Analyse Oscar gegevens

1
Beste alle.

Ik heb inmiddels bijna twee jaar mijn Philips dreamstation en eerlijk gezegd kan ik niet meer zonder. Met mijn 55 jaar is het wel effe wennen maar toch is het een enorme vooruitgang. Nu heb ik de laatste paar dagen weer als ik 's morgens op sta een houten kop en ben weer overdag een dreil. Nu heb ik met het programma Oscar dit geprobeerd te analyseren wat me niet echt lukt. Alleen zie ik opde tijden dat ik 's nachts weer wakker ben dat er een raar patroon te zien is. Ik heb een scherm afdruk aan dit bericht toegevoegd. Heeft iemand een idee wat hier gebeurt.

Groeten Jan..
Bijlagen

Re: Analyse Oscar gegevens

3
Beste Persluchtpiraat ik heb even gegoogled op Cheyne Stokes en begrijp wat het is maar dit gebeurt dus midden in de nacht of 's morgens vroeg. Het resultaat is dat ik gesloopt op sta. Ik ben naar mijn mening gezond en hersen infarct en hart falen zegt me niets. Wat kan nog meer de oorzaak zijn

Groeten Jan

Re: Analyse Oscar gegevens

5
Jan, Cheyne Stokes ademhaling bestaat al heel lang echter de oorzaak hoe en waarom dit ontstaat bij apneu is nog vaak voor artsen een probleem. Vaak zie je hierbij Centraal apneu, het ontbreken van het ademhalingssignaal vanuit de hersenen (naar de oorzaak wordt nog steeds gezocht) en bij jou zie je ook veel Obstructief apneu ontstaan. Al die Periodic Breathing periodes, dus die groen gekleurde balkjes bij elkaar opgeteld, is 32,84 % van 9h07 minuten zijn op zo nacht als deze die je hier toont 180 minuten ofwel 3 uur. Dus het is echt niet vreemd dat je op dit moment zo vermoeid bent en je zelf een dweil voelt.

Als dit vaak voorkomt en ook zulke lange periodes is het van groot belang dat je dit gaat melden bij je arts. Mensen die last hebben van Cheyne Stokes ademhaling krijgen vaak een ander apparaat. Een apap of cpap is dan vaak niet meer voldoende en gaat men verder met een bipap of met een asv.

Een asv wordt vaak verstrekt door een CTB (Centrum voor Thuis Beademing)

Deze apparaten kunnen deze Periodic Breathing opheffen door op die momenten dat de ademhaling wegvalt, de ademhaling over te nemen en dit weer tijdens het zelf ademhalen te stoppen met de ondersteuning.

Maar zolang je niets meld, weet je arts niets van jouw problemen en daarom is het noodzakelijk om dit te melden. Dus aan de bel trekken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Analyse Oscar gegevens

6
Centrale apneus en Cheyne-Stokes ademhaling kunnen uitgelokt worden door een verkeerd ingestelde CPAP. Had ik ook terwijl ik bij een slaaponderzoek zonder CPAP alleen obstructieve apneus en hypopneus had. Maar als ik jouw uitlezing zie, is het tijd om aan de bel te trekken. Mogelijk heb je het verkeerde type CPAP of zijn er afwijkingen aan het strottenhoofd oid., maar verder onderzoek zal dat moeten uitwijzen.

Groet, Jan