Meekijken naar data ivm mogelijks uars / flow limitation / periodic breathing

1
Beste leden,

Mag ik jullie uitnodigen om eens te kijken naar mijn eerste 2 weken CPAP data.
Zoals ik in mijn voorstelling al gezegd heb, zou ik graag willen focussen op gefragmenteerde REM / uars / flow limitation en periodic breathing.

Ik ben zachtjes begonnen met druk 4-8 en de laatste dagen heb ik het mininum wat verhoogd. Altijd met EPR aan. Deze instellingen verdroeg ik de ganse nacht goed. Het gaat in de 2e helft van de nacht een tikkeltje beter dan voorheen, maar over het algemeen voel ik me hetzelfde.

Wat ik merk is het volgende:
  • meestal 2 x onafgebroken diepe slaap eerste helft van de nacht, bewegingsloos, stil, regelmatige flow rate +-22, maar niet afgerond: tijdens inademen altijd een 'pitstop' blijkbaar
    Screenshot_20220624_165236.png Screenshot_20220624_165236.png 4040 keer bekeken 3.71 KiB
  • tijdens doorgang naar rem REM zijn de meeste (maar niet allemaal) CA's false flags en ik draai bijvoorbeeld een paar keer van zijde.
    Screenshot_20220624_170005.png Screenshot_20220624_170005.png 4040 keer bekeken 3.67 KiB
  • echter ook in REM maak ik veel abrupte bewegingen door met mijn handen door mekaar te wrijven met daarrond stiltes, ik ben er me nog nooit van bewust geweest, nog nooit, maar ik neem de geluiden op. Klik hier voor een voorbeeld/geluidsfragment. Hoe 'beter' ik slaap, hoe vaker ik deze geluiden tegenkom.
  • in REM na wat draaien / keren stabiliseert de ademhaling elke nacht tot een soort periodic breathing. Het lijkt mischien niet veel maar de grote pieken zijn 30 en de kleine pieken zijn 15.
    Screenshot_20220622_085804.png Screenshot_20220622_085804.png 4040 keer bekeken 7.18 KiB
  • maar het kan ook moeilijker in de (vermoedelijke) REM fase met veel meer onderbrekingen en flow beperkingen. In dit soort situaties wordt de druk vaak automatisch wat verhoogd.

Toevallig had ik afgelopen nacht, dus de laatste uit de data, een mindere nacht waar ik 's nachts rond 4u wat aanpassingen moest doen (deze kan je negeren) maar bovenal vanaf 5u/5u30 in dat grijze gebied terrecht kwam waarmee ik gans de winter gesukkeld heb: waarbij ik zo vroeg 'wakker' wordt en het letterlijk benauwd krijg terwijl ik terug probeer in slaap te vallen. Enigste dat ik dan kan doen is slikken voor een 15 seconden 'oplossing' of me omdraaien. Het ziet er perfect afgerond uit, mischien omdat ik semi bewust ben. Maar schijn bedriegt, de amplitude is heel laag en ik moet regelmatig zuchten. Hier komt geen eind aan omdat ik te relaxed ben voel ik het achter mijn zachte gehemelte langzaam vernauwen waardoor ik het benauwd krijg en ik slaap niet meer. De flow rate schommelde afgelopen nacht op dat einde lang rond de 16 en dat is gewoon te weinig. Veel doet de APAP ook niet. Hij merkt geen gevaar. In tegendeel: hij verminderde nog de druk ook. Terwijl ik juist het gevoel had om eens dieper adem te willen ademen. Vreemd genoeg ga ik van mezelf niet echt diep inademen en pas totdat ik het erg benauwd krijg waarna ik lig te draaien en te keren. Dit is wat ik al een paar jaar doe, enorm woelige 2e helft van de slaap.


=> Tot slot: willen jullie ook een kijkje nemen om te kijken wat ik nog kan proberen? Als jullie van een verdacht moment een geluidsfragment willen, kan ik dat er proberen bij te halen. Alvast bedankt voor jullie input!
De data is om in te lezen in OSCAR is hier beschikbaar.
Tevens heb ik het op https://sleephq.com/ gezet (inloggen kan met credentials kdejaeger+sleephqhelpme@gmail.com / helpkoen).
Bijlagen

Re: Meekijken naar data ivm mogelijks uars / flow limitation / periodic breathing

2
Hoi kdejaeger,

Bedoel je met de 'pitstop' het kleine plateau alvorens de piek in de flowrate wordt bereikt? Dat is je hartslag en een normaal beeld in de FR grafiek.

De toppen van je FR grafiek zijn wel wat afgevlakt. Dat hoeft niet altijd wat te zeggen, maar het kan duiden op flow limitations. Op welke stand heb je EPR momenteel? Met deze toppen zou ik nog een standje hoger proberen om te zien of je je daarbij beter voelt. Let op, bij EPR+1 ook zowel druk min en max met 1 verhogen.

Die harmonicavorm van je FR grafiek zou erop kunnen duiden dat je lichaam zich te snel ontdoet van kooldioxide waardoor de ademprikkel zwakker wordt. Naast allerlei ingewikkelde oorzaken kan dit het gevolg zijn van een te hoog ingestelde pressure support (EPR).

Je stelt dus in feite best een lastige vraag. Enerzijds lijk je EPR nodig te hebben, anderzijds lijkt je lichaam daar op dit moment niet zo lekker mee om te gaan.
Maar er zitten hier op het forum experts op dit gebied. Die kunnen hier vast meer over zeggen.

BTW: Oscar screenshots neem je het beste met F12. Dan krijgen we hier meteen de instellingen etc te zien. Meestal posten mensen een totaaloverzicht en een paar ingezoomde intervallen.
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Meekijken naar data ivm mogelijks uars / flow limitation / periodic breathing

3
DirkV schreef: 24 jun 2022, 23:58 Die harmonicavorm van je FR grafiek zou erop kunnen duiden dat je lichaam zich te snel ontdoet van kooldioxide waardoor de ademprikkel zwakker wordt.
Dat veronderstelt dat het geen obstructieve oorzaak heeft, waarom zouden we dat aannemen?

Als die dalen iets dieper en 10 seconden of langer waren dan had de CPAP ze aangewezen als hypopneus, en dan is het plotseling geen overventilatie?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Meekijken naar data ivm mogelijks uars / flow limitation / periodic breathing

5
@DirkV heb je in mijn bericht niet opgemerkt dat je de inhoud van mijn sd kaart kan downloaden? Zo kan je het in oscar inlezen. Zoniet kan je ook alle data en instellingen bekijken op sleephq.com.

De screenshots die ik zelf aangeef, zijn slechts enkel een paar patronen die ik met mijn nog bescheiden kennis zie. Dus met de links uit het eerste bericht kunnen jullie al die nachten in detail bestuderen.

Re: Meekijken naar data ivm mogelijks uars / flow limitation / periodic breathing

6
DirkV schreef: 25 jun 2022, 07:08 Tja, goed punt. Ik neem dat aan omdat ik een paar CA zie in de grafiek.
Ten eerste is dat "clear airway" en op het plaatje hierboven zien we dat dit volgt op een grote teug en omdraaien in bed. Dat is volstrekt normaal.

Overigens, als iemand bloedgas instabiliteit heeft dat zie je bij dit soort undulaties dat het afnemende deel van de periode gekenmerkt is door prima ronde klokvormige inademingen. Als het obstructief is dan missen ze vaak die rondheid zoals bij FL.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Meekijken naar data ivm mogelijks uars / flow limitation / periodic breathing

7
Je druk staat op 5-8 (APAP) met EPR3 en komt vrijwel niet boven de 7. Een CPAP heeft een minimum druk van 4. Bij een druk van 5 en 6 werkt de EPR daarom slechts voor resp. 1 en 2. Pas bij 7 heb je het volledige effect van EPR3. Heb je dit EPR verloop bewust zo ingesteld?

Je FR toppen zijn verre van mooi afgerond. Dat zou kunnen wijzen op FL. Omdat je nog klachten hebt, zou ik eens een druk proberen waarop de EPR direct volledig effectief is. Bijvoorbeeld een vaste druk van 7. Laat hem dan wel in APAP stand staan, anders registreert het algoritme geen FL meer. Dus druk min=max=7.

