Verslag van de partner - UPPP

1
Goedemorgen allemaal!
aangezien wij heel veel aan dit forum hebben gehad heb ik mij voorgenomen ook een bericht te plaatsten. Hopelijk helpen wij weer anderen! Er zijn al wat dagboeken vanuit de patiënt geschreven, hierbij een verslag vanuit de partner

Anderhalf jaar geleden zijn we de medische molen van de kno-afdeling ingestapt. Vriend snurkte altijd al maar ik kon er niet van slapen en het was ook wel vreemd dat hij onregelmatig ademde, en af en toe zelfs leek te stoppen met ademen!
Veel onderzoeken volgden. Slaaponderzoek met de plakkers, onder narcose gekeken wat er gebeurt, neus gecheckt!
Conclusie ; Slaapapneu, vriend stopte 24 x per uur met ademen. Hier zijn vast medische termen voor maar dat laat ik over aan anderen.

En dan? De keuze voor een apparaat of de operatie.
Keuze was snel gemaakt. Wij houden van reizen (leek ons onpraktisch) en vriend wilde niet afhankelijk worden van een apparaat. Het werd de UPPP

Door corona werd de operatie een keer geannuleerd maar vorige week was het dan zover. Om 9 uur werden we verwacht in het ziekenhuis. Ik mocht niet verder dan de liftdeuren en toen begon het wachten. 2.5 uur later eindelijk witte rook!
De operatie verliep voorspoedig en na de operatie sliep hij uit op de verkoeverkamer. Ik mocht er even bij, hij was nog lekker in dromenland. Best heftig je partner zo te zien. Hij had bloed rond zijn mond en was natuurlijk nog zwaar onder invloed van de verdoving.
3 uur later was er bezoekuur op de afdeling. Vriend was nog steeds erg slaperig maar voelde zich goed. Hij at zelfs een roerei (gouden tip)en vla. Hij bleef een nachtje in het ziekenhuis zodat ze hem goed in de gaten konden houden.

Op dag 1 na de operatie heb ik hem opgehaald en zat hij al aangekleed klaar toen ik aankwam. Hij was er klaar voor! Morfine uitgewerkt; alleen nog paracetamol en diclofenac. Hij was echt opgewekt en had geen pijn. Ze lieten ons wel bijna vertrekken zonder pijnstilling of recept! Achteraf gezien ben ik heel blij dat ik daar scherp op was. Ik heb gevraagd wat er dan gebeurde als de pijnstilling uitwerkte. De verpleging schrok en rende de gang op voor pijnstillers. Het recept zou doorgestuurd worden naar de apotheek.
Thuis was vriend ook heel positief; geen pijn en de moeheid viel mee. Eigenlijk wilde hij snel weer door zonder rust maar daar heb ik een stokje voor gestoken ;) eerst maar even rustig aan. Toen kwam de man met de hamer. Opeens overvallen door moeheid viel hij in slaap.

Dag 2 tm 4
Wanneer vriend de paracetamol en diclofenac bleef slikken was hij pijnvrij. Het begon wel pijn te doen wanneer er bijna een nieuwe pijnstiller in moest.
Het eten was lastig maar vloeibare dingen gingen goed. Ook dingen als roerei en volkoren pannenkoeken waren een succes. Ook stamppot met appelmoes ging goed. Fruit en sap gingen echt niet en ook tomatengroentensoep waren te pijnlijk. Daarnaast natuurlijk veel water en ijsjes. Ijsblokjes in water verdoofden goed.
Aangezien vriend ook gezellig mee wilde doen met de borrel heb ik bedacht dat zachte stukjes brood met tonijnsalade misschien zouden werken. En dat ging! Helaas geen wijn natuurlijk.
De pijn nam steeds meer toe op dag 4. En aangezien hij ook een bloeding kreeg heb ik met het ziekenhuis gebeld. Met de arts besproken dat kortdurende morfine de beste optie was. Een zuigtablet dat binnen een half uur werkt.

Dag 5
De nacht was verschrikkelijk. Wakker van de pijn ondanks de morfine. Veel ijswater en een nieuwe morfinepil boden verlichting. Door weinig slaap en de pijn was deze dag het heftigste. Eten was lastiger daardoor, spinaziesoep met zalm ging er goed in gelukkig. Hopelijk wordt het vanaf hier beter!

Tips
- stel vragen aan de verpleging of je arts voor de operatie. We kregen erg weinig informatie van te voren en hebben zelf ook veel opgezocht op internet
- vraag naar extra pijnstilling wanneer je niet kunt slapen. Slaap zorgt ook voor herstel en is belangrijk
- neem zetpillen paracetamol zodat je niet hoeft te slikken
- roerei is het makkelijkste 'vaste' voedsel. Fijn om toch iets in je buik te hebben
- doe je hoofdeinde van je bed een stukje omhoog zodat je geen last krijg van slijm
- leg vast ijsblokjes en ijsjes in de vriezer, je hebt ze nodig ;)
-

We zijn pas op dag 5, als ik tijd heb dan update ik later weer. Hopelijk gaat het nu de goede kant op! Ondanks de pijn heeft vriend nog geen spijt dat hij eraan begonnen is, alhoewel we wel op goed resultaat hopen natuurlijk ;)

Re: Verslag van de partner - UPPP

2
Bedankt voor de update. Ik heb deze even naar de juiste plek verplaatst. Heel veel sterkte de komende dagen. Dag 5 t/m 8 zijn vaak de heftigste dagen qua pijn niveau. Pijn die naar de oren kan trekken heb ik vaak gelezen. Zorg voor een goede medicijnlevel tegen de pijn.

Misschien hebben jullie hier nog wat aan? UPPP Culinair -Wat te eten na een UPPP-ingreep
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar