asv gevaarlijk??

1
Uit het Dagblad van het Noorden, 3 juni 2015:


GRONINGEN - Een beademingsmachine voor een speciale groep patiënten met slaapapneu en hartfalen blijkt een grotere kans op plotselinge hartdood te geven. Enkele tientallen Nederlandse patiënten hebben van hun academische ziekenhuis te horen gekregen dat ze moeten stoppen met het gebruik.

Heel kleine groep

Longarts Peter Wijkstra van het UMC Groningen benadrukt dat het maar om een heel kleine groep gaat. Alleen de tweehonderd Nederlandse patiënten met een specifieke vorm van apneu, centraal slaapapneu, en daarvan nog alleen het deel dat lijdt aan een verminderde pompfunctie van het hart.

Het overgrote deel van de honderdduizend Nederlandse patiënten met apneu heeft zogeheten obstructief slaapapneu, dat vaak samenhangt met overgewicht. Hun keel zakt tijdens de slaap dicht zodat hun adem stokt waardoor ze na een tijdje slaaptekort krijgen en allerlei bijkomende ziektes. Deze groep wordt in bijna alle algemene ziekenhuizen behandeld en krijgt vaak een soort luchtmasker voorgeschreven, een CPAP-machine. Met deze groep is niets aan de hand.

Groter risico

Zo'n tweehonderd patiënten met centraal slaapapneu gebruiken een geavanceerde beademingsmachine, de Adaptive Servo Ventilation (ASV). Uit een recent internationaal onderzoek is tot verrassing van de onderzoekers gebleken dat ASV-gebruikers met een verminderde pompfunctie van het hart een groter risico hebben op plotselinge hartdood. Normaal gesproken lopen mensen met die vorm van hartfalen een kans van 7,5 procent op plotselinge hartdood, bij gebruikers van de ASV blijkt die kans 10 procent.

'Schrikken'

,,We hadden dat niet verwacht, die uitkomst was best schrikken'', zegt Wijkstra. ,,We kennen de oorzaak nog niet. We weten alleen dat het een zeer uitgebreid onderzoek is waarin deze patiënten langere tijd gevolgd zijn in meerdere landen. Het is dus een zeer serieus te nemen risico.''

De vier universitaire ziekenhuizen in Nederland die deze tweehonderd patiënten behandelen, benaderen alleen hun patiënten die hartfalen hebben. In het UMCG hebben tien mensen het verzoek gekregen te stoppen met de ASV en is van twintig mensen gevraagd om gegevens over hun hartconditie. ,,Voor sommige mensen die moeten stoppen is het heel teleurstellend. Deze machine was voor hun echt een uitkomst omdat niets anders hielp'', zegt Wijkstra.

Re: asv gevaarlijk??

2
Dit is voor diegene die het aangaan echt een teleurstelling. Als alleen een ASV helpt, dan gaan zij terug naar Af. Weer een leven vol ellende en vermoeidheid tegemoet.

Bedankt voor het plaatsen van dit bericht Jan.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: asv gevaarlijk??

3
Jan, dat is zeker schrikken. Zeker als je zoals ik 1 van de gebruikers van een ASV bent. Ik heb er geen melding van gemaakt op het forum omdat alle gebruikers die het aangaat persoonlijk benaderd worden door het centrum voor thuisbeademing die de ASV verstrekt. Ze hebben mijn cardioloog gevraagd de relevante informatie te verstrekken.

Ik mag mijn ASV gelukkig blijven gebruiken.

Re: asv gevaarlijk??

4
Ja, ik las dit net in het DvhN. Ik gebruik zelf ook ASV. Ik heb geen hartproblemen, dus ik ben ook niet gebeld. Overigens voel ik me na 7 maanden gebruik nog niet veel beter, maar goed, herstel is misschien een kwestie van jaren en niet van maanden.

Ik kan me voorstellen dat de mensen die ASV niet meer mogen gebruiken dit rampzalig vinden. Aan de andere kant, het zijn natuurlijk statistische gegevens. Als het kanspercentage oploop van gemiddeld 7, 5 naar 10 procent, dan zou ik, in overelg met de longarts uiteraard, deze statistiek voor lief nemen, als de ASV mijn leven zo enorm zou verbeteren. Of is dit te kort door de bocht........

Re: asv gevaarlijk??

5
Ik heb de ASV nu bijna 2 maanden en voel me zoveel beter. Gemiddelde AHI 0,??. Dat is met de CPAP nog niet voorgekomen. Als ik de ASV moet inleveren moeten ze van goede huize komen. Dan maar wat extra risico.

Re: asv gevaarlijk??

6
Ik kan mij dit heel goed voorstellen. De keuze is, iets meer kans op hartfalen met eventuele acute hartstilstand tot gevolg of een leven met zware vermoeidheid en apneus met daarmee samenhangend een zeer groot risico met achteruitgang van je lichaam door zuurstofgebrek en daarmee de kans vergrotend op allerlei kwalen zoals nierfalen, hartfalen enz.

De keus lijkt mij dan ook snel gemaakt, maar ja de arts heeft waarschijnlijk het laatste woord en niet te vergeten de zorgverzekeraar.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: asv gevaarlijk??

7
Bij Resmed zitten ze met een groot probleem en Philips is aan het onderzoeken of hun ASV's hetzelfde probleem hebben.

http://www.resmed.com/us/en/consumer/ne ... erapy.html

//Modedit AJP. Om verwarring te voorkomen ben ik even zo vrji geweest de Google vertaling weg te halen omdat het persbericht toch wat rare vertalingen maakt wat voor mensen zonder medische achtergrond verwarrend kan werken.
Voor alle duidelijkheid, het gaat hiet NIET om een APAP, CPAP, BiPAP maar een specifiek apparaat de ASV. Alle gebruikers van dit apparaat zijn inmiddels persoonlijk benaderd.

http://www.apneuvereniging.nl/home/actueel/nieuws/item1
Laatst gewijzigd door Arkie op 05 jun 2015, 11:20, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vertaling Bericht