Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

141
Louis66 schreef: 24 jun 2021, 13:18 Wilt u zeker weten of zo'n "filter" de luchtstroom beperkt, test dan of u het ingestelde (uw cpap druk) aantal cm water kan wegblazen met uw cpap, door uw slang in een fles/glas/vaas met water te hangen, uw cpap starten (wel slang vasthouden) en dan kijken hoeveel cm water uw cpap weg drukt uit de slang. Dit zou de ingestelde waarde zeer dicht moeten benaderen.

Zo weet u of er ergens een beperking in flow is.
Dat is slechts de helft van het verhaal. Dit is een statische test die nog "goed" resultaat zal geven bij extreme restrictie die ademen in de praktijk onmogelijk zal maken.

Een filter zal de impedantie van het circuit verhogen, waardoor de CPAP minder goed in staat zal zijn de luchtstroom "bij te houden" die verandert als gevolg van inademen en uitademen. Herinner dat de CPAP de druk indirect handhaaft dmv. het sturen van de luchtstroomsnelheid. Als de impedantie hoger is zal de CPAP moeten werken met een hogere gain in de feedback loop, dit is wat het effect is van de "AB filter aan/uit" instelling in het klinisch menu.

De enige werkelijke manier om zeker te zijn is via een manometer in het masker de dynamische drukschommeling te vergelijken door de tijd heen tijdens het ademen, en dan het profiel te vergelijken tussen de situatie met en zonder filter in het circuit.
RuudJ schreef: 24 jun 2021, 13:38 Ik weet uit ervaring, heb eens in de Resmed de instelling AB filter op Aan gezet, dat dit van invloed was op de luchtstroom. Ik kon een stuk moeilijker ademhalen, terwijl het AB filter niet eens aanwezig was tussen de cpap en het beginpunt van de slang.
Dat is niet verbazend, omdat de CPAP aan het corrigeren is voor impedantie die er niet is.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

142
Ik heb net mijn prive cpap (dreamstation Go) geregistreerd bij Philips.

ga naar: https://www.philips.nl/healthcare/e/sle ... src-update
op die site ga je naar beneden totdat je een vak/veld ziet met "patienten, gebruikers of zorgverleners". Daar geven ze een link om op te klikken. Je gaat dan naar deze engelse pagina:
https://www.philipssrcupdate.expertinquiry.com/
selecteer hier dat je patient bent, selecteer je land uit het drop-down menu en klik op 'next"
Dan moet je je serienummer van je Cpap invullen en doorklikken. je krijgt dan een melding dat je device "affected" is en je kan doorklikken (start registratie)
dan kom je op een formulier (je hoeft geen inlogcode meer te hebben blijkbaar) waar je je gegevens kunt invullen. Let wel even op bij het adres, de bovenste regel is een zoekfunctie voor je adres. Deze kan soms niet werken. Je kan je adres ook handmatig in "addresline 1"etc invullen.

Als je al je gegevens hebt ingevuld, krijg je een confirmatie nummer. deze even opschrijven. Je krijgt dan een paar dagen later een e-mail met verdere instructies. Tenminste, dat vertelde de dame aan de telefoon (dat 0800 nummer wat ik in mijn eerdere post gaf (0800-0222350)).. hier heb ik nog wat bedenkingen bij.

maar goed.. ik heb mijn prive device in ieder geval geregistreerd... een stapje verder weer.

succes voor degenen die het ook moeten doen.

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

145
Danny, de oproep van de terugroepactie was bestemd voor Amerika. Daar kan men de apparatuur aanmelden.

Voor de rest van de wereld is het afwachten.
Laten we het tot Nederland terugbrengen, dan spreken we al minstens over 50.000 apparaten die teruggehaald moeten worden en waarvan het compartiment met foutieve schuim moet worden omgewisseld met het vervangende schuim.

De actie moet in Nederland komen vanuit de leverancier, die in overleg met Philips een terug haal actie moet organiseren.

