Hoofdonderwerp: terugroepactie Dreamstation

1
Philips roept enkele miljoenen van zijn apparaten tegen slaapapneu terug voor reparatie, omdat het geluidsabsorberende schuim niet voldoet. Het schuim van het apparaat dat Dreamstation heet, kan verpulveren of verbrokkelen. Voor de terugroepactie trekt het concern een bedrag van €250 mln uit, zo heeft Philips maandag bekendgemaakt bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers.

Re: Terugroepactie Dreamstation

3
Vandaar die vele klachten over het lawaai. Heftig. Als je met een dergelijk apparaat begint wordt de dream een nachtmerrie en haak je al snel af
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Terugroepactie Dreamstation

4
Als ik het zo lees heeft het verband met het gebruik van ozon.
The occurrence rate is very, very low and in the last year, got accelerated because of what we have discovered the use of unauthorized detergents in cleaning the machine. In the U.S., there's quite a lot of locations that have started to use Ozon to disinfect the machine and in fact that has an impact on the foam used in the machine, which makes it degrade.
It does and maybe a brief follow-up. You mentioned that people are using Ozone, which is against the FDA regulations, are against your user manual.
Bron.

ResMed heeft de garantie van ozon beschadigde exemplaren gewoon opgezegd. Dan is het toch lief van Philips dat ze alle machines willen nakijken :+1:

Ten slotte treft het maar 0.03% van de exemplaren.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Terugroepactie Dreamstation

5
https://www.ed.nl/eindhoven/problemen-met-afbrokkelend-schuim-drukken-philips-cijfers-250-miljoen-uitgetrokken-voor-oplossing~a17ad408/?

Overigens kan de laag ook verbrokkelen bij blootstelling aan hoge temperaturen en een hoge luchtvochtigheid. Philips heeft de productie voorlopig stilgelegd. Bij een nieuwe versie van de zogeheten DreamStation speelt het probleem niet maar die is buiten de VS nog niet goedgekeurd.
Wat is hoog in deze?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Terugroepactie Dreamstation

6
Het Philips-apparaat helpt miljoenen mensen die in hun slaap geregeld even stoppen met ademen en daardoor vaak veel snurken.
Het niveau weer he. Zie ook Het Murray Gell-Mann amnesia effect
Ze kwamen vooral terug bij Philips nadat ze door gebruikers gereinigd bleken te zijn met ozonreiniger.
Ding ding! SoClean strikes again :') Ik breek m'n hoofd er nog steeds over of ozon, zoals toegepast door dat afgrijselijke apparaat, ook de micro-electromechanische druksensoren in xPAP apparatuur kunnen aantasten. Als dat mogelijk is, dan kunnen xPAP apparaten onbeheerste druk gaan uitsturen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Terugroepactie Dreamstation

7
Weet iemand wat de gevolgen kunnen zijn voor de gezondheid ingeval dat schuim verpulvert? Kan het in de luchtwegen komen? Of wordt het apparaat alleen maar iets lawaaiiger? Ik heb gezocht naar algemene patiënten informatie over het probleem, maar niets gevonden.

Re: Terugroepactie Dreamstation

8
LeoV schreef: 27 apr 2021, 19:38 Weet iemand wat de gevolgen kunnen zijn voor de gezondheid ingeval dat schuim verpulvert? Kan het in de luchtwegen komen? Of wordt het apparaat alleen maar iets lawaaiiger? Ik heb gezocht naar algemene patiënten informatie over het probleem, maar niets gevonden.
Bij ResMed Airsense10 die beschadigd is door SoClean worden de vlokken losgekomen schuim opgevangen in het waterbakje. Dat zal bij de Dreamstation ook wel gebeuren lijkt mij, gezien de luchtwerveling en het contact met het water.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Terugroepactie Dreamstation

9
Philips vervangt ademhalingsapparaten
07:51 14/06/2021
K
V

Philips Koninklijke
A
44,51 -1,87 -4,03%
(ABM FN-Dow Jones) Philips gaat verkochte ademhalinsondersteunende apparaten die niet veilig zijn voor patiënten aanpassen en neemt daarvoor een aanvullende last van 250 miljoen euro. Dit maakte het Amsterdamse bedrijf maandag voorbeurs bekend.
Bij de eerstekwartaalcijfers werd al een last genomen van 250 miljoen euro, zodat de kosten van de terugroepactie nu op een half miljard euro worden geschat.
Philips verwacht dat de tegenvaller wordt opgevangen door sterke prestaties bij de andere divisies en handhaafde daarom de op 26 april afgegeven outlook.
Philips rekent op een vergelijkbare omzetgroei van laag enkelcijferig tot circa 5 procent. Daarnaast mikt Philips op een stijging van de aangepaste EBITA-marge met 60 tot 80 basispunten.
Het probleem doet zich voor in het polyurethaan- of PUR-schuim dat is gebruikt om het geluid te dempen. De meeste getroffen apparaten behoren tot de DreamStation-productgroep, die de ademhaling ondersteunen bij slaapapneu. Ook sommige mechanische beademingsapparaten hebben dit probleem.
Philips geeft nieuwe instructies voor het gebruik van de betreffende apparaten en gaat deze zo snel mogelijk vervangen. Het bedrijf heeft vergunningen van toezichthouders aangevraagd voor de vervanging van het schuim door een nieuw materiaal.
Philips voert ook de productie op van een nieuwe generatie DreamStation-apparaten die in de VS en sommige Europese landen verkrijgbaar is.
Philips heeft miljoenen apparaten verkocht met dit schuim, dat kan uiteenvallen tot deeltjes die de gebruikers kunnen inademen en bepaalde gasvormige chemicaliën kan uitstoten. Dit kan leiden tot hoofdpijn en irritatie en kan mogelijk giftig of kankerverwekkend zijn.
Patiënten die een ander apparaat kunnen gebruiken, wordt geadviseerd dit te doen. Voor patiënten aan mechanische beademingsapparaten die daar niet van af kunnen worden gehaald zonder levensgevaar, kan het behandelende team besluiten dat het beter is om het apparaat te blijven gebruiken.
Er zijn nog geen doden gevallen door het onveilige schuim in het product, stelde Philips.
Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999
De newsfeed is tenminste 15 minuten vertraagd en is een beperkte weergave van de totale webfeed die ABM Financial News levert.
© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. ABM Financial News B.V. and the provider of this website/application do not warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or delays in the content, or for any actions taken in reliance thereon.

Re: Terugroepactie Dreamstation

10
Uitermate vreemd/verontrustend, dat dit pas 14 juni in het nieuws bekend gemaakt wordt, terwijl het bij nazoeken al zeker sinds 27 april bekend is geworden bij de apneuvereniging.
Ook vreemd/verontrustend dat ik door mijn leverancier Mediq Tefa hierover nog niet ben geïnformeerd.
Dit terwijl het advies onmiddellijk te stoppen met gebruik van de Dreamstation.

Hoezo onmiddellijk, weken (maanden?) na bekend worden van het probleem?

En hoe denkt men dan dat apneu-patiënten moeten slapen?
Patiënten zoals ik slapen dan niet of nauwelijks en komen dan in verkeer, bij bedienen van machines, enz. ook in gevaar.

Re: Terugroepactie Dreamstation

11
Vandaag nog gebeld met de poli en gelijk de doorverwijzing naar de leverancier!
En bij deze het antwoordt dat ze ook zijn overvallen door dit nieuws?
En dat ze middels de email nog gaan toelichten hoe nu verder.
Allemaal zeer vaag en onduidelijk, er wordt in persbericht geadviseerd om gelijk te stoppen om dit
Om het nog te gebruiken!
Lijkt me heel moeilijk daar ik en denk vele met mij gewend zijn en de noodzaak van het gebruik de CPAP
Ik blijf zover de CPAP gebruiken en wacht verder het nieuws af.

Re: Terugroepactie Dreamstation

12
dit verklaard wel het e.e.a.

van het weekend het apparaat nog schoon gemaakt. netjes met water en beetje afwasmiddel. slang, masker en filter. zoals het volgens mijn kliniek hoort. toch hangt er nog steeds een vreemde lucht aan de lucht die hij levert.

Ik weet alleen nu niet wat te doen. mijn kliniek geeft aan eerst de officiele statement af te wchten van Philips voordat ze contact met de patienten gaan leggen. maar lijkt mij duidelijk dat die statement er al is dus ja, de boel ophouden om dat ze het blijkbaar zelf ook niet weten wat ze er aan moeten doen.

Re: Terugroepactie Dreamstation

14
Ik denk dat er ondanks het enge nieuwsbericht bij normaal gebruik in het Nederlandse klimaat weinig aan de hand is. Ik denk dat er voor ons geen acuut gevaar bestaat en zou eenieder aanraden om zeker niet te stoppen met gebruik zolang er nog geen vervanging is. Als je wél je CPAP intern reinigt met een ozongenerator is het een ander verhaal natuurlijk.

Ik hoop wel dat de leveranciers het een beetje vlot en zonder gedoe oppakken.

Re: Terugroepactie Dreamstation

15
Noorder schreef: 14 jun 2021, 12:44 Ik denk dat er ondanks het enge nieuwsbericht bij normaal gebruik in het Nederlandse klimaat weinig aan de hand is. Ik denk dat er voor ons geen acuut gevaar bestaat en zou eenieder aanraden om zeker niet te stoppen met gebruik zolang er nog geen vervanging is. Als je wél je CPAP intern reinigt met een ozongenerator is het een ander verhaal natuurlijk.

Ik hoop wel dat de leveranciers het een beetje vlot en zonder gedoe oppakken.
ik denk dat je het wel goed ziet. maar het blijven natuurlijk aannames. er zal achter de schermen ook echt wel hard hier aan gewerkt worden maar uiteraard hadden ze hier in April al op in moeten springen. leuk dat er €250 mil er voor gerekend is, maar is dat bedrag ook ingezet?

Re: Terugroepactie Dreamstation

19
Voor mij is het duidelijk, ik kan niet normaal functioneren zonder CPAP. Dus ik neem die zeer kleine kans dat mijn Dreamstation niet okee is maar voor lief, beter dan morgen onder een vrachtwagen lopen.
[/quote]


Ik denk dat we allemaal dat probleem hebben, anders hadden we dit apparaat niet nodig gehad. maar ik snap je gedachten gang. zonder kan ik geen auto rijden en zal mijn werk er zwaar onder lijden gezien ik me veel moet concentreren.

maar toch blijf ik in dubio...