Vitamine B12 suppletie

1
Misschien herinneren jullie mijn bericht van een tijdje terug nog, over vitamine B12. Ik denk dat ik al jaren - waarschijnlijk als gevolg van de combinatie slaapapneu, stress en maagzuurremmers - een vitamine B12 tekort heb. Ik denk ook dat dat er mede de oorzaak is van dat ik zo langzaam opknap en doormoe blijf, ook al slaap ik nu al een half jaar met de CPAP. Ook zijn mijn neurologische klachten - waarvoor de neuroloog geen oorzaak kon vinden - door de behandeling van de slaapapneu wel verminderd maar niet weg. Volgende de neuroloog, die het gewone Nederlandse protocol voor vitamine B12 gebrek volgt, heb ik geen B12 tekort. Maar mijn vitamine B12 is sinds ik gestopt ben met multivitamine, nu enkele jaren geleden, stap voor stap gedaald van een waarde aan de bovengrens naar een waarde aan de ondergrens. Dat is toch gek, zeker als je bedenkt dat je een grote voorraad vitamine B12 in je lichaam hebt, wel 3 tot 10 jaar, en de bloedwaardes vaak pas dalen als de voorraad in je cellen ruim is uitgeput. Mijn huisarts wilde me niet doorverwijzen. Toen ik niettemin vanwege het recht op een second opinion een verwijzing naar de B12 kliniek wilde, begon hij een verhaal over geldklopperij en hype. Maar ik kreeg wel de verwijzing.

Gisteren ben ik geweest en de dokter waar ik kwam was bijna blij. Meestal kan hij weinig 'aantonen' met de mensen die uiteindelijk daar komen, omdat ze vaak al tabletten hebben geslikt (werkt onvoldoende) of - bij waardes buiten de referentiewaardes - bij de huisarts al enkele injecties hebben gehad. Dan is langdurig de B12 waarde in je bloed onbetrouwbaar - deze lijkt dan goed maar op celniveau is het tekort nog steeds niet aangevuld Mijn huisarts heeft daar ook herhaald op aangestuurd (B complex pillen slikken) maar dat heb ik geweigerd omdat ik wist dat je dan vals gerustgesteld wordt. Voor deze dokter ben ik dus een goed onderzoekssubject, geen gerotzooi vooraf. Ik heb op basis van de klachten direct een injectiekuur van twee keer per week gedurende drie maanden voorgeschreven gekregen, uit te voeren door de huisarts en moet na drie maanden terugkomen. Nou, wat een geldklopperij. Als hij rijk van me wilde worden dan had hij me wel daar de injecties laten halen of me per twee weken gecontroleerd.

We gaan het zien. Ik ben zeer benieuwd of het wat oplevert. Ik hou jullie op de hoogte.

Re: Vitamine B12 suppletie

4
Weer anderhalve week verder. Inmidels vijf prikken gehad. Het lijkt waarachtig te helpen! De neurologische klachten verminderen (ik zak niet meer door mijn benen en de tintelingen zijn veel minder) en mijn energie lijkt beter. Vooral de dag na de prik ben ik energieker en minder moe. Ik zie er 's morgens als ik uit mijn bed kom ook beter - lees: minder als een zombie - uit.

Hiermee samenvallend zakken mijn AHI's, de afgelopen week herhaald onder de twee, terwijl ik al maanden tussen de 3 en 5 zit. Dat levert interessant gedachtenvoer op. Is mijn toegenomen energie het gevolg van de lage AHI's? Of juist van de B12? Of veroorzaakt de B12 een betere energiehuishouding waardoor de AHI's zakken? Ik ben erg benieuwd naar andere ervaringen. Zijn er meer mensen hier die vitamine B12 kregen en daardoor een lagere AHI? Dat zou namelijk voor de behandeling wel heel interessant zijn!

Re: Vitamine B12 suppletie

5
Tanja wat fijn dat het goed gaat met de B12 injecties. Zelf heb ik deze injecties ook en al meer dan 2 jaar. Eerste jaar 2 maal per week en daarna 1 jaar 1 keer per week een injectie.

