De uppp operatie

1
Nou, de operatie zit er op!

Vanmiddag om 14:30 was ik weer op de afdeling. Fikse pijn in mijn keel maar dat was te overzien, dat bleek achteraf door de morfine te komen. Toen die was uitgewerkt was het nagenoeg onmogelijk om nog te slikken. Ik leek meer op een zojuist aangereden vogeltje. Na de nieuwe pijnstilling te weten paracetamol en diclofenac had ik met 30 minuten weer praatjes. De hechtingen irriteren me wel mateloos, maar alles voor het goede doel.
De operatie was erg nodig volgens de kno arts, de hele boel zat dicht dus naast de uppp is er nog meer weggesneden naast de plek waar de amandelen zaten. Het heeft enorm gebloed, en de verwachting is dat de komende week zeer pijnlijk gaat worden, maar daar heeft hij stevige medicatie voor voorgeschreven.

Nu een nachtje ziekenhuis en morgenochtend naar huis.
Morgen meer....

Re: De uppp operatie

3
Hoi Ferrie

Nu kun je gaan aftellen. Probeer te voorkomen dat de pijn te heftig doorbreekt de eerste dagen. Dat werkt alleen nadelig omdat je dan intuïtief minder slikt dus meer klachten krijgt. Al is het nog zo moeilijk, blijf drinken en koelen met waterijsjes. Veel succes met opknappen. Ik hoor graag hoe het met je gaat.

Groetjes, Thea

Re: De uppp operatie

4
De hele vriezer ligt vol met waterijsjes, dat komt goed.

De nacht in het ziekenhuis was niet echt geweldig. Ik heb 2 keer een uurtje geslapen en verder allemaal hazenslaapjes. Voornamelijk een uurtje of 4 na het innemen van de medicatie. (Paracetamol en diclofenac)
Vanmorgen mocht ik naar huis toe, en werd ik door een vriend netjes thuis afgeleverd waar vrouwlief me op stond te wachten met de door de arts voorgeschreven medicijnen. Daar zat ook oxycodon bij samen met de paracetamol en diclofenac, dat is een morfine medicijn. Die heb ik genomen en binnen het uur lag ik op mijn bed en heb ik heerlijk geslapen. De boel is nog wel wat dik en daarom komt er nog wel eens een snurk om de hoek kijken, maar vanavond viel ik tijdens het kijken van tv in slaap en werd ik wakker terwijl ik een verliefde blik van mijn dochter kreeg die zei dat ik niet meer snurkte. Veel ijs en rust en vandaag viel me niet tegen, straks nog een keertje de medicijnen erin en dan maar eens een hele nacht slapen hoop ik.
De hechtingen zijn vervelend, maar verder heb ik niet heel veel te klagen.

Morgen meer.

Re: De uppp operatie

5
Dag 3 is eigenlijk een heel vreemde. Vanmorgen toen ik wakker werd ging ik bijna dood van de pijn in mijn keel, een uurtje later knapte ik op door de medicatie. Vanmiddag begon de pijn door te trekken naar mijn oor, en leek het niet meer te verbeteren. Vele ijsjes later verdween ineens de pijn en ben ik nu al 3 uur nagenoeg pijn vrij. Zo lekker zelfs dat ik 4 witte bolletjes met kaas en een krentenbol op heb. Genieten zolang het kan!
Ik weet niet hoe de avond gaat verlopen maar dit heb ik binnen.

Morgen laat ik weer van me horen!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: De uppp operatie

7
Hoi Ferrie

Juist als je goed koelt en slikt, op het overdrijven af, zul je de minste pijn ervaren. Na de nacht kan ik me voorstellen dat je pijn behoorlijk heftig is. Keelpijn gaat vaker gepaard met oorpijn. Mooi dat je verder een redelijke dag hebt gehad. Ik duim voor je dat het de goede kant op gaat.

Groetjes, Thea

Re: De uppp operatie

8
Dag 4!

Vanmorgen zat ik al om 5 uur 2 ijsjes weg te eten, poehee, wat een keelpijn. Daarna nog ff naar bed gegaan, maar om 07:00 was het echt niet meer te doen. Dat kwam wel mooi uit want ik wilde toch graag de formule 1 kwalificatie kijken. Om 08:00 weer de medicatie genomen en het ging binnen een half uur zo goed dat ik mijn bed weer in gegaan ben tot half elf. Daarna zelfs nog wat gegeten wat vrij goed ging, die witte bolletjes met kaas gaat prima!
Uurtje later was de keelpijn weer terug en eind van de middag zo hevig ondanks de morfine en paracetamol dat ik niet had gedacht vandaag nog wat te eten. 17:00 was het tijd voor de diclofenac en wonder boven wonder binnen een half uurtje ging ik van een aangereden vogeltje naar een hele grote vent!
Diclofenac is dus het sleutelwoord in mijn pijnbestrijding samen met 30 waterijsjes per dag. Weer broodjes op vanavond, maar het ritme is gevonden. Nog veel last van apneu 's nachts volgens mijn vrouw, maar dat zal nog wel een weekje duren. Wel is het snurken fantastisch afgenomen.
Erg positief voorlopig over de operatie!

Morgen weer meer.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: De uppp operatie

9
Hoi Ferrie

Succes met de pijnbestrijding. Neem je als je 's nachts wakker wordt van de pijn ook iets in? Als je te lang wacht wordt het moeilijk te bestrijden. Na dag 5 lijkt het beter te gaan maar ik hoop dat dit voor jou nu al het geval is.

