oude mensen

1
Nu ik wat actiever en bewuster met mijn eigen OSAS bezig ben, lees en bekijk ik veel meer.
Waar ik me eerlijk gezegd mateloos aan begin te ergeren de laatste tijd is dat je geen filmpje, brochure of folder kan openen zonder steeds weer alleen maar beelden van oudere mannen met overgewicht aan te treffen.

Het lijkt zo dat de apneuwereld (ook de fabrikanten), apneu afschilderen als een oudemannenkwaal. Voor diegenen die nog niet een oude dikkige man zijn (zoals ik) is dat niet echt bevorderend voor de eigen beeldvorming en de acceptatie van de aandoening lijkt me.

Ik kan zelf redelijk goed over bepaalde barrières heen stappen, maar ik kan me voorstellen dat deze algemene beeldvorming tot gevolg kan hebben dat jonge gasten (zeg begin 20) de aandoening gewoon ontkennen met alle gevolgen van dien.
Als je 20 bent wil je op geen enkele wijze het gevoel hebben dat je al een ouwe l#l bent als ik het zo bot mag stellen.

Juist de focus op de jongere generatie leggen heeft in mijn ogen ook een beter effect met betrekking tot de maatschappelijke acceptatie. Ik wil niet zeggen dat we Apneu "populair" moeten maken maar zoals het nu is, is het totaal de andere kant op.
Ik lees ook de nodige dingen over kleine kinderen die al apneu kunnen hebben (meer dan iedereen denkt) en daar ADHD achtige klachten door ontwikkelen en vervolgens worden volgestopt met ritallin. Kleine kinderen hebben zelf geen stem maar als de ouders (meestal tussen de 20 en 30 jaar oud) apneu kennen en niet als oudemannenkwaal, hebben we een veel grotere kans dat de diagnose bij kinderen ook op tijd kan worden gesteld. Zo kan onnodige medicatie en frustratie worden beperkt.

Vr. Groet, Berend

Re: oude mensen

2
... en ontwikkelingsachterstand.

Voorlichting, voorlichting, voorlichting. Anders ga je ook niets doen aan ouders die denken dat het "schattig" is dat hun <10 kind snurkt.

Het heeft weinig zin om je zelfbeeld af te laten hangen van marketingmateriaal. Je kan er een probleem van maken dat op de verpakkingen van ResMed alleen maar blanke hetero echtparen van middelbare leeftijd staan, wat mij betreft is dat niet de plaats waar de strijd gestreden wordt.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: oude mensen

3
persluchtpiraat schreef: Het heeft weinig zin om je zelfbeeld af te laten hangen van marketingmateriaal. Je kan er een probleem van maken dat op de verpakkingen van ResMed alleen maar blanke hetero echtparen van middelbare leeftijd staan, wat mij betreft is dat niet de plaats waar de strijd gestreden wordt.
Het gaat om beeldvorming, Verpakkingen, maar ook folders, brochures en videomateriaal.
Waar het mij om gaat is dat juist jongeren alleen maar aan beeldvorming doen, De dikke Mercedes, de dure merkkleding etc. etc. Maar vooral geen oudemensendingen.

je hoeft mij niet te vertellen dat je je zelfbeeld niet van marketingmateriaal af moet laten hangen. Het gaat oook niet om mij.
het gaat juist om die jonge generatie die dat juist wel doet.

Re: oude mensen

4
Hoe waar het moge zijn, ik ga me er niet aan storen.
Zo werkt het nu eenmaal in de commercie.
De doelgroep ziet er zo uit, dus die zetten we er op.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: oude mensen

5
Dus men schikt zich in den minne.
Ik vind bovenstaande reacties ergens een beetje jammer eerlijk gezegd. Ik vind het een beetje een ieder voor zich en god voor ons allen mentaliteit. En aangezien het bestaan van hem nooit is aangetoond hoeven we daar dus niets van te verwachten.

Er zijn zat mensen die volgens mij onbegrip voor de aandoening Apneu ervaren uit de familie, uit de kennissenkring, van werkgevers. Als we daar een verandering in zouden willen zien, is het dan niet zo dat het beeld van de "oudemannenkwaal" drastisch moet veranderen? Of ben ik de enige die dat zo ziet?

Re: oude mensen

6
Of je de enige bent of niet zou ik niet weten.
Misschien ben ik de enige die het niet zo ziet. (Wat klaarblijkelijk niet zo is)
Zou ook kunnen.

Zolang in de verpakking een masker en een slang zitten die ervoor zorgen dat ik lekker slaap zal het mij jeuken wat voor foto er op het zakje staat.
Al is het mijn oma van 95.
Ik maak mij daar ab-so-luut niet druk over.

Overigens : zo oud is de meneer op de foto nou ook weer niet. (Bij mij dan: Resmed )
Knappe kerel.
Veertiger.
Grijzend aan de slapen.
Beetje George Cloonietje.
Als ik er door dat oude mensen masker er ook zo uit ga zien, zet ik mijn handtekening. :D


Edits: allerlei rare autocorrect-jes gecorrigeerd.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/