wie had er baat bij de uppp?

1
binnenkort moet ik een uppp ondergaan plus ook tegelijk het neusschot recht recht zetten voor meer lucht via de neus .ik heb een ahi van 23 en er was goede hoop om onder de 10 te eindigen zelf misschien zelf onder de vijf. ik heb een slapenscopie gehad en daar uit bleek dat de blokkade vooral bovenin de keel zat ,ook heb ik mijn amandels nog. nu lees ik hier dat er veel negatieve ervaringen zijn omtrend de uppp zijn er ook mensen hier op het forum die er baat bij hadden? of zijn die nu niet meer op het forum te vinden omdat ze van de apneu af zijn??
\groet
m@rtin

Re: wie had er baat bij de uppp?

2
Martin, dat laatste klopt. Natuurlijk zijn er ook negatieve ervaringen en die vind je hier natuurlijk eerder. Echter er zijn gelukkig ook zeer goede ervaringen met deze operaties terug te vinden.

Gelukkig is daar hier ook melding van gemaakt, maar zoals het vaak gaat, na verloop van tijd keert men het forum de rug toe en gaat men verder met het "leven".

Af en toe keert men dan nog terug.

Als je de volgende link kopieert en in de adresbalk van een browser plakt zul je snel resultaat vinden. Dus vanaf " tot en met nl

"UPPP" "operatie" site://http://www.apneuvereniging.nl

Succes

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: wie had er baat bij de uppp?

3
afgelopen maandag de uppp gehad plus neus rechtzetten. wat de uppp betreft heb ik nu donderdag dus dag 4 eigelijk geen centje pijn gehad heb 4 keer diclofenac 50 mg en tramadol 50 mg . met de tramadol ben ik gestopt omdat de bijwerking te rot waren , ik ga op asprine plus diclofenac verder. mocht de pijn wel komen ga ik weer over op tramadol . wel verder last va slijmvorming en gevoel van dat er iets in je keel blijft zitten , maar wat de pijn betreft is dit 100% meegevallen tot nu toe , ik weet niet wat komen gaat natuurlijk. het meeste last gehad van de tampons in de neus hebben er wel drie dagen in moeten zitten en deze zijn er vanmorgen uitgehaald hopen dat de neus nu niet gaat bloeden . eten gaat wel beroerd met kleine hapjes , maar slikken is redelijk te doen . dus hoooopen dat de pijn wegblijft want als ik hier de horror verhalen lees hoop ik dat niet mee te maken. wel drink ik veel ijswater . wordt vervolgd

m.v.g
m@rtin

Re: wie had er baat bij de uppp?

4
Top Martin. Ik hoop met je mee.
Ik wens je een spoedig herstel.

Groeten
Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: wie had er baat bij de uppp?

6
wat nu vooral erg tegenvalt dat de slik kracht weg is, drinken gaat wel en ook mandarijntjes uit blik ,maar zoals een gebakken ei of stukje brood heb ik niet de kracht om dit naar beneden weg te slikken . ik hoop dat dat snel terugkomt want ik lust met gemak wel wat ik heb vanaf zondagavond niet meer gegeten . wel veel bloed binnengekregen tijdens de operatie en ben s,middags en s,nacht flink ziek geweest continu oud bloed opbraken echt verschrikkelijk , achteraf misschien na moeten denken of ik twee operatie in een keer weer zou doen dit komt vooral omdat mijn neus verschrikkelijk bleef bloeden en er weer opnieuw tampons in moesten je kunt dus niet meer door je neus ademen en moet dat via de mond doen echt een verschrikking vooral omdat ik ook de uppp had laten doen tegelijk. ik moet wel zeggen dat ik nu veel meer lucht via de neus ervaar en hoop zo van de neus spray verlost te zijn. en de pijn tot nu valt het mee .
m.v.g
m@rtin

Re: wie had er baat bij de uppp?

7
ben wel benieuw wanneer ik weer slikkracht krijg , want de pijn is goed uit te houden echter wil het eten gewoon de keel niet doorzakken drinken gaat nog wel maar met hele kleine slokken grote kan niet . op ene of andere manier komt het eten niet verder. iemand ook van die klachten gehad en wanneer was dat over? wil wel met gemak vast voedsel nemen want ik wordt wel weeïg van al dat water
m.v.g
m@rtin

Re: wie had er baat bij de uppp?

8
vanacht dag vijf weer niet geslapen . omdat ik ook mijn neus heb laten doen is deze geïrriteerd veel snot en verstopt zitten ook lekt dit terug in mijn keel als ik ga liggen . had een half uur geslapen maar werd wakker met wel hele erge pijn gauw diclofenac zetpil genomen en toen werd het minder slikken gaat nu wel , maar kan nog steeds geen vast voedsel nuttigen krijg het gewoon niet naar beneden geslikt allen water en vanmorgen wat drink bouillon om wat zout binnen te krijgen. van de diclofenac krijg ik inmiddels wel buik klachten opgeblazen gevoel en draaierig worden . dit komt natuurlijk omdat er geen eten in mijn maag zit . hoop gauw dat ik weer wat vast voedsel kan nuttigen want dit schiet niet op . moet nog bijna twee weken wachten voor ik weer op controle moet , maar als ik maandag nog niets gegeten heb bel ik wel want volgens mij als ik hier zo lees kunnen de meeste toch wel weer wat eten op dag vier. wordt vervolgt
m.v.g
m@rtin

Re: wie had er baat bij de uppp?

