Re: 'Hersenschade door slaapapneu is omkeerbaar'

4
Ik moet daar heel hard om lachen stikslaap! [bigsmile]

Zo merkte ik, toch wel als taalneuroot, dat er een taalfout zit (niet eens een spelfout, gewoon een echte taalfout!) in de folder die ik altijd uitdeel over mijn cursussen. Zelfgemaakt, vaak veranderd en nog veel vaker doorgelezen.

Alsof ineens het licht weer aangaat! :idea:

Re: 'Hersenschade door slaapapneu is omkeerbaaar

6
Beste Stikslaap,

Fijn, dat je het bemoedigende artikel in `Nu.nl` op het Forum geplaatst hebt.
Dank daarvoor...

Er is dus echt hoop voor die mensen die net als ik vaak twijfelden aan hun geestelijke vermogens, wanneer ze weer iets belangrijks vergaten.
En soms het schrikbeeld van het verpleeghuis al dichter bij zagen komen..

Hersenschade door slaapapneu is dus echt omkeerbaar, wanneer we therapietrouw zijn.

Stikslaap, ik vond het zulk goed nieuws, dat ik het naar de Groepspraktijk hier doorgestuurd heb.
En zoals je kunt zien, weten deze artsen het ,dankzij jou, nu ook!

Wie weet hoe jouw link het land door gaat… zo helpen we andere apneuers ook.
En onze artsen, misschien ook..

Nogmaals: mijn dank.
Alle goeds gewenst,en hartelijke groeten,

Annie
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - `-`-`-`-`-`-`-`-`-`-`-`-`-`-

Beste dokter xxxxx en dokter xxxxx,

Misschien hebt u het door uw drukke baan nog niet vernomen.
Daarom stuur ik u ik dit nieuws graag door..

Gisteren las ik dat ,Nu.nl` het resultaat van een belangrijk onderzoek publiceerde:
`Hersenschade door Slaapapneu is omkeerbaar.`

Sinds 2 september slaap ik met een ResMed neusdoppen cpap.
In de voorbije nachten sindsdien heb ik het apparaat minimaal 7 uur gebruikt

U begrijpt, hoe bemoedigend dit onderzoek voor mensen met Apneu is..

Met vriendelijke groeten,
Annie

http://www.nu.nl/gezondheid/3872955/her ... rbaar.html
-- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Beste Annie,

Dankjewel voor de info. Dit is inderdaad aan ons ontsnapt.
Ik zal ernaar kijken en hoop dat je je snel beter voelt met de CPAP, ik ken veel blijde patiënten ermee.

Goede groet
xxxxx

//Modedit AJP. Ivm privacy namen weggehaald.

Re: 'Hersenschade door slaapapneu is omkeerbaar'

7
Beste AJP,

Ik keek even raar op, toen ik de kruisjes zag staan op de plaats waar ik gisteren de namen mee had gekopieerd.
Fijn, dat je er bij hebt gezet waarom dat gedaan is.

Staan deze `spelregels` en misschien nog andere op het Forum vermeld? En waar dan?
Dat is misschien wel handig voor mensen , zoals ik, die nooit eerder met een ander forum te maken hadden.

Een goed weekend, en hartelijke groeten,
Annie

Ps. Wat betekent MODEDIT ?

Re: 'Hersenschade door slaapapneu is omkeerbaar'

8
Hoi Annie,

Modedit betekend "Moderator Edit", en wil zeggen dat ik een bericht aangepast heb. Dit is iets wat ik zelden doe maar als ik het doe laat ik het de desbetreffende persoon op deze manier weten met een reden.

Deze "spelregels" staan hier niet expliciet beschreven maar zijn eigenlijk wel algemeen op alle fora. De achterliggende reden is dat de persoon wiens naam genoemd daar in 99.99% van de gevallen niet van op de hoogte is en er dus ook niets mee kan, of op kan reageren, je begrijpt vooral als dit een "negatief" is het een probleem kan worden.
En in de gevallen , stel je hebt een arts waar je heel erg tevreden over bent, dan kost het 1 prive berichtje om even de naam van de arts te vragen zonder dat dit meteen "openbaar" staat.
Onderschat in deze ook niet de kracht (of misschien wel het gevaar) van zoekmachines als Google.

"What happens on the Internet stays on the Internet"

Hopelijk is het zo een beetje uitgelegd.
Groeten, Bram

Re: 'Hersenschade door slaapapneu is omkeerbaar'

9
Beste Bram,

Dank voor je duidelijke uitleg.

