Hoge Bloeddruk, Pilletjes zijn te simpel!

1
Onbehandelde apneu veroorzaakt dat het Hart 's nachts hard moet werken. Dit pompen veroorzaakt een hoge bloeddruk.

In de Telegraaf stond het volgende artikel over Bloeddruk. Er wordt niet over Apneu gerept.

https://www.pressreader.com/netherlands ... 6455756503

Groet Ruud J
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoge Bloeddruk, Pilletjes zijn te simpel!

2
Werkelijk onbegrijpelijk dat het zelfs in deze tijden, waarin apneu toch veel meer in de aandacht staat, niet bij medici opkomt dat één van de oorzaken van hoge bloeddruk slaapapneu kan zijn!

Ik heb zelf de ervaring dat bij mij een jaar of 10 geleden opeens hoge bloeddruk werd vastgesteld, nadat ik voor die tijd altijd een vrij lage bloeddruk had. Geen medische oorzaak werd gevonden; het zou wel "door de overgang" komen.... Dus werd er -zéér tegen mijn zin - gestart met medicatie en die heb ik genomen. Ik heb thuis een goede bloeddrukmeter en controleerde (en controleer nog steeds) regelmatig mijn bloeddruk.
Begin maart kreeg ik de definitieve diagnose slaapapneu en begon ik met de cpap. Toen ik eind maart weer eens mijn bloeddruk controleerde, omdat ik vrij vaak duizelig was, bleek deze opeens erg laag te zijn. In de weken daarna nog paar keer gemeten, maar steeds was hij laag. Toen heb ik met de huisarts overlegd of ik de medicijnen mocht proberen af te bouwen, omdat ik vermoedde dat de hoge bloeddruk veroorzaakt was door mijn apneu. Door de behandeling met de cpap kreeg mijn hart/bloeddruk eindelijk weer de kans zich te herstellen!
Ik mocht eerst twee weken halveren en als hij laag bleef, stoppen. Dit heb ik gedaan en ik kon inderdaad stoppen!! De bloeddruk bleef laag en is nu nog steeds laag, na bijna half jaar zonder medicatie (vanmorgen bv. 113/72).

Ik denk dus dat de oorzaak van mijn hoge bloeddruk de apneu was en waarom zou dat bij anderen niet ook zo kunnen zijn?
Logisch toch, als het hart steeds harder moet pompen en er te weinig zuurstof is...

Ik vind het onvoorstelbaar dat artsen niet vaker een slaaponderzoek aanbevelen bij hoge bloeddruk (eventueel als er ook andere klachten van apneu aanwezig zijn).
Het zou heel veel geld schelen in de zorgkosten, als er door een slaaponderzoek en dan een eventuele behandeling van apneu, later een veel duurdere behandeling van hartinfarcten, beroertes, dotteren en dergelijke (inclusief alle persoonlijke leed, dat daarbij komt kijken!), voorkomen kan worden!

Groeten van een blije
Astrid

Re: Hoge Bloeddruk, Pilletjes zijn te simpel!

3
Bij mijn huisarts was mijn hoge bloeddruk wel degelijk één van de aanwijzingen die hij had om slaapapneu te vermoeden ; samen met mijn overgewicht, mijn diabetes en het verhaal dat ik snurk. Nou zou je zeggen "dan hoef je geen deskundige te zijn om slaapapneu te vermoeden" maar blijkbaar is het toch niet zo simpel. Grof gezegd zijn gewone huisartsen onbekender met apneu dan wij inmiddels, en die krijgen natuurlijk VEEL meer kwalen aan hun bureau.

En hoge bloeddruk KAN een symptoom of zelfs gevolg zijn van apneu, maar dat hoeft natuurlijk niet ; er zijn legio andere oorzaken. Iedereen die een hoge bloeddruk heeft meteen het slaaplab insturen (waar de wachtlijsten al gigantisch zijn, en het is GEEN goedkope diagnostiek) is natuurlijk een beetje met een kanon op een mug schieten. Net zoals iedereen die snurkt meteen door de machine trekken. Of iedereen die te dik is. Of iedereen met diabetes. Natuurlijk komen die klachten veel voor, en ook veel samen , en OOK veel samen met apneu, maar lang niet iedere dikkerd met suiker die snurkt heeft ook een hoge bloeddruk en apneu, en alle andere mogelijke combinaties, om nog maar te zwijgen van de apneupatienten die niet te dik zijn, geen suiker hebben en een normale bloeddruk. En vaak zijn die symptomen er al een tijdje voor de apneu ontstaat. Dus dan heb je iemand gecontroleerd, goedgekeurd, en begint de ellende een half jaar later....

Het lijkt me dan ook voor een arts niet makkelijk om te bepalen of het om een symptoom gaat of om een op zichzelf staande aandoening, of een onderdeel van een ander complex ziektebeeld. Voor ONS als apneupatienten lijkt het heel erg voor de hand liggen DAT eerst altijd uit te sluiten, maar daarmee spoor je niet per se vroegtijdig alle apneu-gevallen op, en je verspilt er HEEL veel dure diagnostiek mee. Het is dus een aandoening die zich eigenlijk pas openbaart als er al enige schade / verschijnselen zijn opgetreden, en voor je die puzzel gelegd hebt, daar kan best even overheen gaan.

Bij mij bestaat mijn hoge bloeddruk bijvoorbeeld al sinds mijn zestiende. En hij wordt ook niet lager van de CPAP. het is vermoedelijk een "erfelijke" hoge bloeddruk, En zo zijn er nog tientallen andere oorzaken voor hoge bloeddruk ; apneu is maar één van die oorzaken, en vermoedelijk niet eens de grootste.

De winst oor de ziektekosten zal je trouwens tegenvallen ; een doorsnee dotterbehandeling kost om en nabij de 8500 euro. Een polysomnografie kost ongeveer 1400, en moet vaker herhaald worden (ik ga nu al voor mijn vierde in twee jaar; kosten totaal 5600 euro, nog een paar keer en ik ben al over een mogelijke dotterbehandeling "heen". ) . Apparaatgebruik nog niet meegerekend.