Graag ervaringsverhalen over de operatie die ik krijg

1
Ik kom net thuis van de kno arts en we hebben besproken dat ik toch waarschijnlijk wel voor de operatie kies, wel is die nogal heftig ik krijg: palatum expuste ( kan het handschrift van kno arts niet goed ontcijferen ) , tongbasis ( versteviging ) en thyro hyoido pexy een nogal pijnlijke gecompliceerde ingreep en alleen de paladrum is niet voldoende. ik weet trouwens niet of ik het goed schrijf want jemig hee wat een moeilijke wooren [bigsmile] ik moet daar eerste nacht wel op de intensive care slapen zodat ze mij in de gaten kunnen houden mochten er bloeding ontstaan. heftig en confronterend maar ik heb niet veel keus, zeker ook omdat de cpap niet voldoende zn werk doet naar eigen zeggen en mijn ahi al een tijdje elke nacht rond de 5 is en ik dan dus voor een alternatief moet kijken. stel ik zou nu bellen dat ik het doorzet dan krijg ik binnen 6 tot 8 weken een oproep. heeft er iemand ervaring met 1 van de 3 of alledrie de ingrepen? ik weet dus dat het erg pijnlijk is maar ook dat de slagingskans 80% is en ik er dus wel vanuit ga dat het slaagt.
Ahi van 29.9 ( 2014 )
Januari 2015 HTP/UPPP/RFTB ingrepen gehad

Re: Graag ervaringsverhalen over de operatie die ik krijg

3
Beste Denise,
Waar en door wie word je geopereerd? Maakt nogal verschil door de toegepaste techniek. In 2011 ben ik door Dr. Nico de Vries van het Lucas-Andreas in Amsterdam geopereerd: Een HTP(Hyoid Thyroid Pexie) en een tongbasisversteviging. Is erg meegevallen; na 3 dagen was ik weer thuis. Ontslagdatum is afhankelijk van het moment dat de wonddrain verwijderd kan worden. Pijn valt erg mee; heb 1x morfine gehad; verder kon ik het redden met paracetamol. Ook de nacht op de IC viel mee; je ligt daar omdat je extra controle nodig hebt; verder niet. Eventueel wordt bekeken of je de eerste nacht(en) toch nog een CPAP moet gebruiken. Je wordt er niet met alle toeters en bellen behangen.
Echter, laat je goed voorlichten over de slagingskans van de operatie en dek jezelf in tegen het feit dat het resultaat tegen kan vallen. Mij was een slagingskans van ca 75% voorspeld, maar uiteindelijk heeft de operatie niets uitgehaald.
Palatum = verhemelte. Vermoedelijk wordt een deel van het zachte verhemelte verwijderd of verstevigd. Ook hier geldt weer welke techniek er wordt toegepast of je er veel last/pijn/nabloedingen van zult hebben.
Als er één van deze operaties pijnlijk is dan kan dat de ingreep aan het palatum zijn; maar alleen als een deel van het zachte verhemelte/huig weggesneden wordt. Bij versteviging van het verhemelte door bv de Celon-methode (deze wordt ook wel bij de tongbasisversteviging toegepast) is het een fluitje van een cent; zeker als dit onder narcose gedaan wordt.

Groet, Jan

Re: Graag ervaringsverhalen over de operatie die ik krijg

4
haha ik ook Bram en zelfs google vind geen resultaten maar ik denk dat het somnoplastiek is van de palatum ( = het zachte gehemelte in dokterstermen )

Somnoplastiek

Dit is een vorm van gecontroleerde littekenvorming door middel van hoogfrequente elektrische stroom. Het doel is overtollig weefsel van het zachte gehemelte te laten krimpen en verstrakken. Hierbij worden de huig en het zachte verhemelte stijver gemaakt met behulp van een naaldvormige elektrode. Ook dit gebeurt poliklinisch. Deze ingreep is minder pijnlijk dan UPPP, maar bij osas zijn de resultaten minder goed. De techniek wordt voornamelijk bij de lichte vormen van apneu en snurken toegepast.

En deze: Verstevigen van de tongbasis (RFTB)
Dit is een radiofrequente thermotherapie. Over de tong wordt een gebogen naald ingebracht onder het slijmvliesniveau van het achterste deel van de tong. De tip ervan wordt met radiofrequentie verhit, zodat een letsel wordt aangebracht. Het eiwit op die plaats gaat kapot. Door de vorming van littekenweefsel ontstaat verstijving van de tongbasis. De tong zakt nu minder snel naar achteren tijdens de slaap. De ingreep is niet erg pijnlijk en kan bij de meeste patiënten onder plaatselijke verdoving en in dagbehandeling worden uitgevoerd. Versteviging van de tongbasis is een relatief nieuwe behandelingsmethode en wordt toegepast bij licht osas.

Krijg er dus 3 voor de prijs van 1 [depri]


De kno arts zegt dat ik dus apneu heb schijnbaar door een verkeerde bouw/groei en erfelijkheid die vraag speelde bij mij omdat ik voor zover ik zelf weet op roken na geen risico factoren heb om osas te creeren.

