Operatie gehemelte en amandelen

1
Beste mensen,

Vorige week is bij mij vastgesteld dat ik mijn amandelen en een deel van m’n gehemelte moet laten verwijderen. Gezien ik dit een vrij heftige ingreep vind, was ik benieuwd of er mensen op dit forum zijn die hier ervaring mee hebben.

Is er iemand die een soortgelijke operatie heeft ondergaan en mij kan vertellen wat de voor- en nadelen hiervan zijn?

Groeten,

Lars

Re: Operatie gehemelte en amandelen

3
Beste Lars,
Denk goed na voor je dit laat doen. Ik heb deze operatie ondergaan, maar dat is al heel lang geleden. Terugrekenend moet dat in 1991 geweest zijn, of 1992. Ik was destijds de eerste vrouw die de arts opereerde. Achteraf deed hij dat zonder enig onderzoek vooraf, en ik, ik wilde graag van mijn gesnurk af en stemde toe. In eerste instantie had ik er wel baat bij, van een cpap was nog geen sprake. Het effect ging snel voorbij en sinds 2003 en veel getob kwam er een cpap. Inmiddels kan ik er redelijk mee leven en voel ik me ook geen patiënt meer. Maar ik verslik me nog regelmatig, 'brokken' in mijn keel zijn moeilijk weg te kuchen en als ik dat probeer volgt een niesbui. (Ik wordt vaak raar aangekeken in deze tijd).
Amandelen knippen zou ik doen, van mijn verhemelte inkorten heb ik spijt.
Die cpap houd je waarschijnlijk sowieso.
Ik moet natuurlijk wel de aantekening maken dat het bij mij allemaal lang geleden is en men misschien betere technieken heeft.

Re: Operatie gehemelte en amandelen

4
Welkom Lars, hier wat gratis leesvoer die je kunt gaan lezen een paar jaargangen van onze ApneuMagazines.

De operatie die jij zou moeten ondergaan, volgens je eigen zegge, is zoals PLP al aangaf de UPPP operatie en deze is best wel heftig, waar je zeker twee weken last van zult hebben. Ook is deze operatie vrij pijnlijk en succes is zeker niet altijd aan de orde. Daarom lees vooral de ervaringen van anderen in het topic over UPPP. Daar is alles bij elkaar verzameld. Denk er nog goed over na.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Operatie gehemelte en amandelen

5
Beste allen,

Uiteraard hoeft het woord "moet" niet zo letterlijk genomen te worden en is het tot op heden alleen aangeraden door mijn KNO-arts.

Mijn arts heeft het geen UPPP genoemd, maar op basis van mijn eerdere resultaten en mijn onderzoeken heeft hij deze ingreep als mogelijk verhelpend aanbevolen.

Dank voor de info.

Re: Operatie gehemelte en amandelen

6
LTB1994 schreef: 16 okt 2020, 13:38 Uiteraard hoeft het woord "moet" niet zo letterlijk genomen te worden en is het tot op heden alleen aangeraden door mijn KNO-arts.
KNO artsen lijken altijd chirurgische ingrepen voor te stellen, een soort chirurgische tunnelvisie. Het is nooit een gek idee om een second opinion te zoeken.
LTB1994 schreef: 16 okt 2020, 13:38 Mijn arts heeft het geen UPPP genoemd, maar op basis van mijn eerdere resultaten en mijn onderzoeken heeft hij deze ingreep als mogelijk verhelpend aanbevolen.
Hmm, enigszins bedenkelijk omdat er op basis van steekwoorden genoeg te vinden is op het internet.

UPPP betekent het modificeren en zelfs inleveren van bepaalde lichaamsfuncties, dus ik zou niet vertrouwen op de inzichten dan wel vermoedens van 1 persoon.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Operatie gehemelte en amandelen

7
Beste,

Uit eigen ervaring weet ik dat kno-artsen graag chirurgische adviezen geven op hun vakgebied.
Enerzijds logisch, maar anderzijds zijn er meer wegen te bewandelen die minder kwaad kunnen.

Amandelen verwijderen bij volwassenen is zoiezo een erg pijnlijke ingreep.
Ikzelf heb dit i.c.m. de uppp gedaan.
In mijn leven ondertussen veel operaties gehad, waarbij ikzelf dit als 1 van de heftigste heb ervaren qua pijn en nasleep.
Als ik dit vergelijk met de bimax operatie vond ik de laatste veel dragelijker dan de kno-operatie.
Maar goed, dat is en blijft natuurlijk persoonlijke ervaring en kan bij jou natuurlijk heel anders zijn.

Belangrijkste is, dat resultaat vaak (op termijn) tegenvalt. Bij mij heeft deze operatie 0,0 geholpen m.b.t. apneu terwijl er mooie woorden gesproken werden door de kno-arts. Dit lees ik helaas te vaak terug.
Ik zou hier zeker eens goed over nadenken en of deze operatie in verhouding staat tot het evt. te verwachten resultaat.

Algemene ervaring met kno-artsen (waarvan ik verschillende heb gezien) is dat ze graag willen opereren.

Re: Operatie gehemelte en amandelen

8
Hallo,

Bij mij moeten mijn keelamandelen er ook uit omdat ze te groot zijn en mijn luchtwegen blokkeren.

Mijn KNO arts zei :" dat hij alleen de keelamandelen ging verwijderen en verder niets deed zoals je weleens hoort dat de huig eruit moet of moet worden ingekort"

Hij zei dat deze zaken vaak geen bijdragen leveren en meer ongemak met zich meebrengen. Ook een operatie aan het gehemelte zou hij eigenlijk niet meer zo snel doen. Hij liet een beetje doorschemeren dat het niet veel bij draagt en dat de patiënt er meer pijn en ongemak van ervaart. Dan dat het " misschien" zou kunnen helpen.

Ik weet niet of je al geopereerd bent ?
Maar ik zou het alleen bij de keelamandelen laten. Je zou evt later als nog kunnen beslissen of je een operatie aan het gehemelte waard vind.

Mijn KNO arts is daar geen voorstander van.