Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

61
Melchior, vanuit de Dreamstation zelf. Om de motor heen zit zwart isolatie schuim. In het laboratorium heeft men proefondervindelijk ontdekt dat dit schuim kan afbrokkelen en op deze wijze uiteindelijk via de slang en masker de patiënt kan bereiken.
Het zwarte U vormige gedeelte om de motor is het isolatieschuim.

Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

62
Hartelijk dank voor de foto! Dat maakt een hoop duidelijk en mij nog minder ongerust dan ik al was. Het schuim is behoorlijk goed afgeschermd, maar waarschijnlijk niet luchtdicht.
De enige kans dat er met schuim vervuilde lucht in het systeem komt, lijkt mij bij het aanzuigen (en dus niet bij het blazen) Ik verhoog daarom de frequentie van het schoonmaken van het filter naar 1x in de week en haal het hepa-filter er tussenuit. Daarmee probeer ik het aanzuigen van “valse” (en mogelijk vervuilde) lucht uit de kast zo veel mogelijk te voorkomen.

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

63
Dus als ik het goed begrijp is in een laboratorium vastgesteld dat:
- Dat spul *kán* verouderen.
- Dan *kán* verkruimelen.
- Die kruimels kúnnen verpoederen
- Dat poeder kán in je longen komen.
- Daar kán je kanker van krijgen.

Net als alle van alle fijnstof die dagelijks rondom ons zweeft.
Volgens mij heb je meer kans ziek te worden van een wandeling op het strand van IJmuiden bij oosten wind...
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

67
RuudJ schreef: 15 jun 2021, 21:14 RSMT, het gevaar komt niet van buitenaf, maar van binnenuit. Dus de filters die de lucht van buiten naar binnen filtert is het probleem niet.
Dat zeg ik ook niet….

Gezien de constructie van de blazer betreft het een min of meer gesloten systeem. Lucht wordt door een circulaire pomp aangezogen door een filter en uitgeblazen door een slang. Rechts op de foto de aanzuigende kant en links op de foto de blazende kant. Bij een lekkage aan de blazende kant is het niet waarschijnlijk dat er met foam vervuilde lucht in de slang komt. Dat wordt immers ‘weggeblazen’ in de behuizing.

Vervuilde lucht kan dus alleen aan de aanzuigende kant uit de behuizing in het gesloten systeem komen. Dat kan alleen maar door het aanzuigen van met foam vervuilde lucht uit de behuizing ná de filters. Mijn punt is: Zorg dat die kans zo klein mogelijk is door de weerstand door de filters zo laag mogelijk te houden (i.e. filters schoonhouden). Dit voorkomt het aanzuigen van met foam vervuilde valse lucht uit de behuizing.

Ik hoop dat het nu wel duidelijk is…. Veel simpeler kan ik het als techneut niet uitleggen….

modedit RuudJ: Video toegevoegd




Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

68
rsmt schreef: 15 jun 2021, 22:03 Mijn punt is: Zorg dat die kans zo klein mogelijk is door de weerstand door de filters zo laag mogelijk te houden (i.e. filters schoonhouden). Dit voorkomt het aanzuigen van met foam vervuilde valse lucht uit de behuizing.
Daar klopt niets van, want alle ingezogen lucht wordt langs de foam "U" gevoerd. Zie illustratie:
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i
Bijlagen

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

69
Ff ander vraagje, mijn ziekenhuis gaf aan dat ik zelf de website in de gaten moet houden voor nieuws, van Mediq Tefa heb ik niets gehoord. Heel bijzonder.

Maar bij Isala is het de bedoeling dat je een mail stuurt wanneer je van plan bent het apparaat te blijven gebruiken. Waarom is dit? Het voelt niet helemaal oké, alsof ze zich op deze manier proberen in te dekken voor eventuele geleden schade? Of denk ik te negatief?

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

71
Tja, gezien de hoeveelheid berichten hier, maar nog veel meer op het Facebook account van de Apneuvereniging en de telefonische helpdesk van de Vereniging in de afgelopen twee dagen met vragen over Philips apparatuur, die door gebrek aan informatie van Philips zelf niet te beantwoorden zijn, kan ik mij dit wel voorstellen.

Het Isala Slaapcentrum heeft de adviezen van de Nederlandse Longartsen Vereniging op hun website staan die je ook in het forum kunt zien staan, onder Aankondigingen.

Niet dat je daar wat mee opschiet, maar meer kan men niet doen.

Verzekeringstechnisch is het niet zomaar mogelijk om nu alles om te ruilen voor een cpap apparaat van één van de concurrentie. Bovendien moet men dit wel in voorraad op de plank moeten hebben staan.

Dus ik ben bang dat dit nog wel even wereldwijd zo zal blijven.

Qua drukte hoop ik dat het vandaag mee gaat vallen. Het nieuwtje is er nu wel vanaf, maar de oplossing nog lang niet in zicht.

Wat te doen?

Tja, eigen keuze, wel of niet gebruiken.

Sterkte voor iedereen met Philips apparatuur die het verkeerde isolatie schuim bevat.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

74
MartijnH,

3. What products are not affected and why?
• Products that are not affected may have different sound abatement foam
materials, as new materials and technologies are available over time. Also, sound
abatement foam in unaffected devices may be placed in a different location due
to device design.
• Products not affected by this recall notification include:
1. Trilogy Evo
2. Trilogy Evo OBM
3. EV300
4. Trilogy 202
5. A-Series Pro and EFL
6. M-Series
7. DreamStation 2
8. Omnilab (original based on Harmony 2)
9. Dorma 100, Dorma 200, & REMstar SE
10. All oxygen concentrators, respiratory drug delivery products, airway
clearance products.

Heb je niet 1 van deze apparaten, dan is het product wat je hebt niet juist. In dit draadje kun je de pdf vinden waar dit onderdeel van uitmaakt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

75
Ik heb een mail ontvangen (waar eerst op maandag aan de telefoon werd gezegd dat het niet om mijn apparaat ging) dat ik inderdaad een apparaat heb met het bekende probleem.

maar nu vraag ik me af, hoeveel % kans is er dat het losraakt? volgens mij erg weinig. ik weet voorkomen is beter dan genezen, maar heb 1 nacht zonder cpap geslapen en ben zo slaperig en vergeetachtig als het maar zijn kan.

alles bij elkaar hoelang gaat dit duren? want als ik kijk hoe ik me na 1 nacht zonder al voel, wil ik het liefst niet weten hoe het voelt na een week of zelfs langer.

Re: Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

79
Nee, geen enkel idee. Bovendien over wat voor termijn spreekt men eigenlijk voordat er mogelijk door de cpap veroorzaakte problemen op kan treden? Vooral als dit pas na jaren aan de oppervlakte komt is het apparaat allang vervangen wegens veroudering van de levensduur.

Dus een mail sturen bij gebruik van de cpap kan alleen duiden dat men achteraf kan concluderen dat mogelijke problemen veroorzaakt kán zijn door het blijven gebruiken. Echter niet gebruiken zal vrijwel direct voor problemen gaan zorgen en reken er maar op dat je dan veel eerder aan de bel hangt bij de leverancier en arts.

Bovendien bij een ahi van boven de 15 per uur komt ook het rijverbod weer om de hoek kijken. Daarvoor, om dan weer te mogen rijden, zou je weer twee of drie maanden een ahi van onder de 15 per uur moeten hebben. Hoe dan zonder cpap?

Bovenstaande is mijn persoonlijke mening.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar