Re: uppp operatie dagboek

121
dennis77 schreef:Hoi Julia,
Ik kan jou toch helemaal niet missen! :D
Haha, Da's lief van je Dennis :D
Ik hoop voor je dat er idd nog 's 10 apneus in de kiem worden gesmoord met die MRA. Zo te lezen op dit forum is de MRA niet altijd iets wat gemakkelijk is, maar jou kennende sla je je er wel doorheen. De pijn van de UPPP ligt alweer ver achter je. Ik ben hem ook zo goed als vergeten nu, maar heb nog wel een gevoelige keel. Jij ook? of voelt je keel helemaal weer aan zoals voor de operatie?
Hmm ikzelf heb niet veel meer mede te delen op dit forum, maar ga wel af en toe kijken hoe jij het maakt :wink:
groetjes
Julia

Re: uppp operatie dagboek

122
Hoi Dennis,
Jammer voor je dat je nog aan de MRA moet.
Zou mooi zijn dat je de zaak helemaal onder controle krijgt.
En Julia ook de groeten.

ik heb mijn voortgang ook bijgehouden In topic "septumcorrectie"onder slaapapneu-hoe ga je er mee om.
ik heb nu ook een goed resultaat. Wel met cpap natuurlijk.
Heb nu een AHI onder de 3. Heb nu een neusmasker(een wereld van verschil)

Roelof

Re: uppp operatie dagboek

123
Roelof schreef:
En Julia ook de groeten.
AHI onder de 3. Heb nu een neusmasker(een wereld van verschil)


Hallo Roelof,
Ik heb je hele verhaal gelezen onder:
"septumcorrectie"onder slaapapneu-hoe ga je er mee om.
Wat fantastisch dat het nu zo goed met je gaat. Je hebt wel veel geduld moeten hebben, maar dan heb je ook eindelijk wat [bigsmile]
Gefeliciteerd! en ook met je baan!
Met mij gaat t nog steeds prima, maar mijn geval is peanuts vergeleken bij die hele ernstige apneu waarover veel te lezen staat op dit forum. Gelukkig lijd jij daar nu ook niet meer onder!
groetjes
Julia

Re: uppp operatie dagboek

125
Hallo!

Zo, de afdrukken voor m'n MRA liggen in het laboratorium. Nog 2,5 week wachten.

Ik ga wel steeds verder achteruit. Het lijkt wel of m'n amandelen en huig weer langzaam terug aan het groeien zijn. Slaat nergens op, maar de vermoeidheid sluipt er toch weer aardig in...

Ik zet nu alles op de MRA, als dat mislukt zal het toch Cpap gaan worden. Maar niet op de zaken vooruit lopen.

Baal er wel goed van, m'n sociale leven zag er weer geweldig uit. Ik ondernam weer veel, maar ook dat kost me steeds meer moeite momenteel.

Zo dat is eruit, tijd voor positiviteit, Dhr Ap Neu gaat mij niet klein krijgen. NO WAY!

Roelof, goed man! een AHI onder de 3. Je moet je super voelen, fijn.

Enne, julia...wel hier af en toe terugkomen he ;-)


Groeten,
Dennis

Re: uppp operatie dagboek

126
dennis77 schreef: Ik ga wel steeds verder achteruit. Het lijkt wel of m'n amandelen en huig weer langzaam terug aan het groeien zijn. Slaat nergens op, maar de vermoeidheid sluipt er toch weer aardig in...
Hoi Dennis,
Goed weer wat van je te vernemen, maar niet leuk voor jou. Raadsel dat het na die UPPP eerst zo goed met je ging en nu weer bergafwaarts. Hmm ik hoop niet dat dit fenomeen zich ook bij mij zal gaan voordoen. Vooralsnog nergens last van, maar je kan dus niet te snel juichen.
Ik was wel even bang dat ik (net als jij) ook weer aan vermoeidheid zou gaan lijden. Een tijdje geleden had ik het gevoel of ik met een paar zware zandzakken op m'n rug liep. Dat was toen ik griep had en ook nog zeker een week daarna. Pff ik dacht dat dat gezeul nooit meer over zou gaan en schreef het zware gevoel meteen weer toe aan apneu. Maar... de Heer zei geloofd en geprezen :) .... de zandzakken zijn weer verdwenen..... en ik ben weer vrolijk ook.
Ik zal duimen voor je dat die MRA gaat werken. Je moet wel lang wachten op dat ding zeg! Voorlopig nog ff niet aan cpap-gebruik denken. Het gaat gewoon lukken met die MRA!!!!
Hou je taai! En tot schrijfs!
Julia

Re: uppp operatie dagboek

127
Hallo Julia,

ja, de griep kan je behoorlijk te pakken nemen. Mijn 30 dagen gem. was 3.6 AHI/uur, ik had een AHI van 1.2/uur en toen sloeg de griep toe, AHI 38.7 , 25.6 , 11.4 en nu voel ik mij nog steeds beroerd. Ik hoop maar dat het snel weer de goede kant op mag gaan.

