Re: Na 2,5 jaar CPAP zou alles goed moeten zijn maar blijf chronisch moe

21
Hierbij wat voorbeelden van mijn CA/UF1/UF2 van vannacht bij APAP 11-12 EPR 1. Let op, ik heb de UF1/UF2 aangepast in OSCAR van de standaard (8 s geloof ik?) naar 5 s. Ik lijk een aardige verzameling verschillende soorten te hebben, en kan niet zo goed inschatten of dit nu centrale apneus zijn of iets anders. Wel vallen veel van deze events met SpO2 dalingen (meestal tot 90 % soms er wat onder maar niet onder de 80 % ) die ik zie op mijn Garmin horloge.

Als ik naar oude data kijk, zoals bij mijn begin instellingen CPAP 5,4 zonder EPR en later APAP 7-8 zonder EPR zie ik dezelfde events.
Resmed 10 AutoSet.
Resmed N20 neusmasker.
Momenteel bezig om de druk te optimaliseren.

25
Ik heb mijn oude PSG slaaptesten nog eens goed bekeken, naast elkaar gezet, en nu snap ik er geen bal meer van. Het zou me bij wijze van spreken niet eens verbazen dat ik beter slaap zonder CPAP. Ik heb de datums wel 10 keer nagekeken, het klopt echt. Op de AHI na wordt alles slechter. Kan ik iets met deze informatie?
Laatst gewijzigd door Hoeksel op 19 sep 2023, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Resmed 10 AutoSet.
Resmed N20 neusmasker.
Momenteel bezig om de druk te optimaliseren.

26
Ik denk dat er een fout in het tabel zit. Op de onderste regels zou je 3 arousals hebben bij de PSG+CPAP, terwijl erboven bij Arousals "40" staat.

Voor de PSG zonder CPAP komen de getallen op die regels wel overeen, allebei 2.

Daarnaast is er nog een tegenstrijdigheid: Je zou bij de PSG+CPAP slechts 1/3 van de tussentijds wakende tijd hebben in de totale slaaptijd. Maar je zou wel 8 keer wakker geworden zijn met CPAP, en zonder CPAP maar 1 keer.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

28
Ik kan me er iets bij voorstellen, onder de aanname dat je lichaam gevoelig is voor ademhalings-inspanning (bij FL) dat CPAP bij zo'n drukinstelling tot meer arousals leidt. CPAP verhoogt de ademhalings-inspanning bij zulke instellingen. Dus hoewel het apneus/hypopneus vermindert, werkt het alleen maar tegen bij FL.

Wat ik niet kan verklaren is dat je meer gaat snurken met CPAP... hebben ze maskerlekkage niet aangehoord voor snurken? Is de snurkstatistiek wellicht met een algoritme uitgedraait dat het onderscheid niet kan maken?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i