Tips voor instelling?

1
Goedemorgen!

Vannacht helaas weer een slechte nacht, hogere ahi.
Wat ik zie is dat ik nachten heb met “clusters” van ademstops zoals in de bijlage ingezoomd (excuses voor de knullige screendump, laptop werkte niet mee...).

Ik heb ook nachten met een lagere AHI maar daarbij heb ik het gevoel heel weinig geslapen te hebben.
Op zulke nachten zie ik ook een grotere spreiding van de ademstops, hypopneu’s en Rera’s (voel mij na zulke nachten ook gewoon slecht, dus lage AHI geeft geen beter gevoel).
Na zulke nachten heb ik het idee nooit in de slaapcyclus te komen.

Ik probeer te achterhalen wat de oorzaak is van deze clusters, is dit veroorzaakt door rugligging?
Moet de druk van de CPAP omhoog om dit tegen te gaan?
Bijlagen

Re: Tips voor instelling?

2
AJB,

De druk hoger zou kunnen als dit de centrale apneu niet triggert. Je slaapt nu met een vaste druk van 9 cmh2o en waarschijnlijk flex 1 zo te zien op de aflezing.

Maar als een hogere druk jouw obstructieve ademstops niet omlaag helpt en je hebt een automatische druk tussen 6 en 10 variërend ook al uitgeprobeerd en dit hielp ook niet, dan helpt dit apparaat jou niet.

Bespreek dit eens met je arts en opper dan eens het idee om het eens met een ander merk te proberen.

Ieder merk heeft zijn eigen algoritme en kan dus daardoor net weer even anders zijn waardoor je ademstops wel goed behandeld zou kunnen worden.

Mijn advies is, om dan voor te stellen, om de Resmed AirSense 10 AutoSet uit te proberen.

Maar dit behoor je met je arts te bespreken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar