Uppp operatie

1
Al zou het maar uit een soort van tijdverdrijf zijn, maar het lijkt mij handig om voor de lezers hier mijn recent opgedane ervaring met jullie te delen.
Ik ben overigens 58 jaar.
Toen ik twee jaar geleden werd geconfronteerd met een slaapapneu (index 70 bij rugligging) en een Cpap mee naar huis kreeg, wist ik al "dit gaat hem niet worden" veel te ongedurig, lichte slaper, dus kan niets aan mijn lijf velen, laat staan een soort van masker op je neus. Toen men maanden later in het OLVG gingen testen waar de obstructie in mij keel zat en bleek dat dit naar waarschijnlijkheid met een uppp operatie te verhelpen zou zijn, was de keuze snel gemaakt, immers, ik heb een redelijk hoge pijngrens en genees snel.
Dus op dinsdag 11 april j.l de stoute schoenen aan en richting het OLVG alwaar de operatie zou gaan plaatsvinden. Na 2 uur op de OK werd ik wakker op de IC met een gevoel of dat er een enorme slijmerige voetbal in mijn keel zat, de nacht die volgde heb ik zittend in bed doorgebracht, morfine en paracetamol als pijnstillers, nauwelijks kunnen praten om over slikken nog maar te zwijgen. Dan denk je, elke dag een beetje beter, het valt wel mee, maar het tegendeel is waar, naarmate de dagen vorderde, werd de pijn erger (dubbele dosis Tramadol 4x daags ten spijt), inmiddels ben ik een week verder, slikken is en ramp en praten kost heel veel kracht, ook terug geweest naar het OLVG omdat ik s'ochtends een verhoging had (38,4) maar gelukkig geen ontsteking.Ik heb inmiddels de dubbele dosis Tramadol teruggeschroefd naar een enkele en slik antibiotica.
Ik weet dat met name amandelen knippen op latere leeftijd geen pretje is , maar de combinatie met de warmte behandeling van je tong en verhemelte maakt het extra zwaar.
Ik ga niemand iets aanpraten, maar ik hoop dat het allemaal de moeite waard is geweest en de Cpap straks vaarwel kan zeggen, daar is het tenslotte allemaal om te doen geweest, aanstaande vrijdag voor controle terug, ik zal mijn bevindingen met jullie delen.
Tot slot, alle lof voor artsen en medisch personeel van het OLVG west in Amsterdam

Re: Uppp operatie

2
Hallo Lau, Welkom op dit forum. Heel veel ijsjes eten en pijnstillers slikken is het eerste wat je in de 1,5 week na de operatie moet en kunt doen.

Ik hoop van harte dat het bij jou helpt en dat dit blijvend van aard is.

Helaas horen we weinig van de positieve ervaringen van de UPPP operatie, vaak alleen dat het in het begin wel hielp en later het effect weer tegenviel. Men moet dan vaak toch weer aan de cpap.

De Inspire operatie zou kunnen helpen echter deze operatie wordt (nog) niet vergoedt.

Voor nu sterkte en succes met het bestrijden van de apneu. Mocht er toch nog Apneu overblijven, probeer dan de NightBalance slaap positie trainer.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Uppp operatie

3
Dag Lau,

OOk van mijn kant welkom hier.
Een moedige stap voor je. Ik heb deze operatie zelf ook laten uitvoeren en weet welke pijn dit teweeg kan brengen. Hopelijk dat het snel verbeterd en je resultaten mag gaan merken. Ik wil je niet bang maken, maar wat Ruud al aangeeft is dat er weinig positieve ervaringen hierin zijn als het gaat om geheel wegnemen van osas. Zeker met de waarde die jij noemt wat onder de categorie van zware apneu valt is dit ook echt de vraag. Maar dat zal de ervaring gaan uitwijzen.

Hou ons op de hoogte, we lezen graag mee

Re: Uppp operatie

4
Goedemorgen,

Toch maar even een tussenstand, sinds eergisteravond kreeg ik het idee van verbetering, praten gaat beter en slikken soms ook, krijg wel het idee dat het met vallen en opstaan gaat. Koorts is niet meer teruggekomen, heb wel last van " rare" bij verschijnselen, zeer gevoelige hoofdhuid ( ben zo kaal als een biljartbal), last van mijn oren en een zeurderige pijn aan mijn linkeronderkaak, maar dat kan het restant van de ingreep van de tong zijn. Het slapen gaat nog zeer moeizaam, eerst maar met cpap, later zonder, maar dan vooral niet op mijn rug liggen. Vrijdag controle, ben benieuwd

update

5
Afgelopen vrijdag voor controle geweest, alles ziet er prima uit, wond is rustig, ben redelijk pijnvrij en inmiddels een week van alle pijnstillers af, ook geen antibiotica meer. Eeen week na de operatie leek wel of er een schakelaar omging, ging me met het uur beter voelen. Slaap zonder Cpap, en dat gaat goed, moet over een maand terugkomen en dan wordt er een afspraak voor een slaaptest gemaakt. So far, so good, ben door een hel gegaan, die heeft precies een week geduurd, nu kijken of het allemaal de moeite waard is geweest

Re: Uppp operatie

8
Hi Jan Willem,
Je overweegt een UPPP operatie, ik weet natuurlijk niet hoe je situatie nu is, maar als je het aan mij vraagt zeg ik DOEN!!!
Mijn index is na de operatie naar onder de 10 ( resultaat na de slaaptest) en volgens de behandelende artsen is de operatie meer dan geslaagd. Ik ben uitgerust in de ochtend, slaap goed ( zonder C-pap) en ben dus zeer tevreden met het resultaat!!
De operatie zelf is wel een dingetje, weet niet hoe oud je bent, maar het knippen van amandelen in combinatie met de warmtebehandeling van je tong en verhemelte is geen pretje, maar als je veertien dagen afzien er voor over hebt en je behandelende artsen geven je een redelijk slagingspercentage , dan zou ik er niet langer over nadenken.
Succes, ben benieuwd!!
Groet,
Lau