Sommige mensen (zoals ik) hebben last van de drukwisselingen van het Auto algoritme en voelen zich het beste bij een vaste drukinstelling. Bij jou stuurt het algoritme de druk nauwelijks boven de 7 dus lijkt de APAP modus überhaupt niet zo interessant voor je. En EPR3 slaapt voor de meeste mensen comfortabeler dan EPR2 of 1.

Ben wel benieuwd wat een continu EPR effect van 3 gaat doen voor je CA's. Ook even de lekkages in de gaten houden. Maar 7 EPR3 is nog steeds een relatief lage druk en het lijkt in deze situatie het meest logisch om te doen.

Dan nog iets anders. Is er bij jou wel eens gekeken naar de neuspassage? Dat kan een belangrijke reden zijn voor het optreden van FL.
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Meekijken naar data ivm mogelijks uars / flow limitation / periodic breathing

8
Aaah juist, om een of andere reden dacht ik dat EPR3 de EPAP instelling was. Maar ik snap nu dat EPR3 dus gewoon soort van poor man's PS-max is van 3.
Dan zal ik de komende week de min druk eens van 6 tem 8 laten gaan met EPR3.

Mijn neus is small/medium. Rechter gat is groot genoeg. Linker gat vind ik zelf te klein en ik voel ook veel weerstand als ik er zelfstandig doorheen adem. Dus als je neus 's nachts verstopt geraakt, en dat wisselt bij iedereen 's nachts van het ene naar de andere neuskant, kan dit idd moeilijk zijn aan de linker kant. Ik dacht ook eerst dat dit mijn probleem was. Daarom ben ik ook 2 jaar geleden bij mr kos geweest van ruysdaelkliniek omdat ik zag dat hij veel septums recht trekt en dus met zijn kennis in die hoek zit. Hij zei dat mijn tussenschot lichtjes scheef stond en dat het moelijk was maar verder geen opmerkingen langs zijn kant. Hij schreef me een MRA beugel voor.
Een maand geleden ook neus passage/doorgang met cameratje snel gecontroleerd door andere KNO, en dus geen van beiden waren kwamen met de opmerking dat daar iets verkeerd is. Blijkbaar zijn er ergere gevallen. De KNO's zijn ook zoo gefocust op obstructieve apneu he ... dat ze snel vergeten als je over je kleine neusgaten begint :). Wat ik zelf doe is van die easy breathing strips plaatsen en die blijven de hele nacht goed zitten en dat verbetert mijn ademenhaling wel. Omdat ik na een tijd doorhad dat ik me benauwd begon te voelen verder achter de neus, wellicht rondom het zachte gehemelte!, heb ik er verder niet meer over nagedacht. Maar idd, nu jij erover begint, ik zou met mijn linker neusgat alleen niet kunnen leven overdag. Er is bij normale ademhaling als ik mijn rechterkant afsluit onvoldoende ruimte links en je hoort dus ook de lucht stromen omwille van de weerstand. Als ik een strip plaats, is er naar mijn gevoel dan weer wel ruimte links om te ademen. Ik heb het net opnieuw geevalueerd en er foto's bij gemaakt. Links is met strip, rechts zonder.
Bijlagen

Re: Meekijken naar data ivm mogelijks uars / flow limitation / periodic breathing

9
Bij een drukinstelling van 6-8 varieert je EPR van 2-3. Zolang je tussen 6 en 7 zit (en dat zit jij als ik het goed zag het grootste deel van de tijd), benut je EPR dus niet ten volle.

Over KNO artsen: die zijn ook in mijn ervaring vrijwel uitsluitend gefocust op obstructief apneu. En in die context is een beetje scheef neustussenschot een minor issue. Ook kan het schelen welke KNO arts je hebt.
Van iemand anders weet ik dat er in hetzelfde jaar vier KNO artsen gekeken hebben, zowel met met speculum als endoscoop. Twee zagen geen problemen en twee zagen een flinke vernauwing. Ra ra hoe kan dat?
Misschien heeft het ermee te maken dat de laatste twee weet hadden van een UARS probleem, gerapporteerd door de longarts. Kortom, het kan verkeren.

