Had iemand mij maar verteld over DSPS (Vertraagde Slaapfase Syndroom) Misschien heb jij dit ook!

1
Hallo allemaal,

Na een jaar matig succes met een CPAP (meer energie maar toch nog vaak vermoeidheid) ben ik er plots achter gekomen dat ik het Vertraagde Slaapfase Syndroom heb https://nl.wikipedia.org/wiki/Vertraagde-slaapfasesyndroom

https://www.ntvg.nl/artikelen/het-synchroniseren-van-de-biologische-klok-bij-een-verstoord-slaap-waakritme

Ik kwam hierachter doordat ik om de andere dag 'buitengewoon' veel energie had, heel laat in slaap viel (rond 03:00 uur), en de andere dagen heel moeilijk de dag doorkwam.

Veelvoorkomende symptomen zijn:
- (ernstige) vermoeidheid overdag
- denken dat je slapeloosheid hebt, terwijl je in feite gewoon niet eerder in slaap kunt vallen zo vroeg
- makkelijk in slaap vallen op je 'natuurlijke' slaapmoment, voor mij bijvoorbeeld rond 03:00 uur dus

Mijn leven is drastisch veranderd nu ik op de voor mij natuurlijke tijd ga slapen. Ik BARST weer van de energie, IEDERE DAG! :)

Afslanken gaat ook weer heel makkelijk aangezien ik geen slaaptekort meer heb wat eerder tot eetbuien leidde.

Wat het extra uitdagend maakte in mijn geval was dat ik ook slaapapneu heb. Daardoor was ik zo moe dat ik al rond 22:00 - 23:00 uur 's avonds erg moe was en dacht dat ik dan moest gaan slapen.

Maar die vermoeidheid werd ook veroorzaakt doordat ik te vroeg opstond en niet voldoende kwalitatieve slaap kreeg.

Dit syndroom - ik vind 'Night Owl' een stuk leuker klinken trouwens! - wordt volgens de Wiki pagina bijna nooit juist gediagnosticeerd. Mijn huisarts, KNO-arts en longarts hadden er ook nog nooit van gehoord (!). Dat neem ik hen niet kwalijk.

Maar stel je voor dat iemand mij twee jaar geleden had gewezen op dit syndroom, dan had dat veel leed en tijd gespaard!

Een bekende night owl is trouwens Barack Obama. Voel je dus niet alleen als je vastgesteld heb dat jij ook een night owl bent en voel je vooral vrij om mij vragen te stellen over symptomen en dergelijke.

Sweet dreams! :hugging:

Re: Had iemand mij maar verteld over DSPS (Vertraagde Slaapfasesyndroom)

3
modedit RM: bericht gekopieerd uit originele onderwerp, zie link in voorgaand bericht. Layout iets aangepast

Sinds twee maanden ligt mijn slaapfase weer tussen 22:00 uur tot 07:00 uur, twee (!) weken daarvoor was het nog van 06:00 uur tot
14:00 uur!

Ik heb 'nieuwe' kennis over chronotherapie gevonden die in Nederland nog niet bekend is bij behandelaars (zoals bijv. het Nederlands Slaap Instituut). Dr. Michael Terman is professor klinische psychologie aan Columbia University in New York, hij is autoriteit op het gebied van chronotherapie en heeft een heel eenvoudige methode ontwikkeld om je slaapfase weer in het gareel te brengen. Ik raad je aan zijn e-book/boek voor leken te kopen: 'Reset your inner clock' (bol.com).

DSPS patiënten lopen uiteen qua behandeling. De meest intense behandeling is met lichttherapie, blue-blocking glasses en speciale micro-doseringen melatonine, de meest eenvoudige met zonlicht (mijn geval). Nadat ik 3 maanden lang geen partij kon vinden die mij kon behandelen ("Chronotherapie? Nooit van gehoord." was het antwoord bij drie grote klinieken, of ze verwarden het met lichttherapie voor winterdepressie) was ik het beu en ben ik mij zelf gaan behandelen.


10.000 Lux
Gedurende twee weken ben ik zo snel als ik wakker werd minimaal 30 minuten 10.000 lux aan zonlicht gaan opzoeken.

Wat is 10.000 lux?
Dat is een bepaalde minimale hoeveelheid licht waarop onze ogen reageren en waarmee ons circadiane ritme geregeld wordt. Als je bijvoorbeeld naar een andere tijdzone vliegt en je wil aanpassen daaraan is het daglicht vanaf de vroege ochtend de manier om jezelf te 'her-syncen'.

Hoe weet je of je 10.000 lux binnen krijgt?
Ik heb de 'Ortho UNI-T 200 000Lux' lichtmeter gekocht (bol.com), kost 40 euro. Die nam ik mee naar buiten begin februari om te meten hoeveel licht er op mijn ogen viel. Het was toen erg bewolkt en gedurende die twee weken moest ik soms wel een uur buiten wandelen met de neus richting de wolken om 10.000 lux binnen te krijgen. Want als de lichtmeter 5.000 lux uitwijst heb je dus 10.000 / 5.000 = 2 maal een half uur nodig om tot die 10.000 lux te komen. Ter vergelijking, op een zonnige dag met blauwe hemel valt al snel 100.000 tot 200.000 lux op onze ogen. Voor alle zekerheid: nooit direct in de zon kijken hè, het gaat om het licht dat 'op de ogen valt', het is dus verstandig om niet voortdurend naar de grond te kijken, want die reflecteert maar weinig licht zoals de lichtmeter zal uitwijzen.


Ik kan mij voorstellen dat dit allemaal wat vreemd klinkt in eerste instantie, maar dit principe maakt gebruikt van ons oeroude systeem om ons slaap/waak ritme te syncen met de plaats waar we leven en de rotatie van de aarde om de zon, natuurlijker wordt het niet.
- En nu komt het dus: gedurende twee weken verschoof mijn circadiane ritme met ongeveer een half uur per dag (alhoewel de eerste dagen met een uur) totdat ik twee weken later om half acht 's ochtends wakker werd en om 10 uur 's avonds vanzelf moe was en als een blok in slaap viel! :blush: :blush: :blush:
Ondertussen heb ik een goede lichttherapielamp uit Canada gekocht, dezelfde die Dr. Terman in zijn klinische onderzoeken heeft gebruikt: https://northernlighttechnologies.com/sad-light-store/nl-desk-lamp. Die gebruik ik op momenten dat ik niet naar buiten kan of wil. Het hangt van jouw situatie af hoe lang je lichttherapie nodig hebt.
Ik kan mij ook voorstellen dat je toch graag een behandelaar zou willen hebben hierbij. Dr. Michael Terman is verbonden aan het CET (Center for Environmental Therapeutics), een stichting die zich zonder winstoogmerk inzet voor dit vakgebied. Toen ik een medewerker daarvan mailde dat niemand in Nederland van hun methode afwist gaf zij aan dat Dr. Harm Pieter Spaans van Parnassia in hun netwerk zit. Dus dat zou een aanknopingspunt voor je kunnen zijn.


Ik raad je echter aan om eerst de 'zonnetherapie' te proberen. Het is bijna een wonder hoe snel ik mijn probleem heb opgelost en praktisch kosteloos. Ik heb ENORM veel energie weer, iets wat ik mij een paar maanden geleden niet had kunnen voorstellen. Ik heb toevallig in de afgelopen twee weken 90 uur per week (!) gewerkt voor mijn eigen bedrijf, iets wat ik nooit meer dacht te kunnen doen. En zoals je ziet is mijn reactie ook in de ochtend geschreven haha (ik las je bericht om 08:00 uur). Ik 'hoor weer bij de maatschappij' zeg maar en dat wens ik ook voor jou!

De longarts bij het Nederlands Slaap Instituut had één goed inzicht: hij zei dat veel mensen door 'slordigheid' hun ritme steeds iets naar een later uur verleggen. Dit in tegenstelling tot sommige DSPS patiënten die al sinds hun jeugd zo laat gaan slapen. Ik kon mij hier in herkennen, doordat ik als ex-workaholic steeds later en langer werkte. De behandeling is overigens voor alle patiënten hetzelfde.
Het Nederlands Slaap Instituut heeft mijn meest recente slaaponderzoek gedaan eind 2020. Mijn AHI was nog steeds 16 (alhoewel het een vreselijke nacht was met die meetapparatuur aan mijn lichaam), maar ik slaap al sinds juni 2020 zonder CPAP omdat ik mij toen volledig overgaf aan het late slaapritme. En nu ik mijn circadiane ritme hersteld heb en zoveel bakken energie iedere dag heb weet ik dat die AHI van 16 geen enkel probleem is in mijn situatie.

Tenslotte wil ik alle slaapapneu patiënten hier adviseren om de hierboven genoemde eenvoudige 'zonnetherapie' te volgen. Ik denk dat veel slaapapneu patiënten door de gebrekkige slaap hun circadiane ritme verstoord hebben en dat hun humeur en energieniveau veel baat kan hebben hierbij. Het is mij nu namelijk duidelijk dat het niet alleen de slaapduur en -kwaliteit is die voor je humeur en energieniveau zorgt, het is ook het circadiane ritme. Het is hetzelfde principe als lichttherapie voor mensen met winterdepressie. Zonlicht is een belangrijk startpunt van onze evolutie geweest en het is dan ook niet vreemd dat ons functioneren zo sterk ermee samenhangt.

Voel je vrij om mij als vraagbaak te zien, ik ben denk ik HELAAS één van de weinige mensen in Nederland die hier informatie over heeft, hoe eenvoudig deze kennis ook is! :grin: :grin: