Voorwaarden Inspire - electrische zenuwstimulatie

1
Ik zit momenteel in het traject voor de Inspire. 21-8 volgt slaapendoscopie en daarna volgt advies (verder voldoe ik aan alle voorwaarden). De ingreep zit nu dus in het basispakket, maar dat betekent nog niet dat het eenvoudig is om er voor in aanmerking te komen, dus zal voorbehouden blijven aan een kleine groep apneu patiënten.
Voor degenen die geïnteresseerd zijn in de voorwaarden leek het me goed om deze even in een apart item hier neer te zetten.

er zijn strenge criteria voor de Inspire operatie (omdat deze 25.000 euro kost, inmiddels 30.000 euro, RuudJ):
- AHI tussen 30 en 50. (nu inmiddels 20 en 50, RuudJ)
- niet kunnen verdragen CPAP of onvoldoende effect

- BMI lager dan 32
- geen positie afhankelijke OSAS
- niet meer dan 25% centrale apneu.
- bij slaapendoscopie geen volledige draaiende afsluiting luchtwegen geconstateerd

Een onafhankelijk multidisciplair slaapteam geeft vervolgens advies en bij positief advies moet dit nog aan de zorgverzekeraar voorgelegd worden voor definitief akkoord (ivm beschikbare budget etc).
Dus ook al zit de ingreep nu in de basisverzekering, deze blijf voorbehouden aan een kleine groep apneupatienten.

Hier nog even voor de liefhebber een link naar het volledige rapport van het Zorginstituut.

Frits
modedit RM: titel aangepast, link werkend gemaakt
CPAP, vervolgens multi-level KNO-operatie (UPPP, Celon tongbasis, HTP), terug naar CPAP vanwege nul effect operatie, Inspire, Inspire geen succes en terug naar CPAP

Re: Voorwaarden Inspire

3
Ah, mooi! Kijk, zo krijgen we steeds meer nuttige info!
In het filmpje wordt Fer Verreij geïnterviewd, ik heb van hem ook nog info gekregen. Hij is erg tevreden met de behandeling.
In 1 van de laatste apneu magazines staat een interview met hem, misschien nog terug te vinden?

Frits
CPAP, vervolgens multi-level KNO-operatie (UPPP, Celon tongbasis, HTP), terug naar CPAP vanwege nul effect operatie, Inspire, Inspire geen succes en terug naar CPAP

Re: Voorwaarden Inspire - electrische zenuwstimulatie

5
Ik heb een vraag:

Ik heb met mn kno arts gesproken. Ik verdraag geen mra, geen cpap en heb heel veel klachten die met apneu kunnen samenhangen. Werken kan ik ook niet meer. Ik had 50 stops per minuut op mn rug en 30 op mn zij. Ik leef gezond, niet te zwaar. Inspire zou de oplossing zijn maar verzoek is afgewezen omdat ik 5mg Diazepam gebruik. Door prikkelintolerantie en bijbehorende angtsklachten kan ik niet zonder, ik heb afgebouwd maar 5mg is noodzakelijk.

Ik snap wel dat diazepam ook apneu kan veroorzaken maar zonder diazepam had ik ook apneu. En apneu zirgt er wss voor dat ik die prikkels niet verwerk. Maar de landelijke commissie is streng. Iemand tips of ervaringen wat ik nog kan doen?

Re: Voorwaarden Inspire - electrische zenuwstimulatie

7
Osas volgens mij, heb slaapendoscopie gehad en mijn arts weet exact hoe en wat. Hij zag de inspire als enige oplossing

Cpap gaat echt niet, ik heb alles geprobeerd, echt alles. Ik ben bij t minste geringste wakker. Beetje lekkage of slang die niet meedraait, zwetend gevoel masker, etc. Ik heb de goede spullen, alles mooi geinstalleerd , alle tips van t forum toegepast maar t gaat niet. Max 1-2 uurtjes en dan slaap ik niet meer. Eenmaal wakker blijf ik wakker