9
Hallo Martin,

Mijn respect heb je, want je hebt alle ingrepen laten doen die de drie mensen gisteren op mijn kamer in het ziekenhuis apart hebben ondergaan. Lijkt me erg pittig!

Sterkte!

Julius

PS Ja, blijf zo goed mogelijk eten. Mij doet dat veel goed.
PPS Vaak is de pijn op de 5de dag op zijn hoogtepunt. Je bent dus bijna over het ergste heen!
PPPS Een zacht gebakken omelet is goed weg te krijgen en is ook voedzaam. Misschien kun je dat proberen? Verder gaat watermeloen hier ook goed en gesopt wit brood ook.

Re: wie had er baat bij de uppp?

10
nu vanavond begint de pijn echt verschrikkelijk te worden ondanks de diclofenac . heb ook tramadol meegekregen en ik overweeg nu om die er bij te slikken . slikken is nu een ramp en de pijn straalt via de kaken naar de oren heb wel een zakje drink yoghurt weg kunnen krijgen heb er wel 45 min over gedaan zal wel weer een leuk nachtje worden , loop nu continu op ijsblokjes te sabbelen om wat verlichting te krijgen . hopen dat het morgen beter gaat
groet
m@rtin

Re: wie had er baat bij de uppp?

11
Veel sterkte Martin. Dit klinkt wel heel naar.

Groeten
Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: wie had er baat bij de uppp?

13
Beste martin,

Ik ben erg benieuwd hoe het nu gaat en of het al beter gaat.
Hoe is het afgelopen met je klachten?

Ik heb veel respect dat je dit in 1 operatie heb laten doen. Mijn KNO-arts heeft dit geweigerd en deed dit alleen maar in 2 aparte operaties. In mijn geval heb ik eerst mijn neus-operatie gehad en 3 maanden later mijn uppp. Hij gaf aan dat de kans op infectie zo groot was omdat je dan gedwongen wordt door een wond gebied te gaan ademen.
Daarom dus erg benieuwd naar je ervaringen

Re: wie had er baat bij de uppp?

14
hallo dirk
afgelopen donderdag weer op controle geweest boven in mijn beide neusgaten zat verkleving wat weer losgesneden is. inderdaad beide operaties in een was wel erg pittig . wat betreft de uppp is de pijn 100% meegevallen nu zes weken later ben ik nog wel wat moe maar lang niet meer wat het was .eind nov heb ik weer een slaaponderzoek en weet ik hoeveel ahi ik nog over heb ben wel benieuwd. slikkracht komt nu langzaam weer terug , wel duurt het lang voordat ik mijn smaak weer volledig terug heb ,heb nog vaak niet de volledige smaak terug bij veel soorten eten . heb nog wel vaak het gevoel van een droog gehemelte ,maar dit zou over moeten gaan . heb wel het gevoel dat er steeds snot vanuit mijn neus de keel inzak waardoor ik nogal vaak mijn neus ophaal of mijn keel moet schrapen heb jij dat ook? dit zou minder moeten worden is gezegd . hoe is het met jou ben je helemaal van de cpap af?
m.v.g
martin

Re: wie had er baat bij de uppp?

15
Dag Martin,

Fijn dat je duidelijk verschil mag merken. Ben erg benieuwd naar de uitslag van het onderzoek.
Wat het snot betreft heb ik dit nog steeds. Soms erg irritant, maar ik spoel dagelijks mijn neus met zoutwater oplossing waardoor het niet zo stroperig is.
Daarnaast heb ik atrofische rhinitis waarvoor ik een speciale zalf heb. Dit helpt mij. Heel soms heb ik nog wel eens dat met drinken er wat in mijn neus terecht komt, maar dat is af en toe maar.

Bij mij heeft de UPPP nooit geholpen voor het apneu. Wel was mijn snurken verdwenen. Het zure was dat ik er een infectie bij had gekregen en ik na 1,5 week alsnog terug in het ziekenhuis lag. Is voor mij ook gelijk de les geweest om altijd om een slaapendoscopie te vragen.
Doordat ik met neusklachten blijf zitten verdraag ik daardoor de cpap niet. Hierdoor is er gekeken voor een alternatief wat de MRA bleek te zijn. Echter deze zal ik (na onderzoek) ook niet verdragen. Mijn hoop is nu op de kaakcorrectie gevestigd die a.s. 17 oktober hoopt plaats te vinden.

Re: wie had er baat bij de uppp?

