Bron: Telegraaf, 19 november 2018
Artsen en patiënten zien nog maar weinig in digitale zorg op afstand, blijkt uit de Future Health Index, die Philips heeft laten samenstellen. Toch maken de kostenvoordelen het volgens Jan Kimpen, chief medical officer bij Philips, onontkoombaar dat in de toekomst meer en meer zorg digitaal bij de patiënt komt.
Met doktersconsults op afstand, röntgenfoto’s die door topexperts aan de andere kant van de wereld worden beoordeeld en het thuis monitoren van patiënten kan de zorg een stuk efficiënter, beter en soms ook comfortabeler worden, stelt het rapport.
Dat is ook hard nodig, zegt Kimpen. „Telehealth zal onmisbaar zijn om het hoofd te bieden aan de grote uitdagingen waar de zorg voor staat: de oplopende kosten en de vergrijzing.”
Hoewel technisch al heel veel kan, verloopt de invoering van zorgtelematica echter moeizaam. Artsen en patiënten zijn weinig enthousiast en vergoedingssystemen werken niet mee. „Die zijn nog vaak gericht op het vergoeden van behandelingen in het ziekenhuis en niet op processen met digitale vormen van zorg op afstand”, zegt Kimpen.
Gebrek vertrouwen
Andere obstakels zitten in een gebrek aan vertrouwen in de beveiliging van data en de hoge investeringen die nodig zijn. „Terwijl het rendement voor de zorgaanbieder pas op de lange of middellange termijn komt.”
De weerstand bij artsen en patiënten komt volgens Kimpen grotendeels door onbekendheid met ’telehealth’. „Mensen voelen zich er niet comfortabel mee en zorgverleners zijn onzeker of ze de uitkomsten goed kunnen vertrouwen en interpreteren.
Als voorbeeld van hoe telezorg wél goed kan werken, haalt Kimpen uit eigen stal het voorbeeld van Philips’ ’e-intensive care unit’ (e-icu) aan. Daarbij worden ic-patiënten niet allemaal apart aan hun bed gemonitord, maar worden meerdere bedden via een centrale post buiten de ic in de gaten worden gehouden, ondersteund door kunstmatige intelligentie. „Dat hebben we bij diverse ziekenhuizen in de VS ingevoerd en onlangs ook in Japan. Over zes maanden blijken de kosten gemiddeld $1500 per patiënt lager te liggen.
Veel contact
De kostenbesparing zit hem volgens Kimpen niet in de inzet van minder personeel, maar in het feit dat met het e-icu-systeem patiënten beter in de gaten worden gehouden dan op een klassieke intensive care. Daardoor hoeft minder vaak ingegrepen te worden „We zetten ons er erg voor in dat high tech gepaard gaat met ’high touch’ (veel persoonlijk contact, red.).”
Daar moeten vergoedingssystemen wel op worden aangepast, om te voorkomen dat de financiële voordelen alleen naar de verzekeraars gaan, terwijl ziekenhuizen moeten investeren in systemen die zorgen dat ze minder omzet krijgen, zegt Kimpen.
„In dat voorbeeld van die $1500 die er bespaard wordt met de e-icu, zou de helft van de winst naar het ziekenhuis moeten gaan voor investeringen in betere zorg en de helft naar de verzekeraar om de premies te verlagen. Telehealth werkt alleen als de opbrengsten goed verdeeld worden.”
Meekijken op afstand op de intensive care zorgt volgens Philips voor betere genezing en lagere kosten.
Telezorg is nog ver weg
1Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar