Dagboek na de UPPP

1
Perongeluk kwam ik er achter dat ik slaapapneu had. Nadat mijn tandarts bleef hameren op mijn 'onstoken' amandelen ben ik toch maar eens naar de huisarts gegaan. Mijn vriend gaf al vaker aan dat ik stopte met ademhalen, maar ik dacht altijd dat hij overdreef. Een verwijzing naar de KNO arts met vervolgens een slaaponderzoek tot gevolg. Daar bleek een milde slaapapneu van 19. Voor de zekerheid is er een slaapscopie gedaan (lichte narcose waarbij de arts kijkt wat apneu veroorzaakt). In mijn geval bleken mijn grote keelamandelen in combinatie met mijn zachte gehemelte mij wel degelijk tot last te zijn en de boosdoener te zijn van de apneu.

Advies: UPPP. We zijn er voor gegaan.

Allereerst moet ik zeggen: ik ben blij dat ik het heb gedaan. Onderstaand een overzichtje van de 14 dagen na de operatie.

Dag 1: (dinsdag) Mijn operatie is om 10.30 en duurt 3 kwartier. De operatie is geslaagd en mijn amandelen zijn verwijderd, mijn zachte gehemelte en mijn huig zijn ingekort. Daarnaast ben ik de trotse bezitter van 15 hechtingen. Ik krijg van de verpleegsters normale paracetamol, maar ik had zelf ook zetpillen meegenomen (een tip die ik kreeg) Slikken gaat moeizaam en alhoewel je paracetamol kan oplossen drink ik ook niet zo snel, dus de zetpillen zijn effectiever. Ik heb zetpillen van 2x500mg. Ik drink veel (ijs)water (2 liter) en eet 4 ijsjes. 's Avonds eet ik zelfs een bakje vla. Ik moet 1 nachtje blijven in het ziekenhuis.
Dag 2: (woensdag) Alles gaat goed. Ik heb niet overgegeven, ben niet misselijk, heb een goede bloeddruk en ik mag naar huis. Rustig aan gedaan. De vriezer ligt vol met ijsklontjes en waterijs. Ik drink dan ook veel koud water. Ik leef toe naar het moment dat ik weer paracetamol mag nemen. Elke 6 uur neem ik de paracetamol en gestart met 2 maal daags diclofenac
Dag 3: (donderdag)Belangrijk om paracetamol niveau op pijl te houden. De 6 uur is iets te lang waardoor de pijn overheerst. Ik besluit om elke 4 uur paracetemol te gaan nemen. Dat is ongeveer het moment bij mij wanneer ik weer wat begin te voelen. Zetpillen gaan nog steeds een stuk makkelijker en werken ook bijna direct. Ik voelde me goed genoeg om zelf even de deur uit te gaan op visite bij een vriendinnetje en heb 's avonds voor het eerst in 3 dagen wat anders gegeten als vla of ijs: Worteltjes uit een potje. Nog belangrijker: volgens mijn vriend ben ik geen enkele keer gestopt met ademhalen vannacht!
Dag 4: (vrijdag) Ik heb inmiddels geleerd om 's nachts een wekker te zetten, om zo de elke 4 uur paracetamol ook dan te doen. Snachts wakker worden van de pijn en dan wachten tot de pijnstiller weer werkt is niet ideaal. Vandaag komen mijn ouders op visite. Veel praten geeft later op de dag wat meer last. Mijn ouders zijn licht teleurgesteld dat ik er niet ziet uit zie en gewoon koffie kan zetten voor ze. Zelf blij ik bij water met ijsklontjes. 's Avonds eet ik aardappelpurree en zacht gekookte bietjes met appelmoes.
Dag 5: (zaterdag) Ik voel me prima en krijg ook al weer wat trek. Knakworstjes lukt zolang je goed kauwt. Ik heb zelf eiersalade gemaakt en een broodje eiersalade gehad (brood zonder korstje). 's Avonds eet ik Andijviestamppot met wat appelmoes en een gehaktballetje! Echt eten en dat al na 5 dagen. Weliswaar wat kleinere porties als ik gewend bent, maar ik kan redelijk slikken, zonder dat het echt pijn doet. Tip: eerst pijnstillers, dan een half uurtje wachten en dan eten.
Dag 6: (zondag) Vandaag weer visite. Ik ontbijt yoghurt en lunch een broodje eiersalade en savonds "eet" ik zelfs wat gebakken aardappelen, spinazie en klein beetje ham mee met de visite. Ik las veel over dat de pijn de 5/6 dag weer erger werd. Daar heb ik geen last van. Ze hadden me ook beloofd dat ik ongeveer 5 kilo zou afvallen, maar het is nu dag 6 en ik eet al weer redelijk.
Dag 7: (maandag) Ik voel me niet ziek. Ik voel me bijna schuldig dat ik niet aan het werk ben, maar moet 's nachts nog steeds de wekker zetten om paracetamol te nemen, want anders word ik wakker van pijn en realiseer me dat de operatie nog niet eens een week geleden is. Dus elke 4 uur paracetamol. Ik neem nog steeds de zetpillen. Ik heb vandaag ontdekt toen ik boodschappen ging halen dat er zetpillen zijn van 1gram. Heb ik verdorie steeds 2 van die dingen gebruikt. Vandaag ook een ikea kast elkaar gezet. Je moet wat als je thuis zit. "Fysiek" werk gaat prima. Ik heb 's avonds boontjes (uit een potje) en aardappelpurree gegeten.
Dag 8: (dinsdag) De operatie is nu een week geleden. Vandaag heb ik gehaktballen gemaakt, maar niet gegeten nog, want mijn schoonouders hebben een rijsttafel gebracht. Niet al te kruidig, maar wel heerlijk zacht en een stuk meer smaak als zacht gekookte groenten en aardappelpuree. Ik heb geen rijst gegeten, maar wel vlees en groenten. De pijn is vandaag iets meer aanwezig, maar goed te doen. Wel straalt deze af en toe uit naar mijn oren
Dag 9: (woensdag) Een gehaktbal gegeten. Ik hoef niet meer minutieus te kauwen. Het gaat prima. 's Avonds hebben we Pannenkoeken gegeten. Dat was misschien iets te enthousiast. Het ging nog een beetje moeizaam en ik eet hele kleine stukjes. Nog steeds heb ik pijn naar mijn oren uitstralen, het voelt alsof ik een beginnende oorontsteking heb.
Dag 10: ( donderdag) Voor het eerst wakker zonder gelijk ijs nodig te hebben (of willen te hebben) . Paracetamol van 1gram naar 500mg gebracht elke 4 uur en overgestapt op tabletten. Ik kan ook weer gewoon brood eten, maar kleine stukjes. Bij het doorslikken is het gevoelig, maar niet pijnlijk. De pijn bij mijn oren lijkt weg te zijn.
Dag 11: (vrijdag) Werd midden in de nacht wakker met lichte pijn. Ik had voor het slapengaan een paracetamol genomen en geen wekker gezet. Weer een kleine paracetamol en verder. Vandaag ben ik voor het eerst weer aan het werk. Dat ging prima. Ik heb nog wel paracetamol geslikt en blijf veel koud water drinken. De pijn is echter nagenoeg weg en ik kan in principe weer normaal eten.
Dag 12: (zaterdag) 2x 200mg paracetamol gehad vandaag voor de zekerheid. Geen diclovenac meer. Kan alles weer doen en eten.
Dag 13: (zondag) Geen paracetamol. Wel is er nog steeds een beetje 'strak' gevoel in de keel, maar niks pijnlijk. Eten en slikken gaat goed. Daarnaast is er nog een soort van grijze afscheiding te zien in de keel. Dat schijnt er bij te horen.
Dag 14: (maandag) Terug naar normaal. Alhoewel ik vrijdag al op kantoor was, ga ik vandaag weer 'echt' aan het werk. Ik heb wel pijnstillers mee voor de zekerheid, maar hoef deze niet te nemen. Ik merk dat veel praten nog wat vermoeiend is en vooral ook dat ik nog niet te veel volume kan geven. Dan is er een soort van 'strak' gevoel in mijn keel. Met al die weken thuiszitten heb ik ook weinig gepraat, dus het is niet zo gek. Daarnaast is er nog een gevoel in mijn keel alsof er een brokje in zit.

6 weken na de operatie: Ik mag naar de KNO arts voor een check. De apneu lijkt nog steeds weg en de wonden zijn mooi geheeld. Het gevoel alsof er een brokje in mijn keel zit is er nog wel. Dit komt volgens de arts door het 'stompje' van mijn huig. Ze laat het zien met een spiegel. Dit is een gevoel waar ik aan zal moeten wennen. Vervolgens moet ik Groningen zeggen. Ik ben nu een Noord-Hollandse met een zachte G... Als ik heeeel hard mijn best doe lukt het. Maar ja, waarom zou je? Ik krijg binnenkort nog een slaaponderzoek om helemaal vast te stellen dat het goed gaat.

Ik ben niet perse meer uitgerust nog. Ik hoop dat dat nog komt. Ik moest ook weer wennen in een slaapritme te komen nadat ik een weeklang de wekker midden in de nacht had gezet...
De paracetamol en diclovenac waren voldoende pijnstillers.
Mijn G klinkt (en voelt anders) maar mijn smaak is prima, ik heb nergens last van verder en mijn apneu lijkt weg te zijn.

Re: Dagboek na de UPPP

2
Welkom Judith hier op het forum. Wat goed dat je hier jouw ervaringen hebt neergezet. Zo te lezen ben je door een goed opgebouwde medicijn spiegel vrijwel gevrijwaard gebleven van de vaak zeer pijnlijke gevolgen van deze operatie. Hopelijk zal de slaaptest uitwijzen dat je apneu score omlaag is gegaan of misschien wel helemaal is verdwenen.

Wanneer je de slaaptest hebt gedaan, wil je dan weer even een update geven? Op deze wijze zouden anderen met ook een lage apneu score en waarbij de amandelen de oorzaak zou kunnen zijn hier wat moed uitputten. Suc6 met de slaaptest.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Dagboek na de UPPP

4
Fijn dat je deze operatie als positief hebt ervaren. Echt voor een controle slaaponderzoek gaan om zeker te zijn van je apneu.
Dat je nog niet direct verschil merkt is ook logisch. Vlak ook je narcose niet uit. Deze kan ook nog weken na ebben in je lijf...

Succes verder.