop om.

Maar okay, je moet eerst zien te weten te komen waar je het geluid hoort. Bij het het masker (eventueel de luchtstroom via de kanalen over de wangen) in geval van een Dreamwear of Resmed Airfit masker, of vanuit de slang, of vanuit het apparaat zelf? Staat het apparaat dicht op een muurzijde en de luchttoevoer zit aan de achterzijde, dan kan door weerkaatsing ook een ademhalings geluid hoorbaar zijn.

Een hoes om de slang, ik weet niet of dit gaat helpen. Het isoleert de luchttoevoer nog meer in de slang en dit zou dan het geluid kunnen versterken. Bovendien heeft de DS2 ook een verwarmde slang die samenwerkt met de DS2. Mogelijk als de lucht iets verwarmt is, dat het dan niet meer zo hard klinkt?

Maar nu iets anders, controleer als je dit al nog niet gedaan hebt eens de ingestelde slang diameter en de diameter van de slang die er aan hangt. Deze diameters moeten met elkaar overeenkomen.

Bekend is het verhaal van een gereviseerde DS1 die bij omruiling ingesteld was op slangdiameter 15 mm en de gebruikte slang door de gebruiker een diameter had van 19 mm. Het geluid was veel luider dan de gebruiker gewend was voor omruiling. Misschien is dit bij jou ook het geval en als dan de instellingen met elkaar overeenkomen kan het probleem misschien opgelost zijn of tenminste dragelijker klinken.

Vraagje, slaap je nu wel met de DS2 of gebruik je hem niet omdat je niet in slaap kan komen? Ben benieuwd of dit wellicht de oplossing kan zijn.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoor mijn eigen ademhaling te fel

20
Kun je een geluidsfragment posten? Dat helpt wellicht in het bepalen wat de bron is.

Zelf kan ik ook niet tegen geluiden. Behalve oordoppen op maat, heb ik ook moeten leren "ontspannen" en niet teveel te focussen op het geluid. Heb nu zelden last.
Resmed 10 BiPAP.
Resmed Mirage FX of Resmed N20 neusmasker.
EPAP 6.0 met PS 5.0.