uppp operatie dagboek

1
Hallo allemaal,

Gisteren ben ik bij de KNO arts geweest en weet nu dat ik Maandag 5 november onder het mes ga voor mijn uppp operatie. De arts heeft me nog eens fijntjes verteld wat de operatie precies inhoud, daar knapt een mens van op :wink:

Via dit topic wil ik jullie graag op de hoogte houden van mijn wel en wee na de operatie. De arts sprak van "twee weken ellende, maar het kan ook meevallen." :?

Voorlopig ben ik er nog rustig onder, eens kijken of ik dat volgende week nog kan zeggen.....


Groetjes,
Dennis

Re: uppp operatie dagboek

2
dennis77 schreef: Maandag 5 november onder het mes ga voor mijn uppp operatie
Voorlopig ben ik er nog rustig onder, eens kijken of ik dat volgende week nog kan zeggen.....
Hallo Dennis,
Nou dat is lekker snel dat je geopereerd kan worden. Ben je er tenminste snel vanaf. Verstandig dat je er rustig onder blijft. Wat kan je gebeuren? Eigenlijk niet veel dus. Die pijn... daar komt een mens best overheen. En je zal verwend worden met veel pijnstilling in het ziekenhuis, dat is zeker! Ik duim voor je dat jouw operatie je net zoveel voordeel gaat brengen als dat ie mij heeft gedaan! En let op dat je echt goed je keel blijft gebruiken door veel te drinken na de operatie. Dat was voor mij wel de beste tip die ze mij hebben gegeven.

Hou je taai!
groetjes
Julia

Re: uppp operatie dagboek

5
Bedankt voor de reacties alledrie!

Nog een aanvullend vraagje, ik kreeg zojuist van het ziekenhuis te horen dat ik om 12.00u verwacht word. de kno-arts verteld mij dat als ik s'middags geopereerd word, ik een nachtje moet blijven. Maar waar valt twaalf uur onder? :?

Denken jullie dat ik een nacht moet blijven of niet?


Groetjes,

Dennis

Re: uppp operatie dagboek

9
Hallo Dennis,
Ook van mij welkom geheten hier.
Heb zelf ook UPPP gehad en men is geneigd bij dergelijke ingrepen de patient een nachtje ter observatie te houden.
Zo kan er direct evt. ingegrepen worden bij evt. nabloedingen. Komen zelden of nooit voor maar het is toch beter om gewoon de volgende ochtend naar huis te gaan. Men kan je dan ook even screenen en kijken of het goed gaat met drinken etc.

Vooral zoveel mogelijk drinken en waterijsjes wegslurpen. Lekkere koude vla of andere pap die je lekker vind, maakt niet uit maar zorg dat je zoveel mogelijk koud spul door je keel laat gaan.
Des temeer je dit doet des te eerder ben je van de pijn af.
En ook om een goeie pijnstiller vragen zoals b.v. codeine etc. voor de eerste dagen.
Des te beter kun je sneller en meer drinken en daarmee zal je pijn sneller afnemen.

Succes,
gr. Aart
Resmed S9, CPAP, druk 8,5 Swift FX neusmasker + Puresom kinband.
Tevens 3 jaar gebruiker van de SPT.
BENT U AL LID VAN ONZE APNEUVERENIGING €32,50/€30/JAAR? WORD LID!

Re: uppp operatie dagboek

11
[quote="dennis77"]een nachtje moet blijven/quote]

Hey Dennis,
Ik was een week met vakantie, had je al eerder willen schrijven, maar ik had geen WIFI daar in de binnenlanden van Zuid-Frankijk; een week zonder enig bericht vanuit Nederland dus en zonder computer. Morgen weer aan t werk. En dan ga jij onder het mes. Heel veel sterkte toegewenst en laat je lekker verwennen in het ziekenhuis. Ik vond het heel fijn om een nachtje te kunnen blijven. Was ook te ziek om naar huis te gaan. Nou ja je zal t nog wel merken. Hou je taai! Veel drinken en slikken en niet zuinig zijn met pijnstillers. Neem minstens twee weken vrij van je werk en als t kan liever drie, dan kan je helemaal bijkomen van al het gedoe!
Met mij gaat het nog steeds erg goed, ik ben fit als nooit tevoren. Dat gaat bij jou vast ook gebeuren!
toi toi toi

Julia

Re: uppp operatie dagboek

12
Hey Julia,

Ik hou het kort, want ik heb momenteel enorm veel pijn.
Ben vanmiddag om 13u ontslagen uit het ziekenhuis, was lekker om een nachtje te blijven. De pijnstilling was daar ook stukken beter.
Gelukkig is alles goed verlopen.

Sorry dat ik nu al stop, maar ik duik m'n bedje weer in.

