Re: uppp operatie dagboek

81
TEDDY61 schreef:Ben er heel erg blij mee, Max moet 15 januari dezelfde operatie ondergaan
Hoi Jeanette,
Ik zag het hele verhaal van Max al staan bij het topic van Onze Zoon van 21 Heeft Apneu.
Goed dat jullie echt op zoek zijn gegaan naar een oplossing. Voor iemand die zo jong is, is UPPP het proberen waard. Het kost wel wat energie en de pijn is echt niet leuk vlak na de operatie, maar wie weet heeft hij er net zo'n baat bij als ik. Slapen met een masker kan altijd nog, ja toch?? Ikzelf vind het vreselijk jammer dat ik niet 20 jaar geleden onder t mes ben gegaan. Ik wist helemaal niet dat ik OSAS had.
t Is wel opvallend dat er ineens meerdere mensen op dit forum praten over UPPP. Dat is goed, want het kan echt een oplossing zijn. En baat het niet, dan kan de operatie je toch niet veel schade berokkenen. Hoogstens dat je de r niet meer achter in de keel kunt uitspreken en dat de zachte g prettiger in het gebruik is dan de keel-g.
Ik wens jullie veel sterkte en ben benieuwd naar het dagboek.
Haha ik kan me voorstellen dat jij banger bent dan Max voor de operatie. Ik ken t verschijnsel.... zo zijn moeders nu eenmaal :roll:
vr.groet,
Julia

Re: uppp operatie dagboek

82
dennis77 schreef:Hoi Julia, Ruud, roelof.....iedereen die meeleest,
Maar goed, we nemen het dipje maar op de koop toe en wachten weer op iets betere tijden. Die komen, ik weet het zeker.
Hallo Dennis,
Hoe is t er nu mee? Ik ben een beetje ongerust over je. Is het een dipje, zoals je noemt, of een erge terugval?
groetjes
Julia

Re: uppp operatie dagboek

83
Hoi Julia

Sorry sorry!
Beetje druk op het werk.
Het gaat heel goed moet ik zeggen. Ik kom nog redelijk slecht m'n bed uit, maar de dagen kom ik vrij makkelijk door. Slapen overdag is er niet meer bij :wink:
Het plezier in m'n werk komt langzaam maar ZEKER terug. Daar ben ik zo blij mee.
Ik ga langzaam beseffen hoe anders je tegen de wereld aankijkt, als je altijd zo moe bent en wat het ook met je psyche doet. Dat merk je pas als je aan het opknappen bent.
Ook mijn collega's merken het. "Je ben weer lekker druk, as usual." Dat soort termen krijg ik alweer naar m'n hoofd :D

Nog steeds wel een "brok in m'n keel", vooral als ik gegeten heb. Ach...als dat alles is!

Ik denk steeds meer dat hier alleen de 'pechgevallen' van een uppp operatie zich melden. (op ons bikkels na natuurlijk :P ). Er moeten nog zoveel mensen zijn die het er ook goed af hebben gebracht.
Net als jij begin ik met de dag meer profijt te krijgen van m'n ingreep en dat al na 4 weken, zelfs 3 weken na m'n bloedingen....


Lief van je dat je je ongerust maakt, maar ik kan je zeggen dat het prima gaat :)

Re: uppp operatie dagboek

84
Hoi Jeanette,

Ik ga geen lang verhaal schrijven of advies uitbrengen, want ik zie dat mijn grote vriendin Julia dat al prima heeft gedaan :wink:
Ook ik kan niet anders dan een uppp aanraden...
Waarschijnlijk heb je ook wel van mijn bloedingen gelezen, maar laat je daardoor niet afschrikken. Een bloeding komt niet zoveel voor en twee al helemaal niet. Het waren vevelende ervaringen, maar die zijn ook weer snel vergeten...

Heel veel sterkte voor jou en max, hou ons op de hoogte!

groetjes,
Dennis

Re: uppp operatie dagboek

85
dennis77 schreef:Hoi Julia
Ik ga langzaam beseffen hoe anders je tegen de wereld aankijkt, als je altijd zo moe bent en wat het ook met je psyche doet. Dat merk je pas als je aan het opknappen bent.
Hoi Dennis,
Ik ben gerustgesteld! Gelukkig gaat het goed met je! Wat je zegt over het anders tegen de wereld aankijken is o zo waar! Voor mij was t een soortement van openbaring. Nooit geweten dat ik me zo uitgerust zou kunnen voelen en zo blij daardoor. S ochtends heb ik ook nog wel moeite met uit bed komen. Tsja t bed is ook zo lekker warm en aangenaam, vooral in de winter.. maar t is een ander gevoel dan dat wat ik vroeger had. Toen was ik gewoon te moe om op te staan.

