Telezorg is nog ver weg

1
Bron: Telegraaf, 19 november 2018

Artsen en patiënten zien nog maar weinig in digitale zorg op afstand, blijkt uit de Future Health Index, die Philips heeft laten samenstellen. Toch maken de kostenvoordelen het volgens Jan Kimpen, chief medical officer bij Philips, onontkoombaar dat in de toekomst meer en meer zorg digitaal bij de patiënt komt.


Met doktersconsults op afstand, röntgenfoto’s die door topexperts aan de andere kant van de wereld worden beoordeeld en het thuis monitoren van patiënten kan de zorg een stuk efficiënter, beter en soms ook comfortabeler worden, stelt het rapport.
Dat is ook hard nodig, zegt Kimpen. „Telehealth zal onmisbaar zijn om het hoofd te bieden aan de grote uitdagingen waar de zorg voor staat: de oplopende kosten en de vergrijzing.”
Hoewel technisch al heel veel kan, verloopt de invoering van zorgtelematica echter moeizaam. Artsen en patiënten zijn weinig enthousiast en vergoedingssystemen werken niet mee. „Die zijn nog vaak gericht op het vergoeden van behandelingen in het ziekenhuis en niet op processen met digitale vormen van zorg op afstand”, zegt Kimpen.


Gebrek vertrouwen

Andere obstakels zitten in een gebrek aan vertrouwen in de beveiliging van data en de hoge investeringen die nodig zijn. „Terwijl het rendement voor de zorgaanbieder pas op de lange of middellange termijn komt.”

De weerstand bij artsen en patiënten komt volgens Kimpen grotendeels door onbekendheid met ’telehealth’. „Mensen voelen zich er niet comfortabel mee en zorgverleners zijn onzeker of ze de uitkomsten goed kunnen vertrouwen en interpreteren.
Als voorbeeld van hoe telezorg wél goed kan werken, haalt Kimpen uit eigen stal het voorbeeld van Philips’ ’e-intensive care unit’ (e-icu) aan. Daarbij worden ic-patiënten niet allemaal apart aan hun bed gemonitord, maar worden meerdere bedden via een centrale post buiten de ic in de gaten worden gehouden, ondersteund door kunstmatige intelligentie. „Dat hebben we bij diverse ziekenhuizen in de VS ingevoerd en onlangs ook in Japan. Over zes maanden blijken de kosten gemiddeld $1500 per patiënt lager te liggen.


Veel contact

De kostenbesparing zit hem volgens Kimpen niet in de inzet van minder personeel, maar in het feit dat met het e-icu-systeem patiënten beter in de gaten worden gehouden dan op een klassieke intensive care. Daardoor hoeft minder vaak ingegrepen te worden „We zetten ons er erg voor in dat high tech gepaard gaat met ’high touch’ (veel persoonlijk contact, red.).”

Daar moeten vergoedingssystemen wel op worden aangepast, om te voorkomen dat de financiële voordelen alleen naar de verzekeraars gaan, terwijl ziekenhuizen moeten investeren in systemen die zorgen dat ze minder omzet krijgen, zegt Kimpen.
„In dat voorbeeld van die $1500 die er bespaard wordt met de e-icu, zou de helft van de winst naar het ziekenhuis moeten gaan voor investeringen in betere zorg en de helft naar de verzekeraar om de premies te verlagen. Telehealth werkt alleen als de opbrengsten goed verdeeld worden.”

Meekijken op afstand op de intensive care zorgt volgens Philips voor betere genezing en lagere kosten.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Telezorg is nog ver weg

2
Ook CZ staat deze ontwikkeling in de weg. Ook al kom je regelmatig bij je longarts en diens longfunctiesafdeling ter uitlezing van de gang van zaken thuis, toch blijft CZ in haar richtlijn van 2019 eisen, dat daarnaast gespecificeerde gegevens naar de leverancier moeten of naar haar eigen medisch adviseur. CZ vertrouwt dus Uw en mijn longarts niet en ook niet bv. de mededeling van de longarts dat u en ik voldoen aan de nieuwste richtlijn en de behandeling doelmatig is. De mededelingen van longartsen kunnen bijvoorbeeld verstrekt worden via beveiligde email-verbindingen. Via dit soort verbindingen communiceren ook advocaten met rechtbanken.

