Re: uppp operatie dagboek

101
Hoi UPPPman,

Ik heb jouw verhaal gelezen. Ook geen prettig verhaal... :|

Er is bij mij nooit drinken uit m'n neus gekomen, wel het gevoel dat het zou gebeuren als ik een glas water in één keer op zou drinken, dus deed ik het maar in twee of drie keer.

Nu ben ik er me niet echt meer van bewust of ik heb mezelf een andere drinktechniek aangeleerd, zonder er zelf erg in te hebben gehad. Geen probleem meer om de kraan leeg te drinken :D
De kno arts heeft mij wel verteld dat het kan gebeuren, maar ook dat het weer over zou gaan, na een maand of twee...

Ik hoop dat het bij jou ook snel over is, want ik weet hoe lekker het is om de dorst te lessen met een flink glas water.

Hoe is het met de pijn en "brok in je keel gevoel?"

Ik voel me na zes weken kiplekker! Niet iedereen is het met me eens hier, maar ik vind het een superoperatie (bij licht/matig apneu).

Groetjes,

Dennis

Re: uppp operatie dagboek

102
Dennis had geloof ik 20 en bij hem is het goed gegaan. Hij heeft mogelijk na deze operatie een AHI van 10 (dus nog steeds apneu), maar hij voelt zich supergoed. Hij moet die nieuwe AHI nog laten testen. Ik ben benieuwd.
Ik ben ook benieuwd, Julia!

Zoals ik me nu voel, kan ik me niet voorstellen dat ik nog steeds een AHI van 10 heb. In ieder geval voelt het als 0. Maar we wachten het af.

Het was trouwens een AHI van 22 [bigsmile]

Enne...tuurlijk zul je nog regelmatig iets van me vernemen :wink:

Groetjes,

Dennis

P.S. Het "brok in m'n keel gevoel" wordt overigens steeds minder...

Re: uppp operatie dagboek

103
CoBen schreef: Ik ben verheugd dat er in dit forum melding gemaakt wordt van succesvolle resultaten na zo'n operatatie.
En ik ben (omdat ik erg bewogen ben met dit forum) blij dat er met Julia en Dennis mensen zijn die van hun successen kunnen vertellen.
Op die manier wordt dit forum een echt apneu forum met ervarings deskundigen op meer gebieden dan de cpap.
Hoi Ben,
Dank je wel voor dit positieve aardige bericht! Ik begrijp de scepsis van Bram ook wel, maar daartegenover moet toch ook iets staan van enthousiasme omdat die UPPP mijn leven echt ongelooflijk heeft verbeterd!! Maar ja... nu wordt het dan wel eindelijk tijd om het forum te verlaten..... Doe ik nog niet hoor :wink:
dag
Julia

Re: uppp operatie dagboek

104
Beste Julia,

Ik ben met de cpap therapie begonnen toen er nog wel gemakkelijk een oplossing gezocht werd in een operatie en of dat UPPP operaties waren, zou ik niet weten.
Ik ben heel blij met mijn apap die me eover het afgelopen jaar een gemiddeld van 0,7 AHI bezorgde bij een gemiddelde druk van 8 hPa.
Ik ken een aantal personen die in die tijd (meer dan 10 jaar geleden) een operatie hebben ondergaan die slechts een kortdurende oplossing gaf.
Dus, net als Bram, heb ik ook een zekere scepsis tegen zo'n operatie.
Nu zijn we tien jaar verder en zal er hoogst waarschijnlijk veel meer expertise bij de betreffende KNO artsen zijn.
Nogmaals, ik ben echt blij dat jij en Dennis, en eerder Dick Havenaar die veel succes ondervond (ondervind?) van zijn operatie, hier in dit forum een of meerdere topics hebben over de successen van die UPPP.
Hoe meer mensen, die baat hebben bij een andere behandeling dan met een cpap er in dit forum regelmatig schrijven, destemeer zal dit forum een echt apneu foum zijn en er alle succesvolle mogelijkheden er besproken worden.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: uppp operatie dagboek

105
CoBen schreef:Beste Julia,
Nu zijn we tien jaar verder en zal er hoogst waarschijnlijk veel meer expertise bij de betreffende KNO artsen zijn.
Hoi Ben,
Ik heb geen idee hoe dat zit met die UPPP operatie vroeger en nu. Ik dacht dat het juist de oudste methode was en dat pas later de CPAP uitgevonden werd.... Misschien verwachtte men vroeger te veel van opereren, dus deed men het ook bij personen die een heel hoge AHI hadden. Ik weet het niet.

En.... misschien juichen Dennis en ik wel te vroeg hoor, kan ook. Misschien komt de ellende op den duur gewoon weer terug bij ons ... wie zal t zeggen... Maar voorlopig geniet ik van m'n nieuwe leven.

groetjes
Julia

Re: uppp operatie dagboek

106
Gelukkig juich ik nog steeds!
Ik heb wel twee mindere dagen achter de rug, maar het gaat nu weer prima.

Ik blijf mensen met een vergelijkbaar AHI als ik, een operatie aanbevelen. Het lijkt nu duidelijk dat je er met een heel hoog AHI niet veel mee opschiet.
Toch proef ik nog steeds dat de operatie, ongeacht de hoogte van de AHI, door velen hier in een erg negatief daglicht wordt gezet. Jammer is dat.

Maar goed, ik kan ook alleen op m'n eigen ervaring afgaan en dat doe ik dan ook...

Groetjes,

Dennis

Re: uppp operatie dagboek

108
dennis77 schreef:

Zoals ik me nu voel, kan ik me niet voorstellen dat ik nog steeds een AHI van 10 heb. In ieder geval voelt het als 0. Maar we wachten het af.
Het was trouwens een AHI van 22 [bigsmile]
P.S. Het "brok in m'n keel gevoel" wordt overigens steeds minder...
Hoi Dennis,
Geluksvogel :mrgreen: die je bent!!! Ik ook trouwens!!! Bij mij is het brok-in-de-keel-gevoel ietsjes aan het minderen, maar mssch komt het ook doordat men daaraan went.
Tja... Ben zegt wel.... waar proef je dan dat negatieve mbt UPPP, maar ik voel het ook hoor, een soort van stugheid wb ons optimisme. Ik begrijp toch niet waarom men er echt zo bang voor is en men het in eerste instantie liever afraad als iemand advies vraagt over UPPP. Zo veel kan er toch niet fout gaan. En baat het niet, het schaadt ook niet lijkt mij. Het is misschien wel begrijpelijk dat men zo zijn scepsis heeft, aangezien vroeger die operatie in meer gevallen werd gedaan dan nu. Men verwachtte er blijkbaar te veel van, ook met hoge AHI' s. En teleurstelling is altijd vervelend, zeker als je een paar weken zoveel pijn hebt geleden na UPPP.
Toch... jouw AHI van 22 vind ik ook tamelijk hoog als je bedenkt dat men zegt dat UPPP de AHI slechts halveert. Vreselijk benieuwd naar jouw volgende slaaponderzoek. Wanneer is dat ook alweer?
Gelukkig dat jij je nog steeds goed en fit voelt. Met mij is het ook prima. Ik geniet met volle teugen van mijn nieuwe energie!
Ik wens je mooie kerstdagen en alle geluk en gezondheid voor het komende jaar.
groetjes
Julia

Re: uppp operatie dagboek

109
Hoi Juulia en Dennis,

Zoals ik eerder al schreef heeft de KNO-arts met mij de mogelijkheden van een operatie bekeken, maar dat was voor mij geen oplossing, Dat vond en vind ik nog steeds erg jammer, ik ben gewoon een beetje jaloers op jullie........
Geniet ervan en ik vind het heerlijk om zulke optimistische berichten van jullie te lezen.

Groetjes en ga zo door!
Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: uppp operatie dagboek

110
Hallo Juulia en Dennis,
Erg mooi is het om te lezen dat jullie je zo goed voelen na je UPPP. Ik hoop van harte dat jullie dat vast kunnen houden.
Jullie zijn genoeg gewaarschuwd zodat je over een jaar nog eens aan de bel trekt voor een polysomnografie.
Je kunt hier nu eenmaal nooit voorzichtig genoeg mee zijn en controle na een jaar cpaploos lijkt mij op z'n plaats om te checken of ons zeer gluiperige kwaaltje nog steeds uit te sluiten is.

Mijn UPPP in 2006 (of was het nou in 2007.die rotapneu ook :wink:) was met mijn AHI 65 in rugligging en "pannen van het dak" gesnurk bijna onontkoombaar. Ik bleek ook één van die patienten te zijn met een erg kleine doorgang in m'n keel met flink vergrote amandelen. Dat is naar alle waarschijnlijkheid gekomen doordat ik als kind zijnde bijna ieder jaar flinke angina had met een huisarts die de amandelen belangrijk vond voor eens mens....