Groetjes Ruud J,
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: uppp operatie dagboek

129
Ruud J, schreef:Hallo Julia,
ja, de griep kan je behoorlijk te pakken nemen. Mijn 30 dagen gem. was 3.6 AHI/uur, ik had een AHI van 1.2/uur en toen sloeg de griep toe, AHI 38.7 , 25.6 , 11.4
Hoi Ruud,
Hoe gaat het met je? Vreemd dat men ondanks zo'n CPAP (dat is toch een constant dezelfde druk waarmee lucht naar binnen wordt geblazen?), toch weer zulke hoge AHI scores kan krijgen, simpelweg omdat men griep heeft. Hoe kan zo'n virus nu invloed daarop hebben?
Hopelijk gaat het inmiddels weer beter met je en heeft de griep niet zo ' n ellenlange nasleep van vermoeidheidssymptomen.
Wat mijn griep betreft: Het is met die 'nieuwe-UPPP-keel' van mij wel vervelender dan vroeger om verkouden te zijn enzo. Hoesten is extra vermoeiend en leidt ook weer tot kokhalzen... Dit was de kwaal waarmee ik me oorspronkelijk meldde op dit forum; is blijkbaar niets aan te doen, of moet mogelijk 'slijten' met de jaren.
groetjes
Julia

Re: uppp operatie dagboek

131
Hallo Julia,

De griep is gelukkig weer over. Ja, griep en verkoudheid geven verstoppingen in de neus, waardoor mijn ademhaling natuurlijk via de neus in de soep liep. De AHI schoot omhoog en toen maar weer mijn FullFace masker gepakt, maar de druk niet aangepast. Hierdoor was de AHI ook hoger. Na aanpassing van de druk ging de AHI weer een stuk omlaag. Nu weer gemiddeld 2.6 AHI / Uur.

Groetjes Ruud J (en ook sterkte met je griep)
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: uppp operatie dagboek

134
Hey Julia!

Na, de eerste nacht stond ik wel moe op, maar startte makkelijker op.
Maar vanmorgen...helemaal gebroken!! Balen!

Er valt nog wel een hoop te verstellen aan dat ding, maar het valt me wel een beetje tegen.

Straks de derde nacht in, ben benieuwd.
Eerst maar weer eens een uurtje plat en dan zien we wel weer.

Uppp, MRA, neusspray. Ze krijgen mij er niet onder, ik vecht door!

Maar voor nu, MOE!

Groetjes,
Dennis

Re: uppp operatie dagboek

135
Ha Dennis

Ik hoop van harte dat je MRA goed kan worden bijgesteld en het opknappen begint. Geef het ook de tijd die je nodig hebt. Het is niet niks wat je allemaal achter rug hebt en dat hakt er vaak toch behoorlijk in. Mocht er echter op termijn geen verbetering komen, vraag je arts dan een nieuw slaaponderzoek met MRA.

Groetjes, Thea

Re: uppp operatie dagboek

136
dennis77 schreef:Hey Julia!
Uppp, MRA, neusspray. Ze krijgen mij er niet onder, ik vecht door!
hey Dennis, ouwe vechtjas :mrgreen:
Zo'n MRA zal vast vreselijk moeten wennen. Omdat ik bang was dat ik dat nooit zou kunnen heb ik toen voor UPPP gekozen. Gelukkig bleek dat voor mij voldoende...... alhoewel ik tegenwoordig weer veel vaker opsta met koppijn (dat is ook een teken dat ik tijdens de slaap niet genoeg zuurstof binnen heb gekregen, geloof ik).
Ik blijf jou nauwlettend volgen... haha jou kan ik ook gewoon niet missen :roll:
En ik heb ook nog vragen bijv: Hoe voelt zo'n ding aan in je mond? Heb je het gevoel dat je kaken de hele tijd van elkaar worden getrokken? Of is het meer of je een gigantische fopspeen in je mond hebt?
Hou je taai; het gaat je vast wel lukken om er weer bovenop te komen! Ik ben ook vast niet de enige die voor je duimt.
groetjes
Julia

Re: uppp operatie dagboek

137
Hallo Dennis,
Wat een pech man dat je toch een te hoge ahi had bij de meting.
Maar je UPPP heeft je zeker geholpen, je ahi zal er zeker door verminderd zijn en bij mij heeft het héél veel decibel vermindering veroorzaakt waarvoor mijn vrouw me nog steeds dankbaar is.

Na mijn eerste jaar MRA heb ik 2 slaaptesten gehad. een nacht met- en een nacht zonder de MRA.
Beide uitslagen lieten zien dat ik vooral in rugligging een dikke AHI 50 had.

Toen de MRA aan de wilgen gehangen en een 2e slaapscopie gehad. Daaruit bleek dat ik een anatomisch probleem heb. De ruimte in mijn keelholte is eigenlijk te klein waardoor mijn tongbasis erg snel mijn luchtpijp afsluit.
Met CPAP bleek ik ook nog steeds rond ahi 15 tot 20 te zitten. Daarop heb ik de HTP operatie gehad.(tongbeen hoger vastgezet tegen strottenhoofdbeen)
Ook dat hielp maar ook weer onvoldoende. Heb toen met cpap een paar jaar de Snorebreaker gebruikt met wisselende resultaten. Ik bleef er teveel van wakker worden. Daarna heb ik ook nog aan een proef me de Nightbalance meegedaan. De nightbalance is echter nog steeds niet vrijgegeven door de verzekeraars en ze zijn ook niet te koop.

Ondertussen heb ik vorig najaar op mijn verzoek na 9 behandeljaren met vele ups en downs een doorverwijzing gehad van mijn longarts in Amsterdam voor Kempenhaege.
Mijn geschiedenis gezien hebbende deed de arts daar meteen al besluiten mijn fullface masker in te ruilen voor een intranasaal masker. De luchtstroom gaat dan achter je tong langs waardoor er veel minder kans is dat de tongbasis tegen de luchtpijp geblazen wordt via je mond. En dat is precies wat ik nodig had dus voor mij het ei van Columbus. Heb ooit gekozen voor het fullface in overleg met de arts omdat ook ik al een septumcorrectie had gehad en mijn leven lang nog nooit goed heb kunnen ademen via mijn neus. Ook na de SC niet.

Ook heeft men tijdens mijn slaaptest daar afgelopen najaar de druk zodanig ingesteld terwijl ik sliep dat de apneus en saturatiedalingen zo laag mogelijk waren. Ik heb ook een stuk of 3 masker uit moeten proberen voordat ik een type had waarmee ik de minste lekkage had en dat is uiteindelijk de Swift FX geworden. In het begin ook ademprob\lemen gehad vanwege mijn verstopte neus en gebruik van een neusspray hielp. Ik kon zowaar door mijn neus ademen........en...ik had een ahi van 1,5 !! Voor het eerst sinds al die jaren. Mijn vermoeidheid begint soms al wat te minderen en heb al dagdelen dat ik niet dat zware slaapgevoel heb.

Na 2 maanden met de FX kreeg ik in sept 2012 last van een chronisch geirriteerd neusslijmvlies waardoor ik als het ware een wandelende waterkraan ben. Het lijkt op verkoudheid maar dat is het dus niet. Ook kan ik hevige niesbuien hebben die maar niet op houden. Ik heb Otrivin gehaald en dat hielp goed. Dat mag je echter maar een week gebruiken dus toen heeft de huisarts me een spray gegeven die niet verslavend is. En als ik dat 's morgens en aan het eind van de middag gebruik gaat het redelijk en scheelt het wel een paar pakken zakdoeken gelukkig.

Al met al hoop ik dat jij mijn pad niet gaat volgen maar met je MRA van je probleem af bent.
Maar mijn relaas geeft wel aan dat het zeer noodzakelijk is na een half- of heel jaar (afhankelijk hoe je je voelt) een slaaptest moet ondergaan.
Heel veel sterkte en ik hoop op goede tijden voor je. !
gr. Aart
Resmed S9, CPAP, druk 8,5 Swift FX neusmasker + Puresom kinband.
Tevens 3 jaar gebruiker van de SPT.
BENT U AL LID VAN ONZE APNEUVERENIGING €32,50/€30/JAAR? WORD LID!

Re: uppp operatie dagboek

138
Hoi Julia en Aart,

Julia, ik lag helemaal in een deuk zojuist. Ouwe vechtjas, hahaha.
Maar ik moet nog 36 worden he, pas op! :wink:

Oke, ON-topic dan maar...

Volgende week terug naar de tandarts, omdat ik nog steeds vind dat het niet goed werkt.

De tandarts kwam vorige week met een enorm succesverhaal. Misschien heb ik me daar onbewust teveel aan vast gehouden :?
Hij had een patient die na één dag een enorm verschil waarnam. Ik weet ook dat dit lang niet bij iedereen zo werkt, maar toch hou je je daar aan vast.

Ben wel blij te horen dat het met jullie zo goed gaat, Julia en Aart!

Heel veel te melden is er op dit momement niet, maar daar zal volgende week wel verandering in komen!
Jullie zijn nog niet van me af :D

Aart, ook niet niks wat je hebt doorstaan. Bedankt voor het delen van jouw verhaal!
Het is toch bijzonder fijn om te weten dat er lotgenoten zijn die ECHT met je meeleven en precies weten wat het is.

Ik spreek jullie snel weer...

Groetjes,

Dennis