Onderzoeksmolen en dagboek UPPP

1
Hallo

Zoals er al een paar weten krijg ik morgen mijn UPPP operatie, wat hieraan vooraf ging;

Medio Augustus 2012 was ik op vakantie, mijn neefje sliep bij mij op de kamer van het huisje, die was de volgende ochtend verdwenen, bleek dat ik erg snurkte (doe ik vaker met bier op) maar ook inderdaad stopte met ademhalen, meerdere keren. Ook mijn moeder hoorde dit de volgende nacht, bij thuiskomst besloten toch maar even naar de huisarts. Werd meteen doorverwezen naar het ziekenhuis.

September 2012 - Naar het ziekenhuis voor een gesprek en het ophalen van het kastje waarvan het slangetje onder je neus moet 's nachts. Volgende dag teruggebracht en tot de conclusie komen dat er toch wel veel stops waren, afspraak gemaakt voor MRA (electrode's op hoofd, band om de borst, slangetje onder neus en saturatiemeter aan de vinger). Hieruit bleek dat ik 36 stops per uur maakte van 10 sec of langer. Na gesprek met SAAS consulent en Neuroloog besloten een Propscopie te doen, er was daar niets raars gevonden en er werd (omdat ik overdags ook niet moe ben) besloten nogmaals de MRA te doen. Daaruit leek te komen dat ik nog maar 4 stops had.

November 2012 - Gesprek bij de KNO, hij snapte er niets van, ik was een raar geval zei hij haha. Uiteindelijk besloten om allebei (MRA en Propscopie) nogmaals te doen, dat werd dus mijn 3e MRA en 2e Propscopie (deze keer door mijn eigen arts uitgevoerd). Daaruit bleek dat er toch een serieuze vernauwing in mijn keel zat.

Januari 2013 - 2e Propscopie

Februari 2013 - Eindgesprek met KNO arts, ging met slangetje/camera mijn neus in, maar kwam in mijn linkerneusholte niet verder omdat hij mijn amandelen tegen kwam (doet zeer zo, als je die ff aantikken :P ) Keuze was simpel, CPAP of UPPP, gekozen voor de UPPP, ik ben 25 en heb weinig zin om met zo'n apparaat naast mijn bed te slapen als het niet anders kan.

Mei 2013 - Brief gehad van het ziekenhuis, vrijdag 24 mei mag ik mij om 10.30 nuchter melden, om rond 12.00u richting de verkoever te vertrekken.

Ik zal proberen hieronder een dagboekje bij te houden mbt pijn en vooruitgang etc :)

Groetjes, Robin.

Re: Onderzoeksmolen en dagboek UPPP

9
Hallo Robin,
Ik heb het (als ervaringsdeskundige) ook al aan Leentje en Dirk aangegeven, zorg dat je op tijd je pijnstilling neemt en het tussendoor niet een keer vergeet. Verder flink water drinken en waterijs nemen.
Beterschap.
gr. aart
Resmed S9, CPAP, druk 8,5 Swift FX neusmasker + Puresom kinband.
Tevens 3 jaar gebruiker van de SPT.
BENT U AL LID VAN ONZE APNEUVERENIGING €32,50/€30/JAAR? WORD LID!

Re: Onderzoeksmolen en dagboek UPPP

12
Hoi,

Zorg dat je goede medicatie heb. Rond dag 5 wordt de pijn meestal erger waarna het gaat verdwijnen.
Als met gewone medicatie het niet voldoende helpt, zorg dat je een recept krijg voor sterker spul.

Blijf letten op het eind resultaat, ook al merk je hier nog niks van. Het wordt beter zeggen ze......

Sterke en groetjes Dirk

Re: Onderzoeksmolen en dagboek UPPP

14
Ik wilde al langer reageren, maar vergat het steeds :P

Ondertussen een goeie maand verder en nergens last van. Kan weer alles eten en drinken en doen, super!

Heb het gevoel dat ik wel degelijk beter slaap 's nachts (het snurken is sowieso verholpen) en dat ik overdags ook een stuk scherper ben. Ook mijn collega's merkten dit op.

Ik ben in totaal 2,5 week thuis geweest, ik heb vanuit het ziekenhuis de volgende medicatie gehad;
3x daags Tramadol
4x daags Dyclofenac
8x daags Paracetamol
1x daags maagbeschermer

Ik ben vrijdag geopereerd en de donderdag daarna gestopt met het gebruik van alle pillen, tramadol was ik na 3 dagen al vanaf, wat een bende.

Teruglezend en kijkend op het hele verhaal heb ik geluk gehad denk ik, zolang ik stilzat, niet praatte, niet at of sliep had ik nergens last van. Slikken ging moeizaam maar de pijnen 's nachts en steken overdags etc etc heb ik niet gehad.

Al met al is het me dus enorm meegevallen en kan ik (afgaande op de huidige resultaten) iedereen met een lage AHI deze operatie aanraden!

:)