En laat het me gerust weten, wanneer ik weer eens ongeweten tegen de ongeschreven regels in heb gehandeld.
Ik heb hier al veel van jullie allen op ons Forum geleerd, en ben daar blij mee .

Dus:bedankt allemaal!

Alle goeds gewenst, en een fijn weekend..
Annie
Laatst gewijzigd door annika op 13 sep 2014, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: 'Hersenschade door slaapapneu is omkeerbaar'

10
Hallo Annie,

de spelregels staan bij HELP en bij het registreren op dit Forum en kun je ook hier nog vinden: http://www.apneuvereniging.nl/forum/vie ... =17&t=6243

Er staat inderdaad niet specifiek bij dat namen niet genoemd mogen worden, maar uit Privacy overwegingen, daar deze genoemde personen niet weten dat zij in een Forum genoemd zijn en zich dus ook niet kunnen verdedigen, worden de namen, adressen e.d. verwijderd.

ModEdit is een afkorting van Moderator Edit

Moderator

Moderator
een persoon die niet relevante of ongepaste berichten van een mailinglist, forum of nieuwsgroep verwijdert, of personen waarschuwt en blokkeert, zo nemen ze de beheerder(s) werk uit handen

Edit
Bewerking - het veranderen, aanpassen en/of wijzigen van materiaal.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: 'Hersenschade door slaapapneu is omkeerbaar'

11
Ik dacht dat het gewoon de leeftijd en de drukte was dat ik steeds vaker dingen vergeet, en de laatste tien, vijftien jaar in eens een agenda nodig heb waar ik vroeger gewoon afspraken tot een jaar vooruit op de minuut kon onthouden. Maar misschien heeft dat dan ook wel wat met het chronische slaaptekort te maken, en hoef ik straks minder vaak ' met de billen bloot' om mijn missers recht te lullen. Zou wel prettig zijn. Nu kan ik echt een dag in het voren afspraken vergeten. Of boodschappen ; praat me er niet van.

Re: 'Hersenschade door slaapapneu is omkeerbaar'

12
Helaas is de oorzaak van concentratie vermogen en vergeetachtigheid vaak apneu. Het voordeel is dat therapie met een cpap dit deels weer kan verbeteren, maar bij mij nu na drie jaar, heb ik toch nog vaak een moment van, hoe heet hij of zij ook alweer?

Ook de naam van programma's en inderdaad afspraken noteren blijft een noodzaak. Tegenwoordig doe ik sinds kort de mailbox op mijn werk ook direct na het lezen en afhandelen van een mail, direct de afgehandelde mail naar het archief verplaatsen.

Zo blijft deze redelijk overzichtelijk en staan er geen honderden mailtjes vaak als ongelezen (wel gelezen, maar niet als zodanig gemarkeerd) in de dagelijkse mailbox.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: 'Hersenschade door slaapapneu is omkeerbaar'

14
Graag gedan Annika,

er is dus nog hoop voor ons al zweef ik tijdens saaie gesprekken en lang stilzitten vaak nog weg in mijn mistige wereld.
Ook als ik weleens met een 87-jarige vriendin praat merk ik dat ik nog vergeetachtiger ben dan zij :oops:
Het ergste vind ik nog dat ik midden in een gesprek terwijl ik zelf aan het praten ben zomaar ineens de draad kwijt ben [depri]

Re: 'Hersenschade door slaapapneu is omkeerbaar'

15
Beste Stikslaap,

Dat is heel herkenbaar wat je vanmorgen schreef... Ja, ER IS HOOP OP VERBETERING.
Ik merk het al een beetje..

-Zes jaar geleden sprak ik `in` voor de Raadsvergadering , en moest toen nog een aanwezige vriendin vragen, of zij mijn verhaal verder wilde voorlezen, mocht ik ineens in slaap vallen..
Gelukkig was dat niet nodig, maar het maakte me wel onzeker.

-En het gebeurt me al jaren tijdens telefoongesprekken, dat ik ineens moet vragen:,,Waar hadden we het nou net over.."
M`n vreemdste opmerking is wel dat ik zei:,,Nou ben ik vergeten wat ik vergeten was.."

-Eind augustus heb ik opnieuw uitstel moeten vragen van de uiterste inleverdatum van het Aangifteformulier Inkomstenbelasting.