Zelf heb ik twee keer Celon laten doen en dat is me goed bevallen. Nauwelijks invasief en meer lucht.
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Meekijken naar data ivm mogelijks uars / flow limitation / periodic breathing

10
DirkV schreef: 26 jun 2022, 09:08 Ben wel benieuwd wat een continu EPR effect van 3 gaat doen voor je CA's. Ook even de lekkages in de gaten houden. Maar 7 EPR3 is nog steeds een relatief lage druk en het lijkt in deze situatie het meest logisch om te doen.
Yep, helemaal mee eens.
kdejaeger schreef: Maar ik snap nu dat EPR3 dus gewoon soort van poor man's PS-max is van 3.
Niet PS_max, maar gewoon PS met de proviso dat EPR van de insteldruk wordt afgetrokken, maar geclipt wordt op 4. Dit is hoe het werkt, hieronder in Python:

Code: Selecteer alles

from typing import Tuple

epr = 3

# huidige_auto_druk is de gekozen druk van het moment door het auto algoritme
def effectieve_epap_ipap_onder_auto(huidige_auto_druk: int) -> Tuple[int,int]:
     effectieve_epap = max(4, huidige_auto_druk - epr)
     effectieve_ipap = huidige_auto_druk
     return effectieve_epap, effectieve_ipap

def effectieve_epr(tup: Tuple[int,int]) -> int:
    epap, ipap = tup
    return ipap - epap
    
effectieve_epr(effectieve_epap_ipap_onder_auto(6))
# geeft 2 als output
kdejaeger schreef: Hij zei dat mijn tussenschot lichtjes scheef stond en dat het moelijk was maar verder geen opmerkingen langs zijn kant
Wellicht heb je dan wel een collapsibele neusklep aan de linkerkant. Ik zou daarom alleen maskers met neusgaten of neusdoppen gebruiken zoals de N30i of P30i of F30i. Deze blazen je neus op zodat je geen strips hoeft te plakken.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Meekijken naar data ivm mogelijks uars / flow limitation / periodic breathing

11
@DirkV van die lage/midden/bovenste neusschelpen zie ik op het eerste zicht weinig onderscheid, geen idee of ze te dik zijn. Meer achterin de neus langs het 'zwarte gat', die is rechts 2x groter dan links. En zoals @persluchtpiraat suggereert, inderdaad linkerkant in het midden zit er een inwaardse knik: als ik mijn rechter neusgat afsluit, en enkel door links adem, dan komt het 'collapsed' gedeeldte van de linker neus tijdens het inademen door het aanzuigeffect bijna tegen het sceptum. Dat geeft by default al een benauwd gevoel. Ik kan me voorstellen dat tijdens het slapen dit volledig kan blokkeren. Ik ervaar dus wel dat de pleisters helpen en heb niet het gevoel dat hier mijn hoofdprobleem zit. Maar wat vinden jullie zelf, ziet het er te klein uit?

Update: ik heb er nog een filmpje bij gemaakt ter verduidelijking.

Ik heb de P30i aangeschaft en verleden week 1 nacht geprobeerd maar dat duurde echt 5 dagen totdat mijn neus hersteld was. Ik ga een van dezer dagen nogmaals proberen en minder strak doen.

Re: Meekijken naar data ivm mogelijks uars / flow limitation / periodic breathing

12
kdejaeger schreef: 26 jun 2022, 14:40 Ik heb de P30i aangeschaft en verleden week 1 nacht geprobeerd maar dat duurde echt 5 dagen totdat mijn neus hersteld was. Ik ga een van dezer dagen nogmaals proberen en minder strak doen.
Dan beter het neusstukje vervangen met die van de N30i. Dat kan voordelig, want de frame/headgear is verder hetzelfde.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Meekijken naar data ivm mogelijks uars / flow limitation / periodic breathing

13
Als je rechts sluit en links zuigt zichzelf dicht, dan kan dat 's nachts problemen geven. Als je ligt zwellen de slijmvliezen op, waardoor er maar een neusgat (goed) doorgankelijk is. Als rechts op die manier op natuurlijke wijze afsluit, dan heb je links een probleem.

Maar er kunnen ook passageproblemen zijn op dieper liggende niveaus. De neusschelpen lopen bijvoorbeeld van voor naar achter en zeker achterin is het van buitenaf lastig te beoordelen. Daarvoor moet je echt met een endoscoop naar binnen kijken.
In mijn ervaring kan je daarvoor zo naar de KNO. Ook zonder het OSAS/UARS verhaal. Gewoon aangeven dat je 's nachts slecht lucht krijgt. Of misschien heb je 's ochtends wel een droge mond door mondademhaling. Wel eerst verwijzing huisarts uiteraard.

De P30i heeft een binnenste ring van hard kunststof. Als je hem te strak afstelt, kan dat inderdaad behoorlijk pijnlijk zijn. De neusdoppen moeten relatief losjes op je neusgaten liggen. Na starten CPAP even lostrekken en weer terugplaatsen, dan zetten ze zich.
Ook de juiste maat is van belang. Ik heb zelf geen kleine neus, maar bij mij zit M het beste. Met L krijg ik wat meer lucht, maar ook veel meer lekkage. Beetje proberen dus. Ik vind het zelf een erg fijn masker.
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Meekijken naar data ivm mogelijks uars / flow limitation / periodic breathing

14
DirkV schreef: 26 jun 2022, 15:57 links zuigt zichzelf dicht,
Dat wordt nasal valve collapse genoemd. Mijn neus neigt daar ook naar, maar het wordt voorkomen door een neusgaten of neusdoppenmasker.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Meekijken naar data ivm mogelijks uars / flow limitation / periodic breathing

15
Ik heb de P30i opnieuw geprobeerd afgelopen nacht. Dat blaas de neus en een klein beetje achterin de neus inderdaad op. Aan de linkerkant daardoor een grotere airflow dat ik normaal niet ken. Door het nieuwe gevoel van verhoogde druk in de neus, kon ik wel moeilijker deze nacht pinpointen wat nou mijn issue was. Want helaas kon ik vanaf 3u30 niet echt goed meer slapen. Tegen een uur of 5/6 voelde ik toch het vertrouwde plekje terugkomen waar ik een benauwdheid voel. Het is me nog steeds niet duidelijk of dit nou van achter het gehemelte komt of meer van achter de neus. Wel leek het wel deels op te klaren via rugligging en terug te komen bij zijligging. Mijn airflow neemt dan af en ik moet dan af en toe draaien of snel inademen om te voldoen aan mijn behoefte. Het zou handig zijn als de machine dan een handje helpt zodat de flow behouden wordt.
De komende dagen/weken zal uitwijzen of hogere druk helpt hiertegen. Daar ben ik nog wat bang voor want ik weet uit een paar minuten testen dat ik daar nu nog wel duizelig van wordt. Is het bij jullie zo dat jullie je vernauwing kunnen aanvoelen en heeft een hogere druk dan metteen effect op de vernauwing? Het kan toch alleen maar helpen of zijn er weefsels achterin de neus die juist nauwer kunnen worden daardoor?

Re: Meekijken naar data ivm mogelijks uars / flow limitation / periodic breathing

16
Ik voel nooit een vernauwing. Dat vindt plaats in mijn slaap.

Het benauwde gevoel met de P30i herken ik wel. Bij mij ontstaat het als de druk te laag staat (zowel EPAP als PS). Dan wordt de uitgeademde lucht niet effectief afgevoerd en adem je deels zuurstofarme lucht in. Het filter van de P30i helpt hierin niet echt mee. Hierover is een paar weken geleden nog het een en ander geschreven op het forum.
Maar jouw P30i is nog zo goed als nieuw dus zit het probleem logischerwijs niet in de filter. Tenzij deze natuurlijk nat is of vettig is geworden.

Als je vannacht met een druk van 7 hebt geslapen (min=max) dan zou je eens kunnen proberen of een druk van 8 (min=max) helpt tegen de benauwdheid. Als je 7 nog niet hebt geprobeerd zou ik dat eerst doen. Beide met EPR3.
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Meekijken naar data ivm mogelijks uars / flow limitation / periodic breathing

17
Ik heb de afgelopen 10 dagen de druk verhoogd van 6 naar 8.5. De data links (op het einde van mijn eerste post) heb ik geupdate (sd kaart data / sleephq).

Mijn eigen conclusie hiervan is dat de patronen en commentaar uit mijn eerste post herkenbaar blijven in de afgelopen 10 dagen. De APAP loopt achter de feiten aan en trekt zich niets aan van hoe onstabiel flow rate gaat. Tevens vraag ik me af hoe de REM eruit ziet bij jullie zodat ik het met mijn flow rate kan vergelijken. Maar ik heb sterk het gevoel dat ik ASV eens wil proberen om te kijken of deze door de eigenschap om de flow rate stabiel te houden enkel als het nodig is mij kan helpen door dan pas de druk te verhogen.

Vanaf ongeveer druk 7 slipt er blijkbaar meer lucht door naar mijn maag. Is dat niet heel snel al of moet ik wennen? Hoe hoger de druk, hoe opvallender. Een deel gaat door en ik voel dat het in mijn darmen zit nu. Het meeste burp ik er denk ik uit. Deze nacht had ik mijn mond afgeplakt en dat maakt dit proces wel moeilijker. Mijn partner zegt de afgelopen dagen dat de geur van de slaapkamer meer naar 'oude mensen adem' ruikt, wat ik daaraan relateer.

Ik heb sinds gisteren ook met zo'n oximeter cms50d+ geslapen. Wat ik tot hiertoe opmerk is dat ik na deep sleep in REM tijdens de opvallende 'wax-en-wane' flow rate de hartslag enorm op en neer gaat bvb tussen de 60 en 80 bpm in enkele minuten. Spo2 schommelt dan tussen 94 en 98. Omdat het zoveel varieert, toont OSCAR hier veel vlaggen. Tijdens een spontane CA deze nacht om 2u16 van maar liefst 40 seconden dook SPO2 van 98 naar 88.

Hieronder mijn 'dagboek':
26 - druk 6 (p30i) - slechte woelige nacht, moeilijk inslapen na 3u30, veel fragmentatie, sterk gevoel dichtslippen achter zacht gehemelte / neus
27 - druk 6.4 (eson 2) - woelige nacht, moe, wazig, energieloos ...
28 - druk 6.8 (eson 2) - normaal geslapen (als in met deep sleeps en slechte REM), je merkt op de grafiek veel vernauwingen, pas rond een uur of 6u30 semibewust, ik ben dan nog moe, wil slapen maar te bewust omwille van het gevoel van 'de vernauwing', waardoor ik alsmaar draai en keer. Tong uitsteken helpt niet. Zit ergens achterin neus of gehemelte. Zou een hogere druk zulke vernauwing dan wel openhouden ... vraag ik me af.
29 - druk 7 (p30i) - wakker rond 3u, wat normaal niet voorvalt, nadien wel doorgeslapen, minder 'waas' in mijn hoofd in de ochtend, wel moe gedurende de (warme) dag
30 - druk 7.2 (eson 2) - kon tot 8u doorslapen en voelde me daardoor sterker met bijna geen waas gedurende de dag
01 - druk 7.6 (eson 2) - rond 5 / 5u30 wakker, kon niet voldoende ademen omdat rechtneusgat verstopt was en linker te klein: ik was mijn neusstrips vergeten op te doen, moe en ganse dag hoofdpijn ; ik zie het niet in OSCAR terug ...
02 - druk 7.6 (eson 2) - ik dacht eerst goed geslapen maar eerste 3 uur van de ochtend duizelig, wat nekpijn en vermoeide ogen.
03 - druk 7.8 (eson 2) - 'goed' geslapen maar moe ...
04 - druk 8.0 (eson 2) -
05 - druk 8 (p30i) - kort geslapen , masker ben ik nog niet gewent in zijligging omdat dan mijn zachte neus opzij gedrukt wordt wat soms tot meer obstructie zorgt aan het begin van de neus
06 - druk 8.6 (eson 2) - gefragmenteerd geslapen, maar lang uitgehouden en daarom beter dan 'normaal'

Re: Meekijken naar data ivm mogelijks uars / flow limitation / periodic breathing

18
kdejaeger schreef: 07 jul 2022, 11:07 IIk heb de afgelopen 10 dagen de druk verhoogd van 6 naar 8.5. De data links (op het einde van mijn eerste post) heb ik geupdate (sd kaart data / sleephq).

Mijn eigen conclusie hiervan is dat de patronen en commentaar uit mijn eerste post herkenbaar blijven in de afgelopen 10 dagen. De APAP loopt achter de feiten aan en trekt zich niets aan van hoe onstabiel flow rate gaat
Dit lijkt tegenstrijdig. Als je vaste druk op 8,5 is dan is APAP niet actief, dus dan kan er geen sprake zijn van achter de feiten aanlopen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i