Helaas is het probleem waarschijnlijk, dat er gewoonweg geen genoeg vervangende onderdelen of cpaps op voorraad zijn om dit alles op te starten.

Daarom adviseren de artsen eigenlijk dat het niet verstandig is om te stoppen omdat men de apparatuur niet voor niets gebruikt.

Philips zelf zegt dat het wel een jaar (waarschijnlijk langer) kan duren voordat er 4 tot 5 miljoen apparaten wereldwijd vervangen zijn.

De vraag is dus, wat is wijsheid in deze?

Het is als gebruiker vrijwel niet mogelijk zolang zonder hulpmiddel te moeten leven.

Daarom blijf bellen naar de leverancier en vraag om vervanging.

Was de ahi boven de 30 per uur bij de slaaptest, dan adviseert men om niet te stoppen.

De keuze wordt helaas bij de gebruiker neergelegd.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

146
Mijn leverancier heeft mijn Dreamstation omgeruild tegen een Resmed Airsense 10 Autoset Elite. Vermoedelijk zo snel omdat ik al klachten had over de werking van de Dreamstation voordat de berichten verschenen.
Het is nog even puzzelen hoe ik hem moet instellen zeker met de verwarmde slang en bevochtiger die van alles automatisch doet volgens het boekje.
Dus AHI's is nog ruim boven de 7, waarvan het meeste door Hypopneus, maar ik heb er wel hoop op dat het goed komt.
Voor iedereen die nog wacht: sterkte, weet dat de leveranciers er echt wel mee bezig zijn.

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

147
RuudJ schreef: 03 jul 2021, 18:30 Was de ahi boven de 30 per uur bij de slaaptest, dan adviseert men om niet te stoppen.
Ik heb nooit hoger gescoord dan AHI 2,5 op al mijn slaaponderzoeken. En toch, als ik maar terugval van ASV naar m'n oude BiPAP ben ik totaal gesloopt. Laat staan totale staking van xPAP. Dat geeft ook maar weer aan wat een bullshit de AHI is.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

148
Makkelijk gezegd door Philips maar waar zijn de daden om het terug te roepen. Je praat wel over mensenlevens.

De portefeuille van Philips is belangrijker dan een mensenleven. Ik wens duidelijkheid? Wanneer komt Philips over de brug met andere apparaten anders koop ik er wel een ander bij een andere fabrikant.
Sinds 2015 Dreamstation
Sinds oktober 2018 F&P Eson 2 masker
A.H.I. Zonder behandeling op rug 30 en op zij 15 druk 10

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

149
RuudJ schreef: 03 jul 2021, 18:30 Daarom blijf bellen naar de leverancier en vraag om vervanging.
al meerdere keren gedaan, als gevolg ik optenduur afgesnauwd word en er nogsteeds gezegd word dat ze een reaktie van philips afwachten, dus dat heeft naar mijn mening weinig nut.

Ik heb er nu een filter tussengezet voor de zekerheid, maar lijkt wel of ik daardoor vaker wakker word dan normaal. Mijn ahi blijft nagenoeg gelijk.
het lijkt wel dat mijn oorsuizen sinds ik het filter gebruik meer zijn geworden.

precies wat luchttekort ook al zegt, het gaat om mensenlevens dus is het erg frustrerend dat er na 3 weken nog steeds geen plan van aanpak is.

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

150
Ik heb net nog even gebeld met het 0800 nummer van Philips... want ik zou ongeveer 3 dagen na registratie meer informatie krijgen.. Wat ik al verwachtte, niets...

ik heb tot vandaag 2 keer gebeld: 1x kreeg ik een dame en vandaag een heer aan de lijn. Ik wil absoluut niet rasistich bezig zijn, maar ze waren zeer slecht verstaanbaar door hun accent.
Tevens begreep de heer van vandaag niet wat ik al 3x achter elkaar zei. Dit is een support lijn van Philips... maar niet echt representatief zo.

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

153
Zojuist een mail van vivisol gekregen.
Dit staat er in:


Beste heer, mevrouw,

In navolging op onze eerdere berichten, houden we u op de hoogte van de ontwikkelingen rond de veiligheidsmelding die Philips heeft afgegeven op bepaalde slaap- en beademingsapparaten.

