Kan je zelf nog iets doen?

1
Hoi Allemaal

Zijn er nog andere mogelijkheden die helpen buiten de gebruikelijke mogelijkheden.

Ik krijg volgende week mijn kastje aangemeten maar ik ben dus op zoek naar alternatieve zodat ik in de toekomst wellicht geen kastje meer nodig heb.

Ik heb wel overgewicht mijn bmi is 28,3, zou het nut hebben om af te vallen? Ik drink geen alcohol en ik rook ook niet dus daar kan het niet aan liggen.

Ik zie erg op tegen het moeten slapen met dat kastje :?
Vandaar dat ik alternatieve zoek :)

Re: Kan je zelf nog iets doen?

2
Hoi Connla, ja, afvallen kan veel helpen. Als je de zoekfunctie gebruikt (derde knop hierboven) en overgewicht of afvallen intypt, dan kom je veel informatie tegen. Ook via Google is er veel te vinden.

Re: Kan je zelf nog iets doen?

3
Nou, je bmi lijkt me in dit geval geen doorslaggevende factor. Als je weet hoe hoog je AHI is kun je misschien een MRA krijgen? Ik ben zelf met een MRA gestart, maar vind die cpap veel prettiger.

Groet, Jil

Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk

Re: Kan je zelf nog iets doen?

4
Connla,

alternatieven zijn er bijna niet. Als je veel apneu hebt in rugligging en bijna of geen in zijligging dan wordt een slaap positie trainer aangeraden te gebruiken. Deze zijn er die gedragen worden op de buik (NightBalance ca. €375,00) of in de nek (NightShift ca €295,00) zelf te betalen en alleen te verkrijgen bij een doktersverklaring. Door trilling ga je van rugligging naar zijligging en daardoor leer je vrij snel in zijligging te slapen. Maar dus alleen bij POSAS = Positie afhankelijke Osas.

Verder de MRA, maar lees daar goed over en alleen geschikt bij lichte tot matige apneu en je gebit moet daarvoor geschikt zijn.

Dus geen gebitsprothese en een sterk gebit. Kan, of hoeft niet, klachten geven. Lees goed de ervaringen hier van anderen.

Alternatief, indien mogelijk, een operatie, wordt vaker gedaan, kanlukken of mislukken en dan ben je nog afhankelijk van de cpap.

Bij grote keel amandelen, teruggetrokken onderkaak en dergelijke kan dit een uitkomst zijn.

Snelste wat zou helpen en direct beschikbaar is de cpap. Na het opknappen wil je hem vaak nooit meer kwijt.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Kan je zelf nog iets doen?

5
Hallo Connla,

Met een AHI van 47 heb je ernstige OSAS. Volgens de richtlijnen kan dat alleen met een cpap behandeld worden. Dat is dus zo goed als zeker. Eventueel kan er daarnaast nog een KNO-ingreep worden overwogen, maar dat zal nooit voldoende zijn om je helemaal van je OSAS af te helpen. De bedoeling is namelijk dat je straks een AHI krijgt van lager dan 5 en de vuistregel voor een KNO-ingreep is dat de AHI met de helft vermindert. In jouw geval zou dat neerkomen op 23-24. Dat zou dan nog steeds matige OSAS zijn.

De diagnose OSAS is voor iedereen even schrikken evenals het vooruitzicht om met een cpap te moeten slapen. Dat is helemaal normaal en begrijpelijk. Gun jezelf dus even de tijd om van de schrik te bekomen en ga gewoon vol goede moed met de cpap aan de slag. In het begin kan het wat strubbelingen opleveren, maar verreweg de meeste mensen wennen er aan en zoals je hebt kunnen lezen zijn er velen die hun cpap na verloop van tijd nooit meer kwijt willen.

Welkom in cpap-land, dus. Er zijn hier veel lotgenoten, dus je hebt al vast wat vriendjes. :)

Sterkte en succes,
Julius

Re: Kan je zelf nog iets doen?

6
Dank jullie voor jullie berichtjes, dat geeft me steun en ik word er een stuk wijzer van :lol:

Ik heb wel grote amandelen, wellicht dat ik die in de toekomst er uit kan laten halen.
Met het afvallen wil ik volgende week gaan starten, ik heb er nu helaas de energie niet voor.

Groetjes Connla

Re: Kan je zelf nog iets doen?

7
Connla, gun je lichaam en geest de rust om te wennen aan de therapie met de cpap.

Sporten om af te vallen wordt geadviseerd om na zes maanden na de start van de cpap therapie te starten.

Wil niet zeggen dat je niks moet doen, maar luister vooral naar je eigen lichaam.

Lees vooral het stuk over Hormonen het verklaard heel veel van wat je nu meemaakt. Echt doen....

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Kan je zelf nog iets doen?

8
Ik kan je in ieder geval met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid garanderen dat afvallen NIET gaat helpen ; een BMI van 28 is natuurlijk geen echt overgewicht ; dat is gewoon een lekkere kont. En daar krijg je geen apneu van. (Ik zou met mijn 120 kilo WEL wat te winnen hebben daar vrees ik-maar dat is wel een lange weg waarvoor ik 100 % de aandacht voor mezelf moet hebben, en op dit moment is er in mijn gezin zoveel aan de hand dat ik even op het sudderplaatje sta te trekken. Bovendien is de kans groot dat mijn overgewicht eerder een gevolg dan een oorzaak is van de apneu, maar dat verdwijnt niet "automatisch" zoals de vermoeidheid en het korte lontje).

Inderdaad is naar je keel/neusgebied laten kijken zeker een optie ; bij mij deden te dat trouwens VOOR ik aan de CPAP ging. Dat is in Duitsland sowieso standaard : longarts (anamnese) - thuisonderzoek -diagnose - kno-arts - slaaplab - therapie. In die volgorde.

Verder hangt het echt van de óórzaak van je OSAS af of er iets (anders dan CPAP) gedaan kan worden ; en als dat geen duidelijke en operabele anatomische afwijkingen zijn van welke aard dan ook, is het toch vaak "nee". Ik herinner me één verhaal van een man bij wie de oorzaak bleek te liggen in de voeding (ernstige reflux), maar dat was vooralsnog een uitzondering.

Re: Kan je zelf nog iets doen?

9
@l33ntje, ik zou natuurlijk wel wat kunnen afvallen zodat ik onder een BMI van 25 terecht kom maar wat ik hier begrepen heb is het niet verstandig om nu al te starten met afvallen maar idd ik heb geen ernstig overgewicht.

Afvallen is zo gemakkelijk niet en als jou tijd en aandacht nu nodig zijn voor je gezin dan kan je het idd beter gewoon zo laten. En wat ik begrepen heb uit je verhalen is dat je je een stuk beter voelt door het cpap kastje, en dat is al een heel gewin.

Mede door de verhalen zie ik inmiddels iets minder erg op tegen het cpap kastje

Groetjes Connla

Re: Kan je zelf nog iets doen?

10
Beste Connla,

Zo'n "kastje" is geen martelwerktuig.
Het helpt jou om de luchtwegen open te houden als er tijdens de slaap spierverslapping gebeurt.
Ik slaap nu bijna 14 jaar met zo'n kastje en ik ben nog steeds blij dat ik er ooit (noodgedwongen) mee ben begonnen.
De meeste problemen die ik had, zijn opgelost en ook met mijn geheugen en mijn humeur heb ik (en hopelijk mijn omgeving) geen last meer.
Zie aub niet op tegen de nadelen van het slapen met een CPAP. Als je de nadelen afweegt ten opzichte van de voordelen, slaat de schaal gegarandeerd naar veel meer voordelen dan nadelen.

Ik hoop dat je de juiste beslissing zal nemen, na de raad die je hier hebt gekregen.
Er wordt volop onderzoek gedaan naar andere oplossingen, maar vooralsnog is er nog geen oplossing die zo weinig ingrijpend is en zo een grote kans op succes heeft als een cpap. En ik denk dat we daarop nog heel lang moeten wachten.

Succes en houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: Kan je zelf nog iets doen?

11
Bedankt voor je reactie @CoBen

Ik maakte in mijn hoofd het slapen met dat kastje (cpap, moet erg wennen aan dat woord en sowieso aan al die termen, gelukkig raar ik er al wat meer in thuis ) steeds groter. Idd een beetje als martelwerktuig :|

Hoe meer ik er over lees en hoe meer geruststellende verhalen ik hier lees hoe andere het ervaren en dat de meeste juist erg blij zijn met hun cpap hoe fijner ik het ga vinden dat ik dadelijk ook een cpap krijg. Zodat ik niet meer stop met ademhalen in de nacht. En hopelijk worden de klachten minder en misschien heel misschien gaan de klachten wel helemaal over.

Ik zie het allemaal wat rooskleuriger in :lol:

Groetjes Connla