Is MRA proberen zinvol als CPAP goed werkt?

1
Ik heb sinds anderhalf jaar een cpap-machine, en die bevalt me goed. Mijn AHI van gemiddeld 28 is teruggebracht naar 3.
Toch heeft zo'n apparaat ook nadelen. Ik kampeer graag en logeer ook nog wel eens ergens anders. In beide gevallen is het niet handig om een zware machine mee te sjouwen. Een beugeltje zou heel wat gemakkelijker zijn. Maar hoe goed werken die dingen? Is het raadzaam om iets wat goed werkt op te geven voor een middel dat mogelijk heel wat minder effectief zou zijn?
De slaaparts tegen wie ik het erover had, was niet onverdeeld positief of negatief. Het zou te proberen zijn, zei hij. Maar ik kreeg nou ook weer niet de indruk dat het hem een heel goed idee leek... Wat zijn de meningen hier?
Philips Dreamstation 2 (4-5 dagen per week) druk 4cm tot 9 cm
Resmed 9 (3-2 dagen per week) druk 4cm tot 9 cm

Re: Is MRA proberen zinvol als CPAP goed werkt?

2
Hoi Igoram

Een AHI van 28 is bijna ernstig apneu, afhankelijk van de klachten die je daarvan had, mogelijk ernstig apneu. Wat is je probleem met het meenemen van je CPAP? Ik doe het al bijna 12 jaar trouw in alle omstandigheden. Het gewicht van mijn oude Weinmann was zwaar maar vanwege de betrouwbaarheid was het mij waard. Het gewicht van mijn huidige Philips Respironics System one is aanzienlijk minder maar ook zeer betrouwbaar. Als jij gaat wisselen van CPAP naar MRA, zal het wennen ook niet in 1 nacht gebeuren. Besef dat dit tijd nodig heeft. Je zorgverzekering vergoed één therapie of jij moet super verzekerd zijn. Je zult moeten kiezen tussen je CPAP en je MRA. Mijn devies: onderbreek wat goed is niet voor iets dat mogelijk minder goed gaat.

Voor de zomer heb je uiteraard nog legio tijd als je van plan bent om dan te gaan. Besef echter ook dat je mogelijk voor kosten komt te staan, afhankelijk van je afgesloten polis. Weeg voor en nadelen goed af tegen elkaar. Kijk naar kosten die je wil uitgeven, het risico dat je op problemen stuit, maar vooral dat je een therapie die goed gaat onderbreekt met iets waarvan je niet weet wat de uitkomst is. Weeg zaken zorgvuldig af, financieel maar nog meer qua gezondheid.

Groetjes, Thea

Re: Is MRA proberen zinvol als CPAP goed werkt?

3
Hoi Igoram,

ik ben het met Thea eens. Als een cpap goed zijn werk doet, dan kun je beter voor eigen rekening een goede reis cpap aanschaffen. Deze zijn soms net zo groot als een cola blikje en gemakkelijk mee te nemen. Je moet misschien een bijbehorende accu aanschaffen of kamperen met stroomvoorziening.

Hou wel rekening met een prijs tussen €800 en €1300 (waarschijnlijk inclusief accu) Ook een MRA kost ongeveer net zoveel.

Als jouw gezondheid het jezelf waard is, steek er dan ook zelf geld in. Zoals Thea zegt, een Zorgverzekeraar vergoedt slecht 1 van de 2, niet allebei.

Hier een voorbeeld van welke cpap's er zijn en let vooral op de Travel machines:

PAP's:

http://www.sleeprestfully.com/CPAP%20Co ... 0Chart.asp

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Is MRA proberen zinvol als CPAP goed werkt?

5
Thea, Ruud en Bram, bedankt voor jullie advies. Het bevestigt mijn eigen aarzelingen bij deze stap. Ik kan natuurlijk geld uitgeven aan een MRA-beugel, dat zal me zo'n duizend euro kosten, maar het is bij de betrekkelijke ernst van mijn gemeten apneu niet de eerst-aangewezen therapie, en de effectiviteit van zo'n ding is alleen te meten met een slaaponderzoek. (En als ik dat ook zelf moet gaan betalen, wordt het wel een heel dure grap.) Voeg daarbij het mogelijk nadelige effect op mijn gezondheid, en ik krijg het idee dat ik het maar beter kan laten. Ik zal wel eens heel goed gaan kijken naar de reisapparatuur en de accu's. Dus bedankt voor de lijst met reis-CPAP's.
Philips Dreamstation 2 (4-5 dagen per week) druk 4cm tot 9 cm
Resmed 9 (3-2 dagen per week) druk 4cm tot 9 cm