Nieuwe informatie over de veiligheidsmelding
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd heeft de informatie ontvangen op basis waarvan Philips de veiligheidsmelding heeft uitgestuurd. Als antwoord hierop hebben zij een reactie gegeven en een advies opgesteld.

Deze informatie delen we graag met u:

Er zijn geen meldingen van gezondheidseffecten binnen Europa gedaan.
Er zijn geen acute risico’s op gezondheidsschade vastgesteld.
Er wordt nader onderzoek ingesteld om eventuele schadelijke langetermijneffecten vast te stellen.
De uitkomsten van dit onderzoek en informatie van Philips over de termijn van reparatie/vervanging worden in de komende maanden verwacht.
Uit alle op dit moment beschikbare gegevens tezamen blijkt geen veiligheidsrisico dat significant opweegt tegen de medische risico’s die aan de orde zouden zijn bij het stoppen van het gebruik van deze apparatuur. De algemene aanbeveling is daarom zowel voor wat betreft de beademingstoestellen, als voor de apneu-slaapondersteuningsapparatuur, de therapie voort te zetten.

Lees hier het volledige document van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd.

Wat betekent dit voor u?
Het actieplan op basis waarvan reparatie of vervanging van uw apparaat plaats zal vinden, zal helaas nog enige tijd op zich laten wachten.

Intussen hebben we alle Philips-apparaten die via ons geleverd zijn en onder deze veiligheidsmelding vallen bij Philips, geregistreerd. Dit betekent dat alle Philips-apparaten die via VIVISOL Nederland zijn geleverd en die onder deze veiligheidsmelding vallen, voor eventuele reparatie of vervanging worden ingepland. Hiervoor hoeft u niets te doen.

We houden u op de hoogte
We blijven, samen met branchevereniging FHI, in gesprek met de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd, artsen, zorgverzekeraars en Philips. Zodra we meer weten, krijgt u vanzelfsprekend weer bericht van ons. Ook melden we nieuwe informatie direct via onze website.
Houd www.vivisol.nl in de gaten voor de meest recente informatie over de veiligheidsmelding van Philips.


Met vriendelijke groet,

VIVISOL Nederland BV
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

155
Wat voor veel paniek en stress heeft gezorgd en hun een hoop geld heeft en gaat kosten, denk hierbij aan aandeel koersverlies en reparatie kosten. Dit ook allemaal om eventuele claims op gezondheid gebied te voorkomen en dat vooral in Amerika zelf. Daar zijn deze meer 'in' dan hier in Europa.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

156
Niet te begrijpen dat de foam voor de geluidsdemping in het luchtkanaal gedaan is.
Aangezien het vervangen lang gaat duren en de vervanging van die witte niet toxische maar wel zwakkere foam betreft heb ik het zelf maar ff gedaan. Zo moeilijk is het niet om dit op te lossen. Kan iedere handige Harry. En het toegenomen geluid valt best mee bij de Dreamstation 1. Je kan er ook een kastje omheen maken.

modedit RM: afbeelding rechtstreeks geplaatst

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

159
Ja, dat (lucht)dicht lijmen is belangrijk om de filter te laten blijven werken. Wel een lijm zonder schadelijke outgassing gekozen? Anders ben je weer terug bij af.

Persoonlijk zou ik voor de "laparoscopische" aanpak kiezen, als het goed is zijn alle schuimpjes door het filter inlaatgat te trekken. Maar goed, van mij hoeft het schuim er niet uit.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

160
Ik heb alle video's bekeken. Bij het Dreamstation wordt de lucht niet door het schuim heen aangezogen, maar er onder langs. Kijk maar achter de filters. Je moet het wel heel bont maken om het schuim aan te tasten. Zo'n beetje als die vrouw die haar hondje in de magnetron stopte om te drogen en vervolgens de leverancier van de magnetron aansprakelijk stelde voor de dood van het beestje.