Een paar weken geleden gestopt om te kijken wat er ging gebeuren. Eerste week ging het goed, maar daarna drama. Zo veel pijn in mijn benen en erg moe. In de nacht gebruik ik er een tablet Amitriptyline voor, maar wil dat zeker niet voor overdag omdat je er suf van kan worden.

Maandag was ik zo moe en had ik zoveel pijn dat ik de huisarts heb geraadpleegd. Er is gelijk weer een B 12 spuit gezet. Uren later knapte ik gelukkig langzaam weer op. Het blijkt dat mijn B 12 waardes met bloedonderzoek onmeetbaar laag waren al in 2010. Toen had ik nog een andere huisarts en is er toen niets mee gedaan.
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Vitamine B12 suppletie

6
Hofs, wat opvallend dat ook jij die pijn in je benen krijgt als je B12 zakt. Bij mij was dat ook, volgens de neuroloog om 'onverklaarbare redenen'. Onverklaarbaar, duh. Maar ja, zij vond ook mijn B12 waardes nog voldoende en de aanvullende tests waren ook normaal. Toch heel bijzonder dat ik zo geweldig opknap nu.

JA,IK KNAP OP!!! Echt. Ik kan het nog steeds nauwelijks geloven. Maar het verschil is zo opmerkelijk en spectaculair, en bovendien zo duidelijk gelinkt aan de B12 prikken, dat het niet van iets anders kan komen. Gisteren had ik weer een hele slechte dag, maar ik mocht gelukkig 's avonds een prik en vandaag voel ik me weer oke. Ik ben zomaar een soort van uitgerust 's morgens, wat serieus al minimaal vijftien jaar weg is geweest (shocking!). Als ik in de spiegel kijk, zie ik nog wel donkere kringen rond mijn ogen maar niet meer die wallen die ergens halverwege mijn jukbeenderen hingen. Mijn haar ziet er beter uit en mijn stemming is veel stabieler en positiever. Ik doe weer dingen. Ik ben bijvoorbeeld begonnnen met een bulletjournal om de honderdduizend achterstallige dingen die nog gedaan moeten worden (beiden apneupatient, het is hier wel een bende geworden) niet in mijn hoofd te hoeven onthouden en ook gedaan te krijgen - en het werkt. Enkele weken geleden was de gedáchte aan een klusje, welke dan ook, al veel te veel moeite. Nu heb ik in een week al meer gedaan dan in maanden hiervoor.

Kortom: het gaat de goede kant op. Het is nog dun ijs, ik doe nog snel te veel en moet het dan bekopen. Maar hey, ik ben zo blij dat ik weer wat kan dat doseren nog lastig is. Maar dat komt allemaal wel.

Ik kan niet genoeg benadrukken dat iedereen hier die een laag-normale waarde van B12 heeft, maar toch moe blijft, zich moet door laten verwijzen naar de B12 kliniek. Ik ben ZO blij dat ik mijn intuitie heb gevolgd en de adviezen van huisarts en neuroloog naast me heb neergelegd. Ik heb mijn leven terug, zo voelt het. Zelfs al is het nog beperkt, het is zo veel meer dan tot voor kort. Ik gun dat iedereen. Zorg voor jezelf!

Re: Vitamine B12 suppletie

7
Goede berichten, Tanja! Dank voor het delen. Ik ga het ook maar eens proberen, want het schiet hier op zijn zachtst gezegd niet echt op. Ik heb net zuigtabletten besteld, wellicht niet zo goed als injecties, maar het moet ook kunnen. Ik hou jullie op de hoogte van de resultaten.

Groeten,
Julius

Re: Vitamine B12 suppletie

8
Niet doen! Als je echt vitamine B12 tekort hebt, kun je dat - als je zuigta letten hebt geslikt- lange tijd niet meer aantonen in je bloed, dat wordt hierdoor vals 'normaal'. Bovendien helpt het niet, het tekort zit in je weefsels en tabletten zijn daarvoor onvoldoende. Laat je alsjeblieft doorverwijzen naar de B12 kliniek voor een injectiekuur!

Re: Vitamine B12 suppletie

9
Voorlopig is het resultaat na een week zuigtabletten van 1000 mcg actieve B12 en 400 mcg foliumzuur dusdanig dat ik er nog even mee doorga. Het lijkt een rustgevend effect te hebben en er zijn meer perioden waarin ik wat helderder ben en wat beter kan nadenken. Wel veel moe geweest, maar dat was ik toch al. Voorzichtig positief dus.

