UPPP, mijn verhaal

1
Hi allemaal,

Ik ben Reinier, 26 jaar en heb géén slaapapneu.
Mijn tandarts gaf al een aantal jaar aan dat mijn keelamandelen zo groot waren en vroeg zich af of ik hier nooit last van bad met verkoudheid/slikken/snurken/etc.
Ik snurk dus inderdaad behoorlijk en had bij een verkoudheid al snel opgezette amandelen.
Uiteindelijk toch maar een afspraak gemaakt bij de KNO-arts en na het bestuderen van mijn keel gaf hij aan dat de beste oplossing een uppp behandeling plus het knippen van de keelamandelen is.
Na deze afspraak eens zitten googlen en ik moet zeggen dat ik voor het eerst voor een operatie best angstig was.

Inmiddels ben ik afgelopen maandag geopereerd en die pittige verhalen die ik hier lees kan ik alleen maar bevestigen. Wat heb ik onwijs veel last van mijn keel zeg! Vanaf het moment van wakker worden op de verkoever al direct gevraagd om extra pijnstilling, deed enorm veel pijn. Uiteindelijk maandag begin van de avond naar huis.

Gelijk begonnen met veel koud water drinken en raketjes slurpen. Als pijnstiller combineer ik paracetamol 500mg2x en een zakje ibuprofen 400mg. Dit 3x/24uur. Toen ik thuis kwam nog erg suf, probeerde direct een kommetje yoghurt maar dit was helemaal geen succes. Vrijwel direct daarna misselijk en braken (oud bloed). De eerste nacht was echt een ramp. Om 2 uur wakker geworden en niet meer kunnen slapen van de pijn.
Dag 2 dus al snachts begonnen met veel water drinken en ijs eten. Aan het eind van de dag leek het best goed te gaan. Maar ook hier weer na 2 uur geslapen te hebben wakker geworden van de pijn en niet meer kunnen slapen.
Dag 3 begint zelfde als 2, langzaamaan gaat het weer wat beter, aan het eind van de middag voor het eerst geprobeerd wat te eten (appelmoes, voor zover je het eten kunt noeme ). Ging niet erg lekker, verslikte me vrijwel continu en had een branderig gevoel na elke hap. Elke keer spoelen met water dus. Uiteindelijk gaat het in de loop van de avond weer beter. Praten gaat al wat beter. Slikken en waterdrinken doet nog steeds pijn wel. Proberen te gAan slapen, maar nu typ ik dus dit bericht. Kan weer niet slapen van de pijn. Durf ook niet meer in te slapen, aangezien ik met mn mond open lig en mijn keel dan onwijs droog wordt. Waarschijnlijk de oorzaak elke nacht....

Hoop echt dat er snel verbetering in komt, maar als ik de verhalen zo lees hier zit ik op de helft.. :-(

Mochten jullie nog tips/tricks hebben hoor ik het uiteraard graag. :-)

Groetjes
Reinier

Re: UPPP, mijn verhaal

2
Reinier, heel veel sterkte. Uit de verhalen op het forum is het ergste zo rond dag 5,6 en moet je met 1.5 week rekening houden dat de pijn verminderd. Er zijn hier op het forum wel verslagen te vinden. o.a. van Julia.

Gebruik de zoekfunctie en zoek op uppp e.d.

Ik hoop dat je voor andere je verslagen over het verdere verloop hier nog gaat plaatsen.

Groet RuudJ

PS en nu mag je zoveel ijsjes eten als je zelf aankunt. [bigsmile] [bigsmile]
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: UPPP, mijn verhaal

3
Hier een korte update.

Eigenlijk waren voor mij de dagen 4, 5, 6 en 7 allemaal gelijk aan de eerste dagen.
De eerste week na de operatie was echt niet prettig. Heel onrustig geslapen, ik werd continu wakker met een pijnlijke droge keel of omdat ik me verslikte en moest hoesten. Overdag inderdaad veel ijs gegeten en in de loop van de week lukte het me ook om wat vanille vla naar binnen te werken. Echt vast voedsel zat er duidelijk nog niet in. Op dag 4 heb ik de medicatie wat omhoog geschroeft, van 400mg ubiprofen naar 600mg ubiprofen per keer. Dat maakte de pijn al wat verdraagzamer.
Uiteindelijk om maandag eindelijk wat verbetering ervaring. Voor het eerst een hele nacht doorgeslapen om vervolgens wel wakker te worden met een ontzettend pijnlijke droge keel, maar goed dat was na flink wat water naar binnen gewerkt te hebben alweer afgenomen.
Gisteravond voor het eerst een geprakte maaltijd kunnen eten, dat was wel echt een verademing na een ruime week op vla, ijsjes en water geleefd te hebben zeg! :D
Vannacht weer goed kunnen slapen en de pijn in mijn keel bij het wakker worden is ook al een stuk minder. Ik zie dus eindelijk wat licht in de tunnel! Hoop dat het zich deze week verder verbeterd.
Ik begrijp dat het gevoel van een brok in je keel nog wel even kan blijven hangen?

Al met al een pittige ervaring dus, de eerste week was voor mij echt een nachtmerrie, in de tweede week gelukkig verbeteringen. Nu afwachten of het resultaat er ook is, want ik snurk op dit moment veel erger dan voor de operatie. Maar dat is waarschijnlijk te wijten aan de zwelling die nog aanwezig is.

Re: UPPP, mijn verhaal

5
Hallo,
Ik ben maandag onder het mes geweest en moet zeggen dat ik identiek dezelfde ervaringen zoals u beschrijft.
Kan ook niet slapen snacht want wordt door het slikken constant wakker.
Moet zeggen mijn moed sloop al in mijn schoenen maar als ik u verslag leest dan mag ik uitkijken naar volgende wek maandag.
Mag ik vragen hoe het nu is met u?
Waar ik ook gelijk last heb is dat als ik slik het gelijk een eindje gan mijn keel is bij het drinken.
Had u daar ook last van.
Groeten,
Nico