Fijne sinterklaasavond toegewenst. Kom Zwarte Piet nog langs? :mrgreen:
en mogelijk tot schrijfs
Julia

Re: uppp operatie dagboek

86
Hallo,

Hier ben ik weer. Tjonge jonge, ik kan m'n geluk niet op. Het gaat echt geweldig!!
Wat ben ik een gelukkig mens. Sommige mensen zeggen dat ik bijna irritant blij ben [bigsmile]

Vrolijk de dag door, 's avonds lekker naar bed, niet meer wakker worden om te plassen, geen angst en geen nervositeit.

Wat ben ik blij dat ik deze operatie heb ondergaan!

Hoe is het met jou Julia?

Groetjes,

Dennis

Re: uppp operatie dagboek

89
Bedankt voor de reacties Roelof en Truus,

Ik weet nu ook dat ik er al een hele tijd mee rond heb moeten lopen. Wat een openbaring...

Onbegrijpelijk dat er een soort van vloek rust op deze operatie. Althans, op dit forum. Een goeie 5 weken na mijn ingreep en 2 bloedingen later, voel ik me echt al als herboren. Er zullen toch veel meer mensen moeten zijn met zo'n ervaring. Of komen er veel mensen op het forum als het niet goed gaat en blijven de succesgevallen weg? Wie het weet mag het zeggen....


Groetjes,
Dennis

Re: uppp operatie dagboek

90
Onbegrijpelijk dat er een soort van vloek rust op deze operatie. Althans, op dit forum.
Nee hoor Dennis, geen vloek, en een UPPP kan best een goede operatie zijn, maar.... niet in ALLE gevallen.

De reden waarom er hier op het forum voorzichtig omgegaan wordt met een operatie "aan te raden" heeft te maken met wat de Engelstaligen "expectation management" noemen, ofwel de verwachtingen in het juiste perspectief plaatsen.

Veel KNO artsen noemen een operatie 'geslaagd' als er minstens een halvering van de AHI optreedt.
Voor zover ik terug kon lezen had jij een AHI van 22, halveer dat, beetje naar beneden afronden als je dan ook nog de meeste AHI's in rugligging had en je zit ruim onder de 10. Een getal waar menig cpap'er meteen voor zou tekenen.

Maar... een grote groep osas patienten hier zit met een AHI van 60, 70 en hoger met uitschieters van over de 100.
Neem mezelf even als voorbeeld (AHI 72) , dat zou KUNNEN betekenen dat ik na een "geslaagde operatie" (na halvering) op een AHI zit die HOGER is dan jij en Juulia VOOR je operatie. Dus zeker voor de nieuwkomers die nog zoekende zijn en in de gewenningsperiode van MRA of cpap zitten is er niets mis met naar een operatie als alternatief te kijken maar we moeten wel HEEL voorzichtig zijn met geen valse verwachtingen te scheppen dat de UPPP de "silver bullet" tegen osas is.

Dus vloek nee, voorzichtig ja.

Groeten, Bram

Re: uppp operatie dagboek

91
Hallo Bram,

Helder, jouw verhaal.

Ik vraag me wel iets af. Als je geen amdelen, huig en minder verhemelte hebt. Wat kan er dan nog obstructief zijn? Vetweefsel?
Hier heb ik het uiteraard niet over CSAS.

Het antwoord weet jij vast wel :wink:

Groetjes,

Dennis

Re: uppp operatie dagboek

93
dennis77 schreef: Wat ben ik een gelukkig mens.
Wat ben ik blij dat ik deze operatie heb ondergaan!
Hoe is het met jou Julia?
Hoi Dennis,
Ik was even uithuizig.... vandaar mijn late antwoord hier. Nou met mij gaat het ook fantastisch en ik ben net zo blij als jij. Ik begrijp ook niet goed waarom er zulke negatieve verhalen de ronde doen als het over deze operatie gaat, maar ik denk eigenlijk dat de talloze positieve effecten van UPPP niet genoemd worden op het forum, simpelweg omdat men niet op dit forum terecht komt als er niets mis gaat.
Ik ben ook als herboren...vandaag zei nog iemand tegen mij dat gewoon te blij ben..... (moet herkenbaar zijn voor jou..)
Ontzettend fijn dat het met jou nu ook zo goed gaat. En grappig dat je eigenlijk precies hetzelfde proces doormaakte als ik, dus ook dat even instortte je toen je dacht dat je weer helemaal ok was en er wel weer tegenaan kon gaan na een paar weken.
Ik hoop nog wel af en toe wat van je te vernemen op dit forum, want ik ben er wel benieuwd naar of dat gevoel van een brok in je keel te hebben bij jou over zal gaan.
groetjes
Julia