16
hallo dirk
wat vervelend allemaal, hoeveel stops had jij voordat je de uppp operatie deed ? en hoeveel is dit minder geworden?. bij mij is het wel minder maar soms voel ik mij ook nog wel eens moe. ik had een ahi van 23 en heb wel een slapenscopie gehad ze hadden goede hoop om vlot onder de 10 uit te komen. hoe is het met je smaak? bij veel producten is bij mij nog niet de volle smaak terug. afgelopen donderdag op controle geweest en in beide neusgaten zat verkleving wat losgesneden is , maar volgens mij zit dit weer verkleeft rechter neusgat zit potdicht. eerst proberen te spoelen en anders bellen maar weer.
m.v.g
martin

Re: wie had er baat bij de uppp?

17
Ik heb een gemiddelde van 16. Dit was zowel voor als na de uppp. Het heeft echt 0,0 geholpen op mijn ahi waarde. Mijn snurken is van ruim 80dB verdwenen. Ze praten nu niet meer over snurken na een slaaponderzoek.
Mijn smaak is nooit echt goed geweest net zomin als reuk. Waarschijnlijk heeft dit alles te maken met dat mijn neusslijmvlies zodanig is aangetast dat mijn reuk (wat weer doorwerkt op de smaak) verdwenen is.
Doorgaans wordt er geen kaakcorrectie gedaan bij zo'n een lage ahi, maar omdat er bij geen andere behandeling mogelijk is, is er geen keus en mag het wel.

Wat ik nogal eens had na een neus operatie was dat er (bloed)korsten voor de ingang van de holtes bleven zitten waardoor deze blokkeerde. Moest de KNO-arts dit weg zuigen.
Maar belangrijkste is echt dagelijks meer malen spoelen en zoutwater oplossing. Mocht je ook veel last hebben van korstvorming zijn hier ook zalfjes voor die je dan op kan snuiven wat die korsten soepeler maakt. Dit werkt alleen voor de korsten die vooraan in de neus zitten overigens.

Ben benieuwd hoe het met je verklevingen gaat.

Re: wie had er baat bij de uppp?

18
hallo dirk
bij bij is ook met een zuigertje de korstjes weggezogen , maar er zat ook verkleving deze is losgesneden. morgen even bellen want ik denk dat het weer aan elkaar is gegroeit. was jou smaak voor de uppp wel goed? het is voor mij nog te vroeg om hier een oordeel over te geven heeft bij mij denk ik wat meer tijd nodig. heb nog wel het gevoel dat er eten vooral patat en sausjes dit bij het slikken boven tegen het gehelte gedrukt wordt en dat prikt een beetje dit krijg ik ook moeilijker weggeslikt. wel rot voor je dat de uppp niet geholpen heeft bij jou, heb je hem voor de apneu of voor het snurken laten doen? eind nov heb ik weer een slaaponderzoek ben benieuwd of ik eer af ben. voel me wel beter ,maar soms voel ik me s,middag of in de avond zo moe als een hond en denk ik zou ik er wel vanaf zijn? . ik wacht dus met spanning het onderzoek af
m.v.g
m@rtin

Re: wie had er baat bij de uppp?

19
Tja, vind het moeilijk te zeggen of mijn smaak daarvoor nu zoveel beter was. Denk dat ie uiteindelijk niet veel veranderd is.
Als je klachten heb gewoon terug gaan. Liever een keer teveel als 1 te weinig.
Wat je moeheid 's middags betreft. Vergeet niet dat je lichaam ook moet wennen aan de nieuwe situatie. Daarnaast heb je een operatie achter de rug wat ook een flinke aderlating kan zijn voor je lichaam. Dus dat je 's middags een dutje zou kunnen doen verbaasd mij niet. Het feit dat je je beter voelt is een belangrijke. Gewoon ff je slaaponderzoek afwachten maar als ik je zo lees, heb ik er wel vertrouwen in.

Re: wie had er baat bij de uppp? Ervaring en vraag.

20
Mijn naam is Andy en ben 46 jaar. Op 15 september laatst heb ik de UPPP-operatie ondergaan, net geen 4 weken geleden dus. De wonden zijn ondertussen heel goed genezen en anderhalve week later kon ik al vrij vlot vast voedsel eten (zij het met wat hulp van Diclofenac). Na al die vla en yoghurt was dit ongelooflijk lekker. Enkele dagen later kreeg ik echter een ruw gevoel in de keel telkens ik slikte, alsof ik zand in de keel had. Wat ik ook eet, het smaakt me niet meer. Ook een kop koffie, waar ik voor de operatie zo van kon genieten, vind ik niet lekker meer door het schurende gevoel ik mijn keel. Thee lukt dan weer wel. Een pilsje heeft nu een heel vieze smaak. Dit duurt nu al 2 weken onafgebroken. De arts die mij opereerde vermoedde dat een schimmelinfectie de oorzaak was. Niet abnormaal na een dergelijke operatie. Hij schreef mij een desinfecterend spoelmiddel voor dat ik 8 dagen moest gebruiken. Dit heeft echter niet geholpen.

Heeft iemand de zelfde ervaring gehad? Ik hoop dat dit van voorbijgaande aard is. Ik mag er niet aan denken dat ik niet meer van een lekkere maaltijd of een kopje koffie kan genieten. Ik snurk dan wel niet meer, dit vind ik wel een hoge prijs.