Sinds 2 september gebruik ik pas m`n cpap, en mag nu al wat verbetering merken.
Voor een ander misschien iets kleins, maar voor mij zijn dit hoopvolle tekentjes:

-Mijn korte `vreemde momenten` zoals knipperen met de ogen, alleen maar kunnen staren, of kort verlamd zijn, komen bijna niet meer voor! En dat is toch wel anders geweest. Gelukkig maakte ik me er niet echt druk om. (Gait wel weer over..)
-Ik kan toch al wel weer zo`n 20 pagina`s uit een ebook lezen!
-Ook heb ik al vier achterstallige felicitatiekaarten geschreven.

-Vanmorgen had ik zo`n mooi bewijs van beginnend herstel..
Een vriendin kwam op bezoek, en ik vroeg na een uur:,,Is het je ook opgevallen dat ik vandaag niét meer in slaap viel?"
Haar antwoord was:,,Jazeker, en je bent weer zo helder! "

`Hersenschade door Slaapapneu is omkeerbaar bij therapietrouw` stond in een artikel van `Nu.nl` te lezen.
Ik wil aan m`n herstel meewerken, en weer zo fit mogelijk worden.
Als mijn aandeel dan `therapietrouw` is, dan doe ik dat.
Gesteund en bemoedigd door jullie, al die Apneu-doorzetters, die ik op ons Forum mocht ontmoeten..

Bedankt, allemaal.
Alle goeds gewenst, en hartelijke groeten,
Annie

Re: 'Hersenschade door slaapapneu is omkeerbaar'

16
Wat fijn om te lezen dat er nog hoop is voor ons.
Ook ik 48 jaar maakte mij wel zorgen over het vergeten van namen en andere belangrijke dingen gelukkig heb ik een lieve vrouw die me soms aan dingen herinnerd ook al heb ik het reeds 2 keer eerder gevraagd wat betreft de therapie kan ik melden dat ik geen enkel uur meer zonder slaap sinds de diagnose merk ook wel dat het veel beter gaat dan voor die tijd.
Maar toch heb ik soms van die momenten dat ik niet op iemands naam kan komen terwijl dat al jaren een collega is.
Dus dit bericht zie ik als heel goed nieuws en bedankt voor het delen.

Marco

Re: 'Hersenschade door slaapapneu is omkeerbaar'

17
Ik vreed toch dat dit voor mij niet opgaat. Ik pas meer in het beeld dat ik hier vaker tegenkom. Wat binnen drie jaar niet is hersteld is, blijft.
Ik ben nu 2,5 jaar onderweg en mijn concentratievetmogen is nog steeds beperkt. Met name als ik uets miet lezen. Kleine stukjes gaat nog wel maar ik,kan helaas mijn grote passie, boeken lezen, niet meer opbrengen.

Re: 'Hersenschade door slaapapneu is omkeerbaar'

20
truuskef schreef:Ik vreed toch dat dit voor mij niet opgaat. Ik pas meer in het beeld dat ik hier vaker tegenkom. Wat binnen drie jaar niet is hersteld is, blijft.
Ik ben nu 2,5 jaar onderweg en mijn concentratievetmogen is nog steeds beperkt. Met name als ik uets miet lezen. Kleine stukjes gaat nog wel maar ik,kan helaas mijn grote passie, boeken lezen, niet meer opbrengen.
Hallo Truus

Na beschadiging van de witte stof, door bijvoorbeeld zuurstof tekort bij OSAS of een ontsteking zoals bij MS, kan de witte stof tot ongeveer 2 jaar na dato weer herstellen. Echter, het is een beschadiging die nooit meer herstelt zoals het vroeger was. Het herstel kan zodanig zijn dat je geen restverschijnselen over houdt. Het is echter afhankelijk van de grootte van de beschadiging en de ernst van de beschadiging in hoeverre herstel plaats vindt. Zie het als een wond ergens op je lichaam. Die herstelt soms zonder enig litteken of functie beperking. Soms houdt je er een litteken of een functiebeperking aan over. Zo is dat ook in je hersenen. Als je lang onbehandeld apneu hebt krijgt de witte stof geen kans om te herstellen en kun je restschade overhouden. Afhankelijk van de plek en de grootte in de hersenen is die schade al dan niet beperkend in je functioneren. Mede daarom is therapietrouw belangrijk. Beschadigingen krijgen kans te herstellen en je hebt minder kans op nieuwe schade.

Groetjes, Thea