Toch gekozen voor een full face masker

1
Hallo slaapvrienden,

Ik ben een echte NOOB qua slaap-apneu.
Hoewel ik een vrij ernstige vorm heb. 52 stops per uur.

Vandaag in het ziekenhuis, het neusmaskertje geprobeerd. Ik raakte binnen een minuut in paniek, want ik mocht niet meer door de mond ademen.
IK ben normaal heel volgs, wat adviezen vanuit het ziekenhuis betreft, maar ik heb het maskertje eraf gerukt. (IK kreeg het echt benauwd)

Als ik de verhalen hier lees, is een neus maskertje uiteindelijk toch beter, maar desondanks voelde ik mij bij een full face masker niet zo in paniek.

Gek genoeg, begon de consulente, al meteen met de optie voor een full-face mask.

Ik heb dus gekozen voor een full-face masker.
Ben ik te verkeerd bezig geweest, en/of zijn er ook goede ervaringen met een fullface masker.

groetjes,

Victor
Resmed Airsence 10 elite autoset
Masker Airfit / Airtouch F20

druk begintherapie 60 ,,, tijdens slaap 90

Begindiagnose 52 AHI

Re: Toch gekozen voor een full face masker

2
Het is een afweging. Het doel is de CPAP effectief te gebruiken, en dat mag met elk type masker.

Neusdoppenmasker:
Voordeel: Het blaast de neusvleugels op als een tent, waardoor een neus die eerst niet doorgankelijk is plotseling wel open gaat.

Neusdoppenmasker en Neusmasker:
Voordeel: Doordat de druk zich achter het zachte verhemelte opbouwt, kan de druk doorgaans lager zijn dan bij een fullface masker.
Nadeel: Lucht kan ontsnappen door de mond, en dan moet je dat proberen tegen te gaan met kinbanden etc.
Nadeel: De neus moet wel doorgankelijk zijn, in geval van congestie, anatomische afwijkingen of verkoudheid moet uitgeweken worden naar een full face masker.

Full face:
Nadeel: Ten opzichte van de neus(doppen)maskers moet de druk vaak 'n tandje hoger.
Nadeel: Het bedekt een groter deel van het gezicht, moet dus beter passen en kan in combinatie met gezichtsbeharing sneller lekkage geven.
Voordeel: Het is niet mogelijk om mond-lekkage te hebben, dat bij neus(doppen)maskers kan voorkomen. In het algemeen is het wel raadzaam om eerst een neus(doppen)masker te proberen, want niet iedereen wordt geplaagd door dit probleem.

Zo een beetje een overzicht.
victorbruyn schreef: Vandaag in het ziekenhuis, het neusmaskertje geprobeerd. Ik raakte binnen een minuut in paniek, want ik mocht niet meer door de mond ademen.
IK ben normaal heel volgs, wat adviezen vanuit het ziekenhuis betreft, maar ik heb het maskertje eraf gerukt. (IK kreeg het echt benauwd)
Als ik het zo lees ging het allemaal wel heel snel, en heeft men een (langdurige) keuze gebaseerd op een kort moment. Ik zou het correcter vinden dat men u met meerdere soorten masker naar huis stuurt om zelf te wennen (!) en te experimenteren.

Ik gebruik zelf naar volle tevredenheid overigens een F&P Simplus full face masker.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Toch gekozen voor een full face masker

4
Bedankt voor de antwoorden.

De eerste nacht is redelijk soepeltjes verlopen. Vooral in het begin wel een hele droge mond (ondanks vocht toevoer).
Van 52 adem stops naar gemiddeld 12. Over een periode van 7,5 uur.

De consulente heeft het apparaat zo ingesteld dat de eerste tijd maar 60 (bar?) aan luchtdruk is. Na verloop van tijd gaat dit naar 90.
Als je net gaat slapen is dat prima, maar als even naar de wc moet, en weer moet wennen aan de 60 bar, dan voelt het wat benauwd.

Bovendien slaap ik normaal gesproken erg snel in. (ook door medicatie). Is het niet verstandiger om de aanloop periode uit te zetten?

De consulente vertelde ook dat ik eigenlijk 110 bar nodig had, in combinatie gewicht enz. , maar om te wennen maar 90 druk heeft ingesteld.
Misschien daarom het nog niet optimale resultaat.

IK heb wel beter geslapen. Hoewel ik merk dat ik af en toe nog snurk, bij het indoemelen.

groet,

Victor

ps. Ik mocht geen 2 maskers mee naar huis nemen. Dat werd niet vergoed.
Resmed Airsence 10 elite autoset
Masker Airfit / Airtouch F20

druk begintherapie 60 ,,, tijdens slaap 90

Begindiagnose 52 AHI

Re: Toch gekozen voor een full face masker

5
Hallo Victor,

De druk zal wel mbar moeten zijn.

Je kunt de instelling van de druk instellen als cmh2o of als hpa.

Maar 60 staat gelijk aan 6 cmh2o en 90 en 110 dus aan 9 en 11 cmh2o.

Heb je een Resmed AirSense 10 of een Dreamstation van Philips Respironics als cpap?

Bij Resmed spreekt men van Aanlooptijd en bij Philips Respironics van Rampinstelling.

Een druk van 6 cmh2o die oploopt naar 9 cmh2o is om te wennen niet verkeerd.

Als je er al 7,5 uur mee hebt kunnen slapen is dat al heel wat. Velen, waaronder ikzelf, lukt dit vaak niet. Zelf gooude ik het masker de eerste 3 nachten af en pas de vierde nacht sliep ik er mee door.

Dus overhaast je niet en kijk het even aan hoe het gaat. De aanlooptijd kan korter of langer en soms ook op Stand Auto worden gezet.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Toch gekozen voor een full face masker

6
Ruud J, schreef:Maar 60 staat gelijk aan 6 cmh2o en 90 en 110 dus aan 9 en 11 cmh2o.
Umm, 60 hPa is ongeveer 61 cmH2O... De getallen kloppen niet. Waarschijnlijk een komma vergeten.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Toch gekozen voor een full face masker

7
Hoi Ruud,

wederom dank voor het advies.
ik heb een Resmed AirSense 10 elite autoset.
Als masker een airfit f20/ Airtouch f20.

Wat Co2 betreft. (eigen lucht inademen) .Ik heb gelezen dat , dat alleen kan gebeuren als de druk te laag is.
Over 2 weken heb ik weer een afspraak. Tot die tijd gebruik ik het masker. Bovendien is 12 AHI i.p.v. 52 al een hele verbetering.
Daar ik ook astma heb, en een gemiddelde nachtsaturatie van 91 had, is het ook echt nodig.



groetjes,

Victor
Resmed Airsence 10 elite autoset
Masker Airfit / Airtouch F20

druk begintherapie 60 ,,, tijdens slaap 90

Begindiagnose 52 AHI

Re: Toch gekozen voor een full face masker

9
Jij hebt nu de Resmed Airfit F20.

Jouw vraag is door Resmed al beantwoord door het zojuist in Nederland geïntroduceerde masker de Resmed Airfit F30.

https://www.resmed.com/us/en/consumer/p ... t-f30.html

Dit is een combinatie van een neusdoppen en een over de mond masker.

Tegelijkertijd ademhaling door neus en mond zal waarschijnlijk niet gaan, maar 1 van beide zal zeker gaan. Je hebt in elk geval geen masker meer over de neus brug heen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Toch gekozen voor een full face masker

10
Ruud, inmiddels al mijn steun en toeverlaat. (smilie).

IK ga hier zeker om vragen tijdens mijn volgende consult. (p30 masker)
IK heb inmiddels ook al gebeld met het slaapcentrum van mijn ziekenhuis. Hun advies (gezien mijn ervaring na 1 nacht is) . Zet de aanloop functie uit.
Bovendien was de (verpleegkundige) niet tevreden met een gemiddelde van 12,7 Api. Als dat niet verbeterd, moet ik dinsdag al terugbellen. Dan wordt de druk verhoogd.

fijne avond, en slaap lekker

Victor
Resmed Airsence 10 elite autoset
Masker Airfit / Airtouch F20

druk begintherapie 60 ,,, tijdens slaap 90

Begindiagnose 52 AHI