PHILIPS & OSCAR

1
Oscar komt voort uit SleepyHead. SleepyHead gaf bij de events of wel gebeurtenissen/incidenten zoals ademstops (apneus, centraal zowel obstructief) en ademhalingen met een teugvolume daling (hypopneus) de tijd in seconden tussen haakjes weer.

Voor wat betreft hypopneus, heeft het ontwikkelteam van Oscar besloten, om de tijd die een hypopneu duurt niet meer aan te geven.
Een hypopneu duurt net als een apneu tenminste 10 seconden of langer, maar voor de meting van de Totale Tijd in Apneu doorgebracht is het ten onrechte dat de tijd van een hypopneu wordt meegeteld. Een hypopneu is namelijk geen ademstop, dus geen apneu en behoort dus niet thuis in de meting: Totale Tijd in Apneu. Dit is geldig voor alle merken cpap's.

Dan heeft men voor het merk Philips besloten, om ook de tijd bij apneus zowel centraal als obstructief niet meer te vermelden.

De reden hiervan is, dat na onderzoek is gebleken, dat de weergegeven tijd die gereconstrueerd werd uit de gegevens van Philips Respironics geen tijdsduur waren van ademstops, maar codes waren van Philips die niet overeen kwamen met de tijdsduur van de ademstops die je kunt zien in de Luchtstroomsterkte grafiek.

De Totale tijd in Apneu doorgebracht is daarmede ook niet meer zichtbaar, vanwege het ontbreken van deze tijd bij apneus.

Omdat dit nu ontbreekt kan het zijn, dat men SleepyHead naast Oscar alsnog gebruikt. Ik kan mij dit voorstellen en of het terecht is, laat ik aan u over, het is eigen keuze, maar weet dat in SleepyHead de Totale Tijd in Apneu niet correct is. De tijd van apneus kunnen incorrect zijn en ook de tijd van hypopneus wordt daar ook bij opgeteld en dit is helemaal incorrect.

Hoe nu te handelen om de tijd van een ademstop, centraal of obstructief te weten te komen?

Dit is een kwestie van handmatig controleren. In het tabblad Dagrapport staat links naast de grafieken de linker kolom. Daar zie je ook vier tabbladen staan: Details - Incidenten - Notities - Bladwijzers

Onder Incidenten kun je de Apneus zowel Obstructief en Centraal (Open Luchtweg) terugvinden op tijdstip weergegeven.
Je kunt op zo tijdstip klikken en dan verspringt in de grafiek Incident Markeringen de cursor naar het desbetreffende incident.

Het is dan zaak om in de grafiek Luchtstroomsterkte het Incident te bekijken. Door daar met de linkermuisknop ingedrukt de lijn op te meten, zie je automatisch hoelang deze incident heeft geduurd in seconden. Je komt dan ook tot de ontdekking of het Valse meldingen zijn of correcte meldingen zijn. Vals minder dan 10 seconden, Correct 10 seconden of langer.

Door de tijden van de correcte ademstops bij elkaar op te tellen kom je de Totale tijd in Apneu doorgebracht te weten.

Dit is bewerkelijk, dit weet men en hopelijk besluit het Oscarteam hier nog wat aan te doen. Tot het zover is, is het helaas behelpen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: PHILIPS & OSCAR

2
Dus er komt binnenkort een update uit?
Als ik op de website kijk, staat versie 1.1.1 online, deze gebruik ik thuis ook.
Ik kan daar nog steeds de tijd in apneu's zien (in windows 10 met een dreamstation auto cpap)
Onder linux zie ik die niet meer terwijl dit dezelfde versie betreft.
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: PHILIPS & OSCAR

3
Het team van Oscar is altijd bezig met het verder ontwikkelen van Oscar, maar er kan geen tijdstip worden opgegeven wanneer er een volgende versie uitkomt. Natuurlijk moet er eerst veel getest worden en dit kost tijd. Dus even afwachten nog.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar