UPPP in Brabant.

1
Hai

Ik heb met veel interesse alle verhalen op dit forum gelezen mbt de UPPP operaties.
Ik ben 35 jarige man uit Brabant.

Ik kampte al ruim 15 jaar met zeurende koppijn. Na vele jaren zeuren bij de huisarts werd ik dan toch eens doorgestuurd naar de Neuroloog. na diverse onderzoeken een slaaponderzoek, bleek ik Slaapapneu te hebben (volgens mij 14 op mijn zij en 58 op mijn rug). Nadat ik een MRA had gekregen leek het probleem ietwat te zijn verbeterd, maar nog niet naar mijn zin.

Dus de KNO arts dit medegedeeld. Hij vertelde mij van de UPPP. Ik zei meteen... doe maar. Oh wacht even zei hij. Kijk het thuis nog even rustig na. Google maar even wat, want het is niet een pijnloze operatie.

Toen ik thuis ging kijken (met name op dit forum) schrok ik toch heel erg. Ik ben niet zo van de pijn. Daarom moest ik wel even schrikken. Na gesprekken met mijn vrouw, toch besloten om het te gaan doen. Want ja.... na 2 weken pijn lijden kan wel het probleem opgelost danwel verminderd worden.

Na twee weken werd ik dan geopereerd. Dat was afgelopen donderdag. Ik moest me om 08.30 uur melden in het ziekenhuis. Om 11.00 uur werd ik geholpen en rond 13.00 uur was ik terug op de afdeling. Na een aantal koude glaasjes water en waterijsjes, was ik wel content. Ik dacht...... so dat valt allemaal wel mee.

Ik slikte 3x per dag 2x500mg Paracetamol en 2x 50mg Tramadol.
Na een nacht in het ziekenhuis waarbij ik niet geslapen had (kwam ook door de andere patiënten op mijn kamer) mocht ik de volgende ochtend naar huis. Dat was gisteren.

Ik was wel nog erg duizelig en slaperig toen ik naar huis ging. Naarmate het later werd ging mijn keel meer pijn doen. Ik heb toen een half bakje vla kunnen eten en nog een ijsje.

''s nachts nauwelijks geslapen. Elk uur werd ik wel wakker en heb ik water gedronken en om 02.30 uur nog even een ijsje gaan eten.

In de ochtend deed het ook erg zeer. Echter rond de middag werd het weer wat minder. Voor de zekerheid toch het ziekenuis gebeld voor de zekerheid, want ik mocht thuis maar de helft van de Tramadol dan dat ik in het ziekenhuis mocht. Mij werd verteld dat ik toch als het echt zeer deed de Tramadol mocht verdubbelen net als in het ziekenhuis.

Morgen en overmorgen wordt gezegd dat dat de zwaarste dagen zijn. Ik ben benieuwd. Ik vind de stank uit mijn mond eigenlijk wel vervelender. Ook het snuiten van mijn neus doet zeer en het straalt door naar mijn oren. Vandaag heb ik nog niks gegeten als twee ijsjes en ijswater. Ik zal me latger weer melden.

Re: UPPP in Brabant.

2
Beste PCM Smeets,

Welkom in dit forum.
Ik moet eerlijk toegeven dat hetgeen ik weet over uppp hier in dit forum heb gelezen.
Naar mijn idee ben je best wel een bikkel dat je die operatie hebt ondergaan.
Ik hoop dan ook dat de pijn achteraf de moeite waard zal zijn om dit te ondergaan.
Ik hoop dat ook voor jou het resultaat succesvol zal zijn.
Natuurlijk ben ik (en velen met mij) benieuwd hoe het verder met je gaat, want succesverhalen lezen we graag.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: UPPP in Brabant.

4
Hallo PCM

Welkom op dit forum. Ik hoop voor jou dat je de komende dagen goed doorkomt met zo min mogelijk pijn.

Zoals je wel gelezen hebt, veel ijs eten en veel drinken en voor ogen houden dat over twee weken alles weer voorbij is.

Sterkte voor nu.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: UPPP in Brabant.

5
Vannacht gruwelijk slecht geslapen. Alsof, als je slaapt je keel en omgeving extra opdroogt of zo. Want zodra ik wakker wordt (elk half uur wel volgens mij) drink ik wat ijswater en dat doet me toch een partij zeer.....
Ik was zo blij dat het 08.00 uur was en dat ik mijn medicijnen weer kon gebruiken. Het is vandaag dag 4. Dus het ergste moet nog komen. Ook het afslikken van mijn ijsjes en het water doen gewoon zeer. Bij ontbijt wel een kabouterhoeveelheid vla gegeten.