Re: Vitamine B12 suppletie

10
Hey Jools, hoe is het nu met je? Met mij redelijk. Je went snel aan beter, merk ik, en dan loop je vervolgens tegen nieuwe grenzen aan. Zo vergaat het mij in elk geval. Na de flitsende start van de B12 behandeling gaat het nu een beetje op en neer en ik vind het moeilijk de matige/slechte dagen te accepteren. Ook schommelt mijn AHI nogal, de laatste week weer rond de vijf, en dan voel ik me echt brak. Er is wel veel gaande geweest dus ik hoop dat het de reactie daarop is/was en dat dat weer wegzakt. Voor nu baal ik vooral.

Gelukkig heb ik nog vijf weken prikken, en als ik onvoldoende opknap nog een kuur van drie maanden. En omdertussen ga ik nog een keer mijn scores uitlezen in Sleepyhead en eens goed kijken wat er nou gebeurt 's nachts. Het blijft zoeken naar de factoren die de vermoeidheid in stand houden.

Re: Vitamine B12 suppletie

11
Het gaat hier naar omstandigheden best goed, Tanja. Gisteren had ik een goede dag waarop ik een uur of anderhalf zonder gedoe (pijn, angst, derealisatie, concentratie- en coördinatieproblemen enzovoort) in de buurttuin tussen de mensen heb kunnen zijn. En ik ben mijn werkkamer aan het uitruimen voor een volledige opknapbeurt. Dat gaat allemaal stukje bij beetje, maar ik doe het toch maar mooi. Een jaar geleden was dat ondenkbaar. Vandaag heb ik natuurlijk een terugslagdag en ben ik verkouden aan het worden. Dat slaapt icm de astma niet lekker met de cpap. AHI loopt wat op en ik heb het benauwd en hoofdpijn.

Binnenkort volgt de uitslag van het slaaponderzoek. Ik ben wel benieuwd, maar verwacht er eigenlijk niet zo heel veel van. Ik ben meer bezig met in het dagelijks leven zo wakker en aanwezig mogelijk zijn (mindfulness) en zo goed en kwaad als het kan normale dingen te doen waar ik een beetje schik in heb.

De vit B12 hou ik erin. Ik denk dat het echt wel wat doet. Ik begin er echter steeds meer achter te komen dat ik het echt moet doen met wat er is. Het is gewoon onmogelijk om na al die slopende jaren van onbehandelde slaapapneu en daaruit voortvloeiende psychische, lichamelijke en sociale stress te verwachten dat ik zomaar opeens fris en fruitig uit mijn bed stap en de hele wereld aankan. Dat moet ik echt uit mijn hoofd zetten. En het herstel wat er is zit altijd in een hoekje waar ik het niet verwacht. Dus hou moed, er komt altijd wel wat goeds om de hoek, ook al denk je dat alles verloren is. Op die manier krijgt de hele lijdensweg ook iets moois, hoe vreemd dat ook mag klinken. Ik leer er als mens van. Zo vind ik het nu fantastisch als ik mijn aandacht kan richten op wat ik aan het doen ben en de kermis in mijn hoofd even stil is. Dat is heel bevredigend.

Zo, de Tour gaat beginnen. Dat vind ik altijd gezellig op TV. Ondertussen ga ik nu mijn pc naar de huiskamer verplaatsen en wordt mijn werkkamer steeds leger. Ik heb al nieuwe vloerbedekking op het oog en alles is lekker schoon aan het worden. Dus dat staat de komende weken op het programma. Alles lekker in mijn eigen tempo en de slaapapneu kan de boom in. [bigsmile]

Sterkte en ook veel rust toegewenst!
Julius

Re: Vitamine B12 suppletie

12
Hoe is het nu met je , Tanja? Ga maandag naar een endocrinoloog i.v.m. Vit B tekort. Dochter en kleindochter prikken al en zijn erg opgeknapt.
Ben benieuwd wat de arts gaat zeggen. En of ik kan/mag gaan prikken.
Hoop nog steeds op herstel. Ben nu ruim een jaar bezig en nog steeds zieker dan voor die tijd.
Dus ga er voor.