Zal nog even erover nadenken en dan bellen dat ik het wel wil echt een ander keuze heb ik gewoon niet omdat de cpap niet voldoende zn werk doet.
Ahi van 29.9 ( 2014 )
Januari 2015 HTP/UPPP/RFTB ingrepen gehad

Re: Graag ervaringsverhalen over de operatie die ik krijg

5
@t Jan,

Dankjewel voor je heldere uitleg, ook bij mij word de ingreep gedaan door dokter de Vries maar dan van het ziekenhuis in Heerenveen.

Ik kreeg wel te horen van zowel de kno arts als mijn huisarts dat de ingrepen erg pijnlijk zijn maar voor zover ik weet ( kan het mis hebben ) word er niks weg gesneden maar wel delen verstevigd dmv naalden in de tong en lasertechnieken en het vastzetten van de tongbasis. Slagingspercentage is 80% werd mij verteld en de huisarts die meerder mensen heeft gezien die hetzelfde hebben gehad hebben alleen maar positieve verhalen en dus gelukkig geen negatieve in de zin van dat het niets heeft uitgehaald. Fotos van de HTP zien er niet echt smakelijk uit dus ben blij dat ik er zelf dan niet met mijn verstand bij ben :mrgreen:
Ahi van 29.9 ( 2014 )
Januari 2015 HTP/UPPP/RFTB ingrepen gehad

Re: Graag ervaringsverhalen over de operatie die ik krijg

6
Dit is inderdaad een andere dokter De Vries. Ik ken hem wel; hij heeft geassisteerd bij mijn kaakoperatie in Tjongerschans. Maar wat de pijn betreft deel ik de mening niet. Ik heb verschillende ingrepen gehad om de tongbasis, tongamandelen, keelweefsel en neussschelpen dmv. naalden (Celon-methode) te doen slinken/verstevigen, waarvan enkele onder plaatselijke verdoving. Ik heb daar nauwelijks pijn van gehad. Vraag maar eens welke techniek hij toepast. De HTP, waarbij je een snee krijgt in je hals is heftiger, maar ook hier is de pijn meegevallen. Misschien dat de lasertechniek wat pijnlijker is.

Re: Graag ervaringsverhalen over de operatie die ik krijg

7
Kom net terug van de kno arts en nu word er een afspraak ingepland voor de operatie. Hij zei wel weer dat het erg veel pijn gaat doen en het lijkt op de UPPP, maar welke ingreep het is ( HTP of de tongbasis palatum ) weet ik niet maar hij zei het wel nadrukkelijk en dat er dus ook risico's aan vast zitten maar dat zit bij elke operatie en dit houd mij niet tegen. Ze doen ook nog een ingreep in mijn neus iets met conchea en dit is een lichte ingreep wat onder plaatselijke verdoving kan maar ach als ik toch op de operatie tafel lig :lol: , slagingspercentage van de ingreep is 80% en dat vind ik toch echt een groot percentage en zou wel heel veel pech hebben mocht ik bij die 20% horen en daar ga ik ook niet van uit. Goede nieuws is wel dat het dus vergoed gaat worden omdat dit in sommige gevallen niet gebeurd zoals bij alleen snurken en lichte osas.
Ahi van 29.9 ( 2014 )
Januari 2015 HTP/UPPP/RFTB ingrepen gehad

Re: Graag ervaringsverhalen over de operatie die ik krijg

10
@t harks, De cpap slaat gewoon niet aan omdat ik nog steeds heel erg moe ben overdag ( gebruik hem nu sinds april )en ook omdat de ahi nog behoorlijk schommelt. Momenteel zit ie weer rond de 5 of iets erboven en doordat ik zo moe blijf en nog steeds erg veel zweet en andere dingen zoals hoge bloeddruk kamp ik ook mee al weet ik natuurlijk niet zeker of dat van de osas komt vind ook de kno arts dat dit niet de oplossing is voor mij en dat cpap helaas niet voldoende zn werk doet. Ik ben nog relatief jong en om dan de rest van mijn leven een cpap te moeten dragen stemt mij niet echt happy. Door een te krappe/smalle keel/luchtpijp etc al bij mijn geboorte heb ik apneu, dus niet perse door een ander risico factor die apneu kan veroorzaken en ik kan er dus zelf niks aan veranderen zoals afvallen of wat dan ook. Ook struggel ik vaak met mijn vriends vs vijand die cpap heet want word best vaak wakker dat ie dan om mijn keel zit en dat ik zo onrustig slaap dat ie niet goed zit of wat dan ook. Er zijn dus meerdere factoren dat de cpap voor mij niet geschikt is op langere termijn en ben erg blij dat ik de kans krijg van de kno arts om te kijken of chirurgische ingrepen voor mij de oplossing zijn al weet ik dat ook dat geen 100% slagingskans heeft.

Groetjes
Ahi van 29.9 ( 2014 )
Januari 2015 HTP/UPPP/RFTB ingrepen gehad