Ach, het is voor een goed doel.... NOg een paar dagen?!

Net schrok ik wel even (dag 4: 17.30 uur). Want ik had een hechting los in mijn mond. Ik dacht dat dat pas na 1 of 2 weken zou gebeuren. Dus meteen het ziekenhuis gebeld voor de zekerheid om te voorkomen dat ik later terug moet voor een hersteloperatie. Maar de mevrouw van de spoedeisende hulp vertelde me dat het geen kwaad kon. Ik heb nog even in m'n mond gekeken via spiegel en ik zag ook niks raars.

Verder vandaag nog niks echt Gegeten. Vanochtend klein bakje vla. En vanmiddag een klein bakje vanille ijs. Dat koelt lekker. Verder durf ik geen vast voedsel te eten. Bang dat er meer hechtingen los gaan.
Laatst gewijzigd door PCM_Smeets op 03 nov 2013, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: UPPP in Brabant.

7
Het is nu dinsdag. Als je de dag van de operatie meetelt is dit dag 6.

Wederom een verschrikkellijke nacht gehad. Niet geslapen van de pijn. Pijn in de keel is wel uit te houden. Maar de pijn die doorstraalt naar m'n oren is verschrikkelijk.

Pijnstillers die ik thuis mag slikken:
2x Paracetamol om 0800 - 1200 - 1600 - 2200
1x Tramadol 0800 - 1700 - 2200

Ik had zelf niet echt het idee dat dit iets uithaalde. Dus gisteravond de bijsluiter gecontroleerd en daarin stond dat je van Tramadol max 8 capsules mocht slikken. Dus voor het slapen gaan gisteren 2 Tramadol genomen ipv 1, Toch slecht geslapen. Of eigenlijk niet geslapen.

Vanochtend ook 2 Tramadol genomen. Overdag is pijn aardig te doen.
Vervolgens kno gebeld over evt andere medicijnen oid. Ik word er nog over terug gebeld.

In tussen heb ik twee ijsjes op. Meer niet. Ben inmiddels al 6 kilo afgevallen (ben ik wel blij mee), maar iets eten lukt me niet. En ik heb me toch een partij honger. Maar zelfs ijsjes en water doorslikken doet pijn. Is dat normaal? Heb met zaklampje gekeken in mijn mond en volgens mij ziet het er goed uit. Witte aanslag wel, maar dat hoorde erbij las ik op internet. Verder niet rood of zo.

Afwachten maar tot het ziekenhuis belt.

Nou. Het ziekenhuis heeft terug gebeld. Helaas zat ik al aan de max van de pijnstilling. Dus m.a.w. doorbijten. Kak. Ik had gehoopt op meer. Maar helaas. Ik wist dat het pijn zou doen aan mijn keel. Had ik mij op voorbereid. Maar niet aan mijn oren. Dat verbaasde me. En dat houdt me wakker. Doet zeer. Ongelooflijk veel zeer. Hoop dat het snel overgaat.

Zojuist voor het eerst sinds de operatie weer iets gegeten. Een lauw soepje. Of ja.... 7 lepels soep..hahaha Maar een begin is gemaakt.

Re: UPPP in Brabant.

8
Dag PCM,

Ik heb ook de uppp gehad. De pijn is zeker normaal, nog even, je bent er bijna ... Blijven slikken is de boodschap, ijswater ... Dit is nodig om de spieren te trainen. Denk aan het eindresultaat, ik ben volledig van het snurken af !
Ik ben begonnen met puree en dunne pasta, zoals cappellini, goed laten afkoelen ... maar het is belangrijk dat je eet, zodat je niet teveel afzwakt. Ik dronk ook een soort shakes van bij de apotheek met extra vitaminen, astronautenvoeding zeggen wij hier ... Is misschien ook een tip ?
In elk geval veel sterkte, en de eindstreep is in zicht hoor !

Groetjes,
Leentje

Re: UPPP in Brabant.

9
Dank je wel leentje. Ik ga het eens met pasta proberen. M'n lievelingsgerecht.

Weet dat t er allemaal bijhoort. Ik had de pijn in m'n keel erger verwacht. Dus dat valt mee. Maar de oorpijn had ik geen rekening mee gehouden. Dus dat komt dan hard aan.