Een van de beide bij de UPPP (ik was toen 54) verwijderde amandelen bleek behoorlijk (chronisch?) ontstoken te zijn....
Mij heeft het in ieder geval niet zodanig geholpen dat ik osas patient af was maar de ingreep heeft me zeker voor een deel van mijn AHI afgeholpen en zéker van een groot aantal decibellen zodat mijn vrouw ook weer eens van haar broodnodige nachtrust kon genieten. WIj hebben jaren gehad dat ik naar een andere slaapkamer verbannen moest worden omdat zij onvoldoende rust kreeg en haar dag ook niet goed meer door kon komen vanwege slaapgebrek. Het is dus niet alleen een medisch- maar zeker ook een sociaal probleem voor zwaar snurkende mensen en dan is UPPP een oplossing. En als daarbij (over een langere periode!) blijkt dat osas ook uitblijft dan is het helemaal een uitstekende oplossing.

Helaas blijken in de praktijk de slagings kansen om van osas af te komen niet bijster hoog. Je leest en hoort daar verschillende verhalen over maar 20 tot 30 % kans is niet echt hoog. Maar een verlaagde AHI is wat mij betreft mooi meegenomen want nu ik weer met CPAP slaap helpt het sowieso omdat ik nu in zijligging veel minder hypopneus heb die ik vóór de ingreep erg veel had in die slaaphouding. Dus ondanks dat het mij niet helemaal gebracht heeft wat we gehoopt hadden ben ik , samen met m'n vrouw, toch blij dat ik de UPPP heb ondergaan want m'n AHI is er - ook met de CPAP - zeker lager door, en ik produceer véél minder decibellen. En die enkele keer dat er bij het drinken met een droge keel wat druppels vloeistof door m'n neus terug komen neem ik maar op de koop toe....

Hele fijne feestdagen gewenst en vooral voor jullie een apneuvrij 2013 !!
gr. Aart
Resmed S9, CPAP, druk 8,5 Swift FX neusmasker + Puresom kinband.
Tevens 3 jaar gebruiker van de SPT.
BENT U AL LID VAN ONZE APNEUVERENIGING €32,50/€30/JAAR? WORD LID!

Re: uppp operatie dagboek

111
geaaart schreef:Hallo Juulia en Dennis,
Erg mooi is het om te lezen dat jullie je zo goed voelen na je UPPP. Ik hoop van harte dat jullie dat vast kunnen houden.
Jullie zijn genoeg gewaarschuwd zodat je over een jaar nog eens aan de bel trekt voor een polysomnografie.

toch blij dat ik de UPPP heb ondergaan want m'n AHI is er - ook met de CPAP - zeker lager door, en ik produceer véél minder decibellen. En die enkele keer dat er bij het drinken met een droge keel wat druppels vloeistof door m'n neus terug komen neem ik maar op de koop toe....
Hoi Aart,
Ik ben blij dat jij ook ondanks het feit dat je toch aan de CPAP moest, een positief verhaal laat horen over UPPP.
Dennis doet in januari nog een slaaponderzoek en ik houd mijn slaapgedrag voor zover dat mogelijk is ook in de gaten. En ook of ik me zo fit blijf voelen als nu. Ik heb gelukkig het probleem van vloeistof in de neus niet bij snel drinken, maar aan de andere kant is het zoals jij zegt, dat je dat wel op de koop toe neemt als je je voor de rest zo'n stuk beter voelt. Daarnet zag ik een bericht van Sonia21 dat het met haar ook goed gaat. Als ik mij goed herinner, had zij nogal wat pijn en narigheid na haar UPPP-operatie.
Ik wens jou ook een gezond en gelukkig volgend jaar.
vriendelijke groet,
Julia

Re: uppp operatie dagboek

112
Hallo allen!

Tijd niks van me laten horen, excuses hiervoor!
Het gaat denk ik te goed :lol:

De afgelopen tijd is prima gegaan. Ik leef weer als nooit tevoren en zie de wereld weer zoals ik 'm moet zien, of zoals ik denk dat ik 'm moet zien. Positief....

Vanmorgen controle gehad bij de KNO arts en het zag er allemaal prima uit. Vanavond ga ik m'n koffertje halen om vannacht weer een slaaptest te ondergaan. "Ik hoop een AHI van onder de tien", aldus de KNO arts.
Dr Küppers, geweldige vent trouwens, maar dat terzijde....

7 Februari een afspraak bij de longarts en dan zal duidelijk worden wat m'n huidige AHI is. Ik ben toch wel heel benieuwd.

Stel dat het een AHI wordt van rond de tien, zou ik dan alsnog aan "het masker" moeten?

Groetjes,

Dennis

Re: uppp operatie dagboek

113
dennis77 schreef: Het gaat denk ik te goed :lol:
Hoi Dennis,
Fijn weer iets van je te vernemen! En dat het goed met je gaat! Ik wens je goede nacht en ben vreselijk benieuwd naar jouw AHI score nu.
En mijn vraag is: Waarom zou je aan de CPAP moeten (ook al is je score straks misschien 10) als je je zo goed voelt??
Met mij is alles nog steeds ook prima. Nog wel een beetje een raar gevoel achter in m'n keel, maar echt storend is dat ook weer niet. Ik blijf FIT, hoera!
groetjes
Julia

Re: uppp operatie dagboek

116
Hallo allemaal,

Ik heb de uitslag van m'n slaaponderzoek en heb nu een ahi van 13.