Groetjes, Thea

Re: De uppp operatie

10
Ik heb het schema iets aangepast en neem nu om de 6 uur diclofenac en paracetamol en om de 12 uur een morfine met verlengde afgifte. Zo lijkt het mooi aan te sluiten en ben ik de hele dag pijn vrij

Re: De uppp operatie

13
Dag 5!

Die is niet grappig. Ik heb vanmorgen kunnen slapen tot 07:00 en ben mijn bed uit gegaan omdat de pijn in mijn keel nogal zeurderig was.
Rond 9 uur was de pijn niet meer te doen terwijl het om 10:00 pas tijd was voor de nieuwe ronde medicatie. Half 10 heb ik de 2 zetpillen genomen (paracetamol en diclofenac) zodat ik dan een half uurtje later de morfinepil kan nemen die ik door moet slikken. Nou echt niet, de keelpijn ging niet weg. Een ijsje of 3 later was het slikken weer mogelijk en half 11 kon de morfine naar binnen. De keelpijn is tot een uurtje of 4 gebleven, dus eten was geen optie tot die tijd. Uiteindelijk om 4 uur 3 bolletjes gegeten, maar dat deed alsnog erg zeer. Daarna lekker naar bed gegaan en weer met enorme pijn uit bed gekomen. Toen ook weer anderhalf uur eerder de medicatie moeten nemen net als in de middag. Nu ik dit tik is eigenlijk de keelpijn voor het eerst echt weg vandaag en hoop dat het na vandaag ook weer beter te bestrijden is. De wond in mijn keel ziet er netjes uit, alles is nu wit en ik krijg ook volgens planning een rare smaak in mijn mond. Dagje bankhangen naast de houtkachel, verder geen fut om wat te doen.

Morgen meer!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

De uppp operatie

15
Vandaag dag 6.

Eigenlijk niet veel bijzonders te vertellen. De pijn was weer in delen van 6 uur te passen ipv 4,5 uur van gisteren en dus weer terug op het schema van om de 6 uur pijnstillers nemen. Eten is vandaag echt nog niet mogelijk, vooral de linker kant in mijn keel doet bij het eten van ijs zo zeer dat het lastig word om dat goed vol te houden. Ik heb vanavond geprobeerd een bolletje met kaas weg te krijgen maar na 3 kleine hapjes heb ik dat moeten staken omdat de pijn groter was als de honger. Vandaag best wat leuke visite gehad waar ik graag luidruchtig deel nam aan het gesprek, maar ik heb het idee dat dat zoveel heeft gekost dat ik vanavond met de gebakken peren zit. Water drinken is goed te doen, dus daar laat ik het maar bij vandaag.

Morgen meer!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: De uppp operatie

18
Die omslag lijkt gelukkig gekomen.

Dag7:

Vandaag een heerlijke dag gehad.
Bij het opstaan de inmiddels ingeburgerde keelpijn maar na het eten van een ijsje kon ik die pijn nog ff onderdrukken tot het tijd was voor de medicatie.
Na de medicatie knapte ik helemaal op en heb me de hele dag betrekkelijk goed gevoeld.
Ook heb ik een nieuw voedsel ontdekt die je best kan eten met een geopereerde keel: Roereieren!
Makkelijk te maken en niets hards aan om je te bezeren. voor de afwisseling best binnen te houden.
Mij vrouw was laat thuis en ik wilde graag tegelijk met de rest eten maar dat had ik beter niet kunnen doen, tegen de tijd dat ik de eieren voor het avond eten had gemaakt en ze waren afgekoeld zat ik met een zere keel waar ik niet mee kon eten. Begint ook een patroon te worden trouwens, dat je 's avonds alsnog pijn in je keel krijgt. Net om 22:00 was ik weer aan een nieuwe morfine toe, en weg is de keelpijn, dus terwijl ik dit tik zit ik alsnog ei te eten. Als het morgen nou nog beter gaat kan ik eens over echt eten na gaan denken, beginnend met een afgekoelde soep of zoiets. Volgens mij is het ergste geweest en kan ik uit gaan kijken naar normale tijden van eten en ook lekker slapen. Het is de keelpijn die me nu wakker maakt, maar mijn vrouw heeft vanmorgen vol trots 10 minuten opname laten horen van mijn nacht geluiden zoals het nu is.
Beetje lucht verplaatsen omdat de boel nog opgezwollen is, maar geen snurk en ook geen stops. Yeah!!!!!!!!
Nu nog 5 weken herstellen en dan kijken wat de KNO arts er van vind, ik ben in ieder geval al erg positief.

Morgen maar weer :-D

Re: De uppp operatie

20
Dag 8

Nog beter als gisteren, het wakker worden van de pijn omdat je weer aan de beurt bent voor medicatie blijft een draak.
Maar als je die dan eenmaal op hebt en je bent een kwartiertje verder dan denk je weer een hele vent te zijn.
Vanmiddag eieren gegeten, en 2 broodjes kaas en vanavond lekker een kisch gegeten, koud wel eens waar maar fijn hoor na al dat zachte voedsel eindelijk eens iets normaals.
Zonder medicatie is nog geen doen. na een uurtje of 6 is het wel uitgewerkt, en dan doet het zeer tot in mijn oren. Ben benieuwd wanneer de pijn te doen is zonder medicatie maar ik ben nu al super blij.

Tot morgen!