Ervaring uppp-operatie op 8-9-2020

1
Hallo mensen,

Ik wil even mijn uppp-operatie ervaring met jullie delen omdat ik nu midden in het proces zit en misschien zijn er mensen die deze ingreep overwegen. Vragen of andere dingen hoor ik graag :slightly_smiling_face:

Ik zal me even voorstellen ik ben Pieter 31 jaar oud en sinds maart 2020 zijn we erachter gekomen dat ik dus slaapapneu had na een slaap onderzoek. Een matige vorm ervan (29 adem stops per uur). Ik kwam in eerste instantie voor een snurk probleem. Toen ik het hoorde, begreep ik eindelijk waarom ik zo uitgeput was en dat ik tijdens het autorijden soms een beetje in slaap viel. De arts kwam met het voorstel om een slaap beugel te gebruiken of een operatie. Ik heb er wel goed over na moeten denken de voor en nadelen van een operatie of slaap beugel. Een operatie kan permanente schade geven en met een slaap beugel ben je altijd daar afhankelijk van. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de operatie door de corona crisis werd dit nog even uitgesteld maar ik was vrij snel aan de beurt volgens mij. Dinsdag 8-9-2020 was mijn operatie.

Dag 1: 10:30 heb ik mij gemeld in het ziekenhuis(Sneek) . 12:00 Narcose.
14:00 werd ik wakker.
Ik kreeg gelijk een ijsje om m'n keel te koelen tegen de zwelling. De pijn viel hier nog wel mee.
Uurtje later kwam de Kno-arts langs en vroeg hoe het ging en vertelde dat de operatie goed was verlopen. Ik vroeg gelijk of ik volgende week al kon werken haha. Hij adviseerde minimaal 2 weken rust te nemen. Paar minuten later voelde ik de pijn en de hechtingen in m'n keel schurende elke keer als ik speeksel weg wou slikken . Nu snapte ik waarom hij 2 weken rust zei...
Ik moest water ijsjes blijven eten en gekoeld water drinken tegen de zwelling.
Ik heb op de IC moeten blijven slapen na de operatie. Slapen ging helaas heel slecht, ik stikte telkens in m'n speeksel als ik in slaap was gevallen. Heb toen een beetje morfine gekregen en uiteindelijk heb ik toch nog 2 uurtjes kunnen slapen door in een zithouding te slapen.

Dag 2: goed nieuws OSAS is weg, ze hebben geen adem stops gemeten toen ik daar sliep. En ontslagen uit het ziekenhuis. Thuis aan de 1000mg parecetemol zetpil en 50mg Diclofenacnatrium.
Ik sliep ineens 3 x 5 uren. Ik was uitgeput.

Dag 3: Drinken en ijsjes nog steeds pijnlijk om in te nemen. Maar zeer belangrijk, want de wond in de keel mag niet droog worden dit kan anders nog pijnlijker worden. Ik had sinds maandag 18:00 niks meer gegeten. Ik kreeg trek. Heb uiteindelijk wat vla binnengekregen.
Belangrijk : medicijnen blijven slikken ook al denk je het valt mee.

Dag 4 9:00(vandaag 11-9-2020) : Zeer slechte nacht gehad, de pijn straalde helemaal uit naar m'n oren. Om gek van te worden. Ik heb helemaal niet kunnen slapen, m'n keel was ook geïrriteerd door de hechtingen.

Word vervolgd...

Re: Ervaring uppp-operatie op 8-9-2020

2
Piwiman schreef: 11 sep 2020, 09:24 Dag 2: goed nieuws OSAS is weg, ze hebben geen adem stops gemeten toen ik daar sliep.
Word vervolgd...
He, wat gek? Er is toch geen representatieve slaap met alle medicatie, zwellingen, hechtingen, helend weefsel. Hebben ze nog een slaaponderzoek op termijn (na een paar maanden) gepland?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Ervaring uppp-operatie op 8-9-2020

4
Hier een link wat voor jou wel van belang zal zijn: https://forum.apneuvereniging.nl/viewforum.php?f=100

De meeste pijn schijnt op dag 4 tot en met 8 te komen, dus hou je medicijn level en je ijsjes op peil. Vooral je medicijn level is van belang, denk niet het gaat wel ik wacht wel even, want dan ben je al te laat.
De arts kwam met het voorstel om een slaap beugel te gebruiken of een operatie.
Vraag: heeft de arts je niet de keuze voorgelegd om met een cpap te gaan slapen?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Ervaring uppp-operatie op 8-9-2020

7
ook ik heb de upp gehad in dacht 2016, echter kwamen de klachten terug oorzaak waarschijnlijk is het de tong die nu achter in mijn keel zakt . heb nu de mra met wisselens sucses , spijt heb ik niet ze zeggen dat je smaak veranderd ,in mijn geval ten voordele ik lees heel veel dingen waar ik vroeger de neus voor ophaalde :grinning:
groet
m@rtin