drukpulsincidenten

1
Ik heb ongeveer de helft van de nachten bij de incidenten 'drukpulsincidenten' staan. Ik heb wat gezocht op het forum, maar heb de indruk dat die te maken hebben met OA's of CA's. Als ik het goed begrijp: dan grijpt de cpap in bij een apneu.
Maar als ik de statistieken bekijk, lijkt daar bij mij geen samenhang in te zitten. Meestal is er geen melding van een apneu, in welke vorm dan ook op het moment dat er wel een drukpulsincident is.
Hoe zit dat?

Re: drukpulsincidenten

2
Dat komt omdat u weer binnen een termijn van 10 seconden bent gaan ademen. U was dus "op het randje."
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: drukpulsincidenten

4
Joke, een xpap weet bij een ademstop niet of dit een obstructieve ademstop (blokkade van de luchtweg) of een centrale ademstop (ontbreken van het ademhaling signaal vanuit het ademhalingscentrum in de hersenen) is.

Die laatste kan pas echt worden vastgesteld via een PolySomnoGrafie slaaptest, maar die krijgen velen niet eens.

De fabrikanten van de cpap apparatuur hebben daarom een systeem bedacht waarmen vermoedelijk centraal apneu mee kan vastleggen.

Als een ademstop begint dan stuurt men na 4 seconden meerdere druk pulsen mee met de luchtstroom. Is de luchtweg geblokkeerd, dan veroorzaakt dit een echo effect en weet het apparaat dat het een obstructieve apneu betreft. Als het apparaat als een cpap is ingesteld, kan het verder niets doen vanwege de vast ingestelde druk.

Als het als een apap is ingesteld, dan zal de druk verhoogd worden tot de maximaal ingestelde druk. Dit kan genoeg zijn om de luchtweg te openen, maar kan ook niet genoeg zijn, waardoor er toch een ademstop wordt vastgelegd.

Als er geen echo volgt, dan is de luchtweg dus open en mag er geen druk verhoging plaatsvinden. Daarom wordt centraal apneu ook wel openluchtweg apneu genoemd.

Dus er kunnen drukpulsjes zijn zonder obstructieve apneus, want die zijn dan weggeblazen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: drukpulsincidenten

5
RuudJ schreef: 07 jul 2020, 15:36 Dus er kunnen drukpulsjes zijn zonder obstructieve apneus, want die zijn dan weggeblazen.
Drukpuls noch FOT zijn bedoeld of in staat om "apneus weg te blazen." Een drukpuls die geen obstructie detecteert vindt binnen 10 seconden plaats. Als kort daarna, nog steeds binnen 10 seconden weer spontane ademhaling optreedt is er nooit een formele (CA) apneu geweest.

Noodzakelijkerwijs lopen Drukpuls en FOT op de zaken vooruit, want als ademhaling wordt voortgezet ben je al te laat om te onderscheiden of het CA of OA was.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: drukpulsincidenten

6
Klopt PLP, de ademstop is inderdaad dan door de nieuwe ademhaling opgelost, dus niet weggeblazen. (foutje) Maar de drukpulsjes kunnen daardoor wel zichtbaar zijn omdat zij na die 4 sec al starten om vast te stellen of het een obstructief of centraal ademstop zou zijn geweest.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar