Update na ruim een half jaar behandelen

1
Tijd voor weer eens een update.
Ik ben nu ruim een half jaar onderweg, slapen met CPAP gaat inmiddels probleemloos (mogelijk tot lichte ergernis van partner...).
Ik ben tussendoor aan het stoeien geslagen met mijn druk, de 9 cmWK (laatste keer bij longarts) voelde als hoog en werd 's morgen wakker denkende dat ik een opblaaspop was (en liep door diverse ventielen weer leeg :wink: ). Dus naar beneden bijgesteld (begonnen 8.2 cmWK) en langzaam opgeschroefd en zit nu op 8.6 cmWK, daarbij EPR weer aangezet (3 cmWK), en dat bevalt en AHI is redelijk stabiel.

Ik voel me fysiek steeds een beetje beter worden, fysieke inspanningen zoals wandelen, mijn tuin en klussen (huis + tuin) kom ik weer goed door. Sterker nog, ik heb zelfs weer de energie om dit op te pakken. Bijkomend voordeel is dat ik door dit en duidelijk minder behoefte aan "comfort food" ook in staat ben kilo's kwijt te raken (ook al was mijn BMI "maar" 27, acceptabel bij 1,98, 50jr). Sinds augustus inmiddels 8 kilo kwijt, het streven om dit jaar 10 kilo te doen zal met de feestmaand in het vooruitzicht niet meer lukken, maar dat pak ik in 2019 wel weer op.

Qua werk heb ik nog wel een uitdaging, dit zit niet in het fysieke maar meer op het geestelijke vlak (benoem het maar even zo). Mijn werk bestaat veelal uit overleggen, beeldschermwerk, analyses, wat al met al veel concentratie vergt. Dit is op zich al vermoeiend maar ik merk gewoon dat dit nog lang niet weer op een acceptabel niveau is. De aard van het beestje is dat ik me daar natuurlijk aan erger ook al weet ik (forum voldoende doorgespit) dat dit z'n tijd zal gaan kosten. Ik kan wel zeggen dat bedrijfsartsen geen idee hebben hoe hier mee om te gaan, dat is wel iets voor een ieder om rekening mee te houden, ik liep er duidelijk tegenaan dat het streven was om mij voor einde van kalenderjaar weer 100% gemeld te hebben, klonk een beetje alsof ze daarop afgerekend worden door werkgever(s), met als motivatie dat mijn AHI toch wel onder de 5 was.... :roll:. Maar goed, dat overleef ik ook wel weer, gaat toch niet lukken, 90% is momenteel wel maximaal voor me.

Samengevat: Het gaat een stuk beter dan een jaar geleden. :D

Cijfertjes sinds de start (tussen haakjes de waardes bij vorige update):
Gemiddeld aantal uren per nacht: 07:44 (7:36)
Therapietrouw: 99% (98%)
AHI: 2.98 (4.41)
Obstructieve apneu (OA) index: 1.72 (2.67)
Hypopneu (H) index: 1.07 (1.40)
Open luchtweg of Centrale apneu (CA) index: 0.19 (0.33)
Tijd in Cheyne Stokes Ademhaling (CSR): 0.02% (0.08%)
Druk: 8.6 cmWK (9.0)
EPR: 3 cmWK (uit)
Resmed Airsense 10, Airfit P10, AHI 66
Druk: 8.6 cmWK, EPR: 1cmWK

Re: Update na ruim een half jaar behandelen

2
Hoi Willem,

Bedankt voor jouw update. Zo te lezen gaat dit inderdaad goed vooruit.

Wat zijn de problemen die je vrouw nog kan hebben, behalve dat je met cpap aan en masker op niet makkelijk kunt na praten [bigsmile]?

Ondervind je nog last van bijv. in slaap vallen tijdens krant/boek lezen of bij het TV kijken?

Ik heb dat helaas nog wel. In 2011 begonnen met de cpap en nu met druk 7,6 cmh2o met de Resmed AirSense 10 een jaar gemiddelde ahi 1,8 /uur.

Voornamelijk CA 1,1 - OA 0,1 - H 0,6 /uur.

Geen reden tot klagen. Slaap wel met kinband en neusdoppen masker.

Mijn vrouw klaagt nog wel vanwege de geluiden die ik produceer als ik toch nog op mijn rug lig. Blijkbaar valt mijn mond dan nog zo open dat de wind langs en door de kiertjes van mijn gebit naar buiten stroom en dat hoor ik af en toe zelfs.

Qua werk, sinds 5 juli werkloos en op zoek naar een nieuwe job met 61 jaar op de teller. Hou mij nu voornamelijk bezig met het vrijwilligers werk voor de ApneuVereniging.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Update na ruim een half jaar behandelen

3
Ruud J, schreef:Hoi Willem,

Wat zijn de problemen die je vrouw nog kan hebben, behalve dat je met cpap aan en masker op niet makkelijk kunt na praten [bigsmile]?
Gebrek aan aandacht :oops: , ik ben aan het einde van de dag nog wel zo moe dat ik de kinband om doe, de doppen in en in slaap val.
Kan er nog niet zoveel aan doen helaas...
Ondervind je nog last van bijv. in slaap vallen tijdens krant/boek lezen of bij het TV kijken? Ik heb dat helaas nog wel. In 2011 begonnen met de cpap en nu met druk 7,6 cmh2o met de Resmed AirSense 10 een jaar gemiddelde ahi 1,8 /uur. Voornamelijk CA 1,1 - OA 0,1 - H 0,6 /uur.
Nee, eigenlijk niet meer. Wel vaak nog een dipje halverwege de middag maar als ik bezig ben trek ik me daar wel door (ga ik stil zitten dan zakken de ogen nog wel dicht).
Slaap wel met kinband en neusdoppen masker.
Hier ook!
Mijn vrouw klaagt nog wel vanwege de geluiden die ik produceer als ik toch nog op mijn rug lig. Blijkbaar valt mijn mond dan nog zo open dat de wind langs en door de kiertjes van mijn gebit naar buiten stroom en dat hoor ik af en toe zelfs.
Dat heb ik heel af en toe, op zich heb ik vaker dat de neusdoppen net niet 100% goed zitten waar door ik daar lekkage heb. Even friemelen en opgelost. Oorzaak is (vermoed ik) dat de bandjes op mijn kale kop makkelijk verschuiven (kinband ook), dan zit het net even niet goed meer.
Qua werk, sinds 5 juli werkloos en op zoek naar een nieuwe job met 61 jaar op de teller. Hou mij nu voornamelijk bezig met het vrijwilligers werk voor de ApneuVereniging.
Ik hoop nog een paar jaar aan het werk te kunnen blijven, aangezien ik de laatste 10-12 jaar heel veel (> 60000km/jr) in de auto zat zoek ik momenteel wel werk wat meer in noord-Nederland.
Resmed Airsense 10, Airfit P10, AHI 66
Druk: 8.6 cmWK, EPR: 1cmWK