Hallo Juulia en Dennis,
Erg mooi is het om te lezen dat jullie je zo goed voelen na je UPPP. Ik hoop van harte dat jullie dat vast kunnen houden.
Jullie zijn genoeg gewaarschuwd zodat je over een jaar nog eens aan de bel trekt voor een polysomnografie.
Je kunt hier nu eenmaal nooit voorzichtig genoeg mee zijn en controle na een jaar cpaploos lijkt mij op z'n plaats om te checken of ons zeer gluiperige kwaaltje nog steeds uit te sluiten is.
Mijn UPPP in 2006 (of was het nou in 2007.die rotapneu ook

) was met mijn AHI 65 in rugligging en "pannen van het dak" gesnurk bijna onontkoombaar. Ik bleek ook één van die patienten te zijn met een erg kleine doorgang in m'n keel met flink vergrote amandelen. Dat is naar alle waarschijnlijkheid gekomen doordat ik als kind zijnde bijna ieder jaar flinke angina had met een huisarts die de amandelen belangrijk vond voor eens mens....
Een van de beide bij de UPPP (ik was toen 54) verwijderde amandelen bleek behoorlijk (chronisch?) ontstoken te zijn....
Mij heeft het in ieder geval niet zodanig geholpen dat ik osas patient af was maar de ingreep heeft me zeker voor een deel van mijn AHI afgeholpen en zéker van een groot aantal decibellen zodat mijn vrouw ook weer eens van haar broodnodige nachtrust kon genieten. WIj hebben jaren gehad dat ik naar een andere slaapkamer verbannen moest worden omdat zij onvoldoende rust kreeg en haar dag ook niet goed meer door kon komen vanwege slaapgebrek. Het is dus niet alleen een medisch- maar zeker ook een sociaal probleem voor zwaar snurkende mensen en dan is UPPP een oplossing. En als daarbij (over een langere periode!) blijkt dat osas ook uitblijft dan is het helemaal een uitstekende oplossing.
Helaas blijken in de praktijk de slagings kansen om van osas af te komen niet bijster hoog. Je leest en hoort daar verschillende verhalen over maar 20 tot 30 % kans is niet echt hoog. Maar een verlaagde AHI is wat mij betreft mooi meegenomen want nu ik weer met CPAP slaap helpt het sowieso omdat ik nu in zijligging veel minder hypopneus heb die ik vóór de ingreep erg veel had in die slaaphouding. Dus ondanks dat het mij niet helemaal gebracht heeft wat we gehoopt hadden ben ik , samen met m'n vrouw, toch blij dat ik de UPPP heb ondergaan want m'n AHI is er - ook met de CPAP - zeker lager door, en ik produceer véél minder decibellen. En die enkele keer dat er bij het drinken met een droge keel wat druppels vloeistof door m'n neus terug komen neem ik maar op de koop toe....
Hele fijne feestdagen gewenst en vooral voor jullie een apneuvrij 2013 !!
gr. Aart
Resmed S9, CPAP, druk 8,5 Swift FX neusmasker + Puresom kinband.
Tevens 3 jaar gebruiker van de SPT.
BENT U AL LID VAN ONZE APNEUVERENIGING €32,50/€30/JAAR? WORD LID!