De longarts adviseerde mij om een MRA aan te meten en ga morgenochtend naar het ziekenhuis om een foto van m'n kaken te laten maken. Met die foto moet ik naar een tandarts om me zo'n ding aan te laten meten.

Ik ben zeer benieuwd....

groetjes,

Dennis

Re: uppp operatie dagboek

117
Hey Dennis,

toch nog wel jammer dat je aan een MRA moet na je operatie.

Heeft jouw longarts ook nog aan jou verteld, wanneer deze apneu's voorkomen. Als zij bijv. hoofdzakelijk voorkomen als je op je rug ligt, dan kan je net als Julia proberen om met een hulpmiddel als de Snore breaker of met behulp van een telefoon met de App van Nico proberen een zijligging aan te leren.

Een MRA is handig, maar lijkt mij op den duur toch ook geen pretje. Hoe voel je je trouwens?

Als de apneu's bijna niet voorkomen als je op je zij ligt dan is dit misschien een oplossing om de AHI onder de 5 te krijgen.
Vraag gewoon de uitslag op of vraag het aan je Longarts.

Groetjes Ruud J,
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: uppp operatie dagboek

118
Hoi Ruud,

Bedankt voor je reactie.
Ik had inderdaad meteen dezelfde vraag die in me opkwam, maar rug- of zijligging maakt niets uit bij mij. Vandaar dat de longarts met een MRA als advies kwam.

Ik voel me nog steeds redelijk goed, al is het niet meer elke dag. Ik merk nu goed wannneer ik een nacht heb gehad met relatief veel stops.

Groetjes,
Dennis

Re: uppp operatie dagboek

119
dennis77 schreef:MRA
Ik voel me nog steeds redelijk goed, al is het niet meer elke dag. Ik merk nu goed wannneer ik een nacht heb gehad met relatief veel stops.
Hoi Dennis,
Dus toch nog een te hoge AHI! En.. je voelt je niet meer zo fit als een tijdje geleden... Is jammer. Zou je verminderde energie echt te maken hebben met een nacht van veel stops? Zou het niet een soort van winterdip kunnen zijn bijvoorbeeld?
En heb je nu het gevoel dat je de UPPP niet had hoeven te laten doen? Ik ben benieuwd hoe het gaat worden met die MRA. Nou ja... ik denk dat het effect van MRA wel goed zal zijn. Beter dan wanneer je geen UPPP had laten doen... je bent nu een beetje ' voorbewerkt' moet je maar denken :?
Ikzelf heb in rugligging nog steeds stops (zoiets van 20), maar dankzij de snore breaker, waaraan ik nu helemaal gewend ben en waar ik zelfs niet meer van wakker word, lig ik nu keurig op mijn zij als ik slaap. Ik voel me dan ook nog steeds ongelooflijk fit. Tsja.. op m'n zij liggend heb ik maar een AHI van 3. Hopelijk blijft het bij mij zo; ik wil niet graag terug naar mijn vroegere toestand...
Goed dat je je ervaringen nog steeds wilt delen op dit forum. Ik heb de laatste tijd geen mensen meer langs zien komen die UPPP lieten doen, maar toch kijk ik nog af en toe, zoals nu. Ik was verrast een bericht van jou te zien.
Heel veel succes toegewenst met de MRA perikelen!
groetjes
Julia

Re: uppp operatie dagboek

120
Hoi Julia,

Natuurlijk blijf ik nog wel posten hier. Ik kan jou toch helemaal niet missen! :D

Ik ben wel met gemengde gevoelens het ziekenhuis uitgelopen, maar toch is er na m'n uppp wel degelijk verbetering opgetreden.
Voel me absoluut niet zo slecht als voor de ingreep. Spijt? Nee, heb ik echt niet. het was geen prettige operatie, maar die ben ik eerlijk gezegd alweer vergeten.

Ik hoop dat een MRA nog eens tien apneu's de das om doet, maar dat is weer afwachten.

Vandaag heb ik een foto laten maken van m'n gebit en kaken en heb groen licht gekregen. 25 Februari naar een tandarts en drie weken daarna heb ik m'n MRA. Ik ben zeer benieuwd en ik hou je/jullie op de hoogte!

Fijn om te horen dat het met jou zo goed gaat, Julia! Super dat je zo goed gaat met de snorebreaker.

We houden gewoon contact hoor :wink:

Groetjes,
Dennis