Nog even. Hoop ik.
Ga nu weer proberen te slapen. Maar terwijl ik m'n hoofd op m'n kussen leg voel ik m'n oren alweer. Pffff.

Komt goed. Denken aan het beoogde eindresultaat.

Re: UPPP in Brabant.

10
Het is nu Donderdag de 7e. Exact een week na mijn operatie.

Gisteren was een matige dag. Ik heb geprobeerd om s avonds een hamburger te eten, maar dat ging niet. Maar soep kreeg ik wel binnen. Vervolgens gaan slapen. En toen ik vanochtend wakker werd was ik al een stuk fitter. Ik kan me herinneren dat ik twee keer vannacht wakker ben geworden, maar ik heb wel goed geslapen. Gelukkig.

Vandaag gaat het verbazingwekkend goed. Ik ben niet zo moe. Heb al een half kommetje soep op en een boterham. Dus fijn. Ook mijn oorpijn is een stuk minder.
Net het ziekenhuis gebeld en ik krijg nog voor max 5 dagen extra Tramadol. Daarna moet ik het redden op alleen paracetamol. Ik ga er eigenlijk vanuit dat dat wel moet lukken, maar omdat ik in het weekend niemand kan bereiken, wilde ik toch wat extra zekerheid met pijnstilling.

Ik heb net in mijn mond gekeken. De witte aanslag (korst op de wond) is al een stuk minder dan begin van de week. Ook is het vrijwel nergens echt rood. Dus ik ga er vanuit dat het goed gaat verlopen.

Pffff. Dit voelt een stuk fijner en beter dan voorheen.

De laatste loodjes? Ik moet wel zeggen dat ik smacht naar een dikke vette friet met....hahahaha.

Re: UPPP in Brabant.

12
Het is nu anderhalve week geleden. Ik ben geopereerd op 31 oktober en het is nu 12 november. Ik ben sinds gisteren gestopt met Pijnstillers.

Waar ik vorige week dinsdag en woensdag nog enorm klaagde over niet te harden pijn (vooral oorpijn), was deze zo goed als een dag later alweer helemaal verdwenen. Zo raar hoe snel dat kan gaan. Sinds het weekend gaat eigenlijk alles alweer goed. Sinds het weekend geen oorpijn meer gehad. In het weekend de pillen overdag weggelaten en alleen nog ´s morgens en ´s avonds ingenomen. En sinds gisteren (Maandag) helemaal niets meer.

Nu is mijn keel nog wat gevoelig. Op de rechterzijde na, is er ook geen witte korst meer te zien. Dus het gaat goed.

Al met al is de pijn in de KEEL veel minder geweest al die tijd dan ik had gedacht en verwacht. Ook na verhalen op dit forum. Echter de oorpijn maakte het vrouwtje. Was die weggebleven, dan had ik het makkelijk uit kunnen zitten. Gelukkig.

De hamvraag.... Is het snurken minder of weg? Weg niet helaas. Had ik wel op gehoopt. Is wel een stuk minder geworden zei mijn vrouw. Ze slaapt wel nog met oordopjes in. Ik hoop dat dit nog beter wordt de komende weken. Maar ik ben er bang voor. Is de operatie voor mij dan geslaagd? Nee... dan niet. Maar goed. Alle beetjes helpen. Toch?!

Iedereen iig bedankt voor de belangstelling en antwoorden.

Over drie weken heb ik weer een slaaponderzoek thuis. Ben benieuwd.

Re: UPPP in Brabant.

13
Hey PCM,

Is nog een beetje vroeg om dit te zeggen denk ik ... Mijn kno-arts vertelde dat het resultaat pas optimaal is na een week of 8. Dus het snurken kan nog verminderen hoor. Alles staat nog wat gezwollen nu he ... Succes nog !
Gr.,
Leentje

Re: UPPP in Brabant.

14
Dat zou heel mooi zijn Leentje als het nog wat minder zou (kunnen) worden. Ik heb net mijn slaaponderzoek met 2 weken uitgesteld. Zodat ik mogelijk dan minder zwelling heb en het "echte" resultaat kan zien.

Verder zou ik iedereen die twijfelt over het doen van de UPPP, aanraden deze zeker te doen. Bij mij viel de pijn in de keel reuze mee (deed erg pijn, maar had erger verwacht.). het is het waard.

Succes.