Via de rubriek R: voorstellen en vragen (o.m. lange wachttijden cpap) schreef ik over over snellere diagnose-mogelijkheden voor apneu via de Belgische NightOwl en de Amerikaanse Go2Sleep. Gelukkig is er buiten Nederland wel sprake van een oprukkende medische digitalisering thuis met betaalbare apparatuur(sensoren) gekoppeld aan de mini-computer die tegenwoordige nagenoeg iedereen heeft: de smartphone. Ook weer in Belgie staat de Belgische cardioloog veel dichter bij de gewone mens als in Nederland. In 2014 werden de Belgen via TV Limburg.be in het kader van de week van het hart door de cardioloog Dr.Verhaert, van het Academisch ziekenhuis Oost Limburg, Genk, geattendeerd, op het zelf meten van de cardiovasculaire gezondheid via een sensor-apparaatje te verbinden met je smartphone, dat een kennis van mij, oud hoofd van de huisartsenopleiding van een Nederlands Academisch Ziekenhuis al in 2012 in de USA kocht. Het Thema was: Hoe staat het met jouw vasculaire gezondheid. Deze uitzending is terug te zien via youtube.com.





Via hetzelfde TV kanaal en ook via youtube is terug te zien in het kader van de week van het hartritme een interview met Prof.Nuyens, cardioloog-electrofysioloog, verbonden aan hetzelfde ziekenhuis. In het kader van de plaatsing van een pacemaker in oktober jl bij een familielid van mij, vertelde hij, dat dit apparaatje in nederland te koop is bij een webschop voor 139 euro, dat hij er al jaren mee werkt en hij patienten van hem dit al heeft laten aanschaffen.
Dit sensorapparaatje verzorgt samen met je smartphone ecg's en geeft aan, wanneer er iets niet in orde is en het raadzaam is contact te zoeken met je arts. Mijn huisarts, praktijk bestaande uit 4 artsen, kende het niet.





De vraag die je je dus kunt stellen is, zijn artsen en specialisten soms te behoudend en schermen zij hun territoir af en komen patienten daardoor op de 2e of 3e plaats. Doen zorgverzekeraars hier niet aan mee. Nieuwe verzekerden met een CPAP kosten per jaar zeker € 500,- extra en ga je als zorgverzekeraar daarnaar op zoek, of ga je liever op zoek naar bezitters van CPAP-apparaten, die ze thuis alleen maar in de kast hebben staan en moet daarvoor iedere CZ-verzekerde zich niet teveel laten wel gevallen.

Feit is wel, dat intussen VGZ, de kraan voor niet spoedeisende behandelingen in 2018 in de Sittardse en Heerlense ziekenhuizen heeft dichtgedraaid. Alles een gevolg van marktwerking in de gezondheidszorg. Nederland pretendeert de beste gezondheidszorg te hebben. In stilte presteren de Belgen zonder opsmuk en sobere gebouwen ( zie ziekenhuis Sittard) op basis van veel Limburgse ervaringen veel beter. Met vriendelijk groet, Wilbert16

modedit RM: videolinks werkend gemaakt, onderwerp opgeschoond en gesloten

Re: Telezorg is nog ver weg

3
Overigens Sittard bouwde een extreem duur nieuw ziekenhuis en kwam honderden miljoenen tekort; het marmer komt je overweldigend tegemoet, het lijkt wel een nieuw luxueus bankgebouw. De directie gokte erop dat overheid en zorgverzekeraars het niet aandurfde het vervolgens failliet te laten gaan. Daarop dwong CZ het financieel gezonde ziekenhuis Heerlen te fuseren met Sittard. Uiteraard was samenwerking alleen beter geweest. Nu komt de pijn en de tekorten in de feitelijke zorg terecht bij de inwoners van de Westelijke en Oostelijke Mijnstreek en behoren beide ziekenhuizen tot de 10 financieel zwakste van Nederland. Ook dit toont de te grote macht van de zorgverzekeraars. Intussen vertrekt uit Heerlen personeel uit alle lagen, ook al omdat de salarissen van Heerlen gemiddeld 1 schaal lager zijn dan die van Sittard.

Het sensor-apparaatje dat verbonden met een smartphone ECG's maakt heet : Kardia Mobile van Alive Cor Inc.

Met vriendelijke groet, Wilbert16