Groetjes,

Dennis

Re: uppp operatie dagboek

13
dennis77 schreef:Hey Julia,
Gelukkig is alles goed verlopen.
Hoi Dennis,
Geen sorry zeggen hoor! Tuurlijk ben je niet in staat tot uitgebreide berichten. Heel fijn dat alles goed verlopen is. Gelukkig is die enge operatie nu achter de rug! Nu nog de pijn bestrijden. Ik had diclofenac maximale dosis + paracetamol 1000 mg, allebei zetpillen. Hielp enigszins, maar niet zo fijn als in het ziekenhuis. Niet vergeten veel te drinken en te slikken. Echt heeel belangrijk! En laat iemand gewoon eten voor je maken, soep of zo en dat in de blender tot iets drinkbaars en zachts maken, dan raak je tenminste je krachten niet kwijt door alleen ongezond klef witbrood eten.
En lekker veel uitrusten. De narcose kan je ook vreselijk moe maken.
k Wens je doorzettingsvermogen en sterkte in de komende weken!
Ik ben nog steeds vaak aanwezig op het forum, dus als je vragen hebt of een potje wilt grienen... laat van je horen :mrgreen: Maar als je niets te melden hebt.... deste beter!
groetjes
Julia

Re: uppp operatie dagboek

17
Zo, dag 4.

De eerste dag dat de pijn te dragen is. Nu maar hopen dat het zo blijft!
Ik heb wel veel last van slijmvorming, maar dat had ik voor de operatie ook al (allergisch voor van alles en nog wat)

In de brief die ik na de operatie meekreeg stond dat bij dag 5 weer slechter zou gaan, om vervolgens weer te verbeteren. Ik hoop dat die terugval aan mij voorbij gaat.
Eten en drinken gaat nu ook een stuk beter. Als ik in de spiegel kijk zie ik twee grote vlakken grijs (nee, geen tinten :D ) en die voel ik ook goed.
Met drinken kwam het water gelukkig niet uit m'n neus, wat ook een vaak gehoorde klacht is.

Tevreden tot nu toe? ja! Al had je me dit twee dagen geleden niet moeten vragen....vreselijk.

Ik hou jullie op de hoogte...


Groetjes,

Dennis

Re: uppp operatie dagboek

18
Hoi Dennis,

inderdaad best pittig he. Ik heb hem een jaar geleden ondergaan. Na ongeveer een week wordt het wel beter maar ik heb toch echt die 2 weken nodig gehad om weer boven water te komen hoor.
Ik heb nooit last gehad van water door mijn neus. Wel een korte periode dat ik me wat makkelijker verslikte bij het drinken maar ook dat was maar even. Het enige probleem dat ik heb is de uitspraak van de R. Die kan ik echt niet. Gelukkig ben ik brabander en die slikken hem toch meestal in ;) Het is echt maanden een onprettig gevoel geweest als ik een woord zei met die letter er in (en dat zijn er veel :lol: ) Hier heb je alleen last van als je een keel-r hebt.

Overigens lukt het me inmiddels al weer wel om te snurken :evil: Volgens mijn man klinkt hij heel anders maar is hij wel mega-irritant :roll:

groetjes Angela

Re: uppp operatie dagboek

19
Goed bezig Dennis.
Veel dinken en blijven drinken man. Dan wordt dat gebied waar in gesneden is gekoeld en getraind,,,,,,
Scheelt écht want dan ben je eerder opgeknapt en kun je ook sneler weer gewoon eten.
Ik heb het ook zo gedaan en ook alleen de 1e paar dagen flink door moeten bijten toen.

Zet'm op
gr. Aart
Resmed S9, CPAP, druk 8,5 Swift FX neusmasker + Puresom kinband.
Tevens 3 jaar gebruiker van de SPT.
BENT U AL LID VAN ONZE APNEUVERENIGING €32,50/€30/JAAR? WORD LID!

Re: uppp operatie dagboek

20
dennis77 schreef:Zo, dag 4.
Ik hou jullie op de hoogte...
Hoi Dennis,
Wat ben ik blij voor je dat het nu al wat beter gaat wat de pijn betreft. Maar, zoals de brief zegt, je bent er nog niet mee klaar!
Gewoon stug volhouden.... er komt echt een eind aan. Rare wit-achtige vlekken in je keel blijven nog lang bestaan en ook een raar dik gevoel... daar ben ik trouwens - nu na 3 maanden na operatie - nog niet helemaal vanaf. Ook de r kan ik niet meer achter in de keel uitspreken.. en ik heb ook een enigszins zachte g gekregen. (vind ik wel leuk klinken!.. al ben ik een Rotterdammer...).
Gelukkig komt ook dat wat je drinkt niet door je neus naar buiten, idd een veel gehoorde klacht.
Blijven drinken en eten en veel slikwerk, zodat de boel in beweging blijft.
Nog ff volhouden!
groetjes
Julia