Re: uppp operatie dagboek

95
Hoi Juulia en Bram,

Toen ik een jaar geleden in het Slaapcentrum was voor onderzoek en uitslag heb ik samen met de KNO-arts de mogelijkheden voor een operatie bekeken. Hij heeft het me toen afgeraden (na een scan en verder onderzoek), sterker nog: gezegd dat hij er niet aan zou beginnen, precies om de reden die Bram noemt.
Ik zou nog een AHI van rond de 20 overhouden en dan alsnog aan de CPAP moeten, wat schiet je er dan nog mee op?

Groet,
Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: uppp operatie dagboek

96
Ik heb ook een onderzoek bij de KNO arts gehad. Maar dat is nu bijna 10 jaar geleden.
Hij raadde mij een operatieve ingreep af en dus kreeg ik via de longarts een cpap.
Ik ken een aantal mensen persoonlijk die wel een operatie hebben gehad, maar helaas niet de beoogde verbetering hebben ondergaan. Nu weet ik niet of dat dan een UPPP operatie was.
Ik kan wel de scepsis van Bram heel goed begrijpen.

Ik ben verheugd dat er in dit forum melding gemaakt wordt van succesvolle resultaten na zo'n operatatie.
En ik ben (omdat ik erg bewogen ben met dit forum) blij dat er met Julia en Dennis mensen zijn die van hun successen kunnen vertellen.
Op die manier wordt dit forum een echt apneu forum met ervarings deskundigen op meer gebieden dan de cpap.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: uppp operatie dagboek

97
bprosman schreef:@Juulia,
Er wordt niet echt negatief over gedaan, meer realistisch. Het "waarom" probeer ik hierboven een paar berichten terug uit te leggen.
Hoi Bram,
Ik heb het gelezen. Is duidelijk, maar ik ga er vanuit dat een arts wel zal weten wanneer hij/zij UPPP aanbiedt. Bij een te hoge AHI is er natuurlijk geen sprake van een keuze voor UPPP. Maar als er wel een keuze is van MRA, CPAP of UPPP zou ik altijd gaan voor die UPPP operatie. Voor die operatie hoef je echt niet zo bang te zijn.., zo ingrijpend is ie ook weer niet, dat bedoel ik. Zeker is UPPP, mits arts hem aanbiedt, een prima oplossing vooral als je nog jong bent. Zo'n CPAP overal met je meeslepen is geen pretje. En als die operatie dan toch geen effect blijkt te hebben (arts kan het wel eens verkeerd inschatten..), kan je altijd nog aan de beugel, zonder dat je lijf er echt veel schade van heeft opgelopen.
Het lijkt me goed dat hier op het forum de laatste tijd wat meer aandacht aan die UPPP wordt geschonken, zodat mensen wat meer informatie krijgen over hun mogelijkheden.
vr.groet,
Julia

Re: uppp operatie dagboek

98
Anne Marie schreef:Hoi Juulia en Bram,
Ik zou nog een AHI van rond de 20 overhouden en dan alsnog aan de CPAP moeten, wat schiet je er dan nog mee op?
Hoi Anne Marie,
Je hebt volkomen gelijk! Als je zo'n hoge AHI hebt, is UPPP natuurlijk niet aan de orde en heb je pech. Een arts zal je de operatie dan ook afraden, wat bij jou is gebeurd. Maar voor mensen met lagere AHI scores is het een prima therapie. Dennis had geloof ik 20 en bij hem is het goed gegaan. Hij heeft mogelijk na deze operatie een AHI van 10 (dus nog steeds apneu), maar hij voelt zich supergoed. Hij moet die nieuwe AHI nog laten testen. Ik ben benieuwd.

groetjes
Julia

Re: uppp operatie dagboek

100
Hoi Dennis,

ik heb dezelfde operatie als jij ondergaan, op 29 november. Ik ben gisteren weer aan het werk gegaan, ging prima. Ik vraag me af; kwam/komt er bij jou ook drinken uit je neus als je niet voorzichtig kleine slokjes neemt? En zo ja, is dit minder geworden of weg gegaan? Soms heb ik zo'n dorst en dan zou ik het liefst in 1 keer de kraan leeg drinken, maar dat lukt helaas niet meer, het loopt dan net zo snel weer via mijn neus naar buiten.

Ik weet dat mijn operatie nog maar <3 weken geleden is, maar ik kan hier weinig over vinden op het internet!

Gr.