Slaapapneu dodelijk?

1
Ik heb een thuisslaaponderzoek gehad en er is bij mij slaapapneu geconstateerd!
Alle klachten van slaapapneu had ik al lang rusteloze benen , altijd moe etc.
Sinds kort heb ik een neusmasker en probeer er zo goed mogelijk mee te slapen......

Ik hoorde net van een hele goede vriendin en een aantal anderen, dat een vriend van hun daaraan is overleden!
Die vriend had apneu maar wilde niet met al zijn apparatuur naar het buitenland en is daar overleden.
Ik ben zo geschrokken van dit verhaal, is er iemand die ook zo'n verhaal kent, dus komt het vaker voor?

Re: Slaapapneu dodelijk?

2
Welkom Sylvia,

slaapapneu is een sluipmoordenaar, niet zo zeer dat je stikt in je slaap maar doordat het regelmatige zuurstofgebrek schade aanricht in je lichaam. Hartproblemen, hersenbloeding en uitval van organen liggen uiteindelijk op de loer met invaliditeit, of erger, als gevolg.
Er zijn hier meerdere leden die hiermee te maken hebben gehad, zelf of in de familie- kennissenkring.

Het gebruik van de CPAP helpt om, een deel, van de schade te herstellen. Mogelijk herstelt niet alles. Na ongeveer 3 jaar therapie is de max bereikt. De schade die dan nog resteert zal ws blijvend zijn.

Als je zonder CPAP slaapt maak je de verbetering, die je zo moeizaam opbouwde, weer ongedaan. Het is dus belangrijk dat je zoveel mogelijk met volle bepakking slaapt.

Groeten,
Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Slaapapneu dodelijk?

3
Ik kan dit volledig beamen.

Een vriendin/collega is door vermoedelijk onregelmatig gebruik van de cpap daar zij niet aan het slapen met masker kon wennen, aan een hartstilstand overleden.

Tevens is mijn schoonvader door het niet gebruiken van hulpmiddelen, desondanks hij van alle kanten hoorde dat hij aan Slaapapneu leed overleden.

Op 55 J hersenstaminfarct, linkszijdig verlamd, jaren daarna hartinfarct, later hersen infarct waaraan hij overleed.

16 jaar geleefd met een hoop ellende en zware invaliditeit en dat als trucker die van het ene moment op het andere moment uit zijn geliefde truck werd gerukt. Luisteren naar mij als cpap gebruiker hielp niet....

Daarom geef nooit op met Apneu.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Slaapapneu dodelijk?

4
Beste lotgenoten,

Kan slaapapneu dodelijk zijn was de vraag,om nu zomaar te stellen dat dit zo is gaat mij toch te ver,is hier wetenschappelijk bewijs voor?en wie zegt mij dat deze mensen ook met gebruik van een CPAP niet zouden zijn overleden.Zolang er geen hard bewijs is geleverd dat bedoelde personen aan de gevolgen van apneu zijn overleden moet men oppassen dit te veronderstellen.


Groeten,

Jan Beuwer

Re: Slaapapneu dodelijk?

5
Janbe schreef:Kan slaapapneu dodelijk zijn was de vraag,om nu zomaar te stellen dat dit zo is gaat mij toch te ver,is hier wetenschappelijk bewijs voor?
Per individu kun je dat inderdaad niet met zekerheid zeggen, maar als je op zoekt op comorbiditeit dan zie je dat apneupatiënten statistisch veel meer kans lopen op hoge bloeddruk, overgewicht, hartinfarcten en herseninfarcten. En reken maar dat daar mensen aan doodgaan die nog zouden leven als ze op tijd behandeld waren.

Even wat directer dan: mijn vader is op straat zomaar in elkaar gezakt (waarschijnlijk door een herseninfarct). De agenten die als eerste arriveerden constateerden dat zijn hart erg hard tekeer ging, maar dat hij niet ademde. Zij hebben mond-op-mond beademing toegepast en merkten dat dat heel moeizaam ging. Het leek alsof er iets blokkeerde. Het ambulancepersoneel dat daarna arriveerde heeft zijn zuurstofsaturatie gemeten. Die was extreem laag. Ze hebben hem dus een zuurstofmasker opgezet terwijl de agenten waarschuwden dat die zuurtstof niet ging binnenkomen, maar daar werd niet naar geluisterd. Daarna zijn ze zijn hart gaan bewerken met stroomstoten. Ondertussen is hij gestikt en overleden. Mijn moeder vertelde dat hij altijd van die ademstops had in zijn slaap, maar dat hij nooit naar de dokter wilde. Mijn vader is duidelijk overleden aan een heel langdurige apneu die door het ambulancepersoneel is genegeerd.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: Slaapapneu dodelijk?

6
Tja, wat zullen we zeggen?
Is een kogel dodelijk?
Dat ligt er maar net aan waar hij het lichaam binnen gaat.
In je hart of hoofd is het gedaan.
Door je armspier doet alleen erg pijn, maar je zal het wel overleven.
Maar je zal er nooit van opknappen of je goed voelen nadat het gebeurd is.

Zo zie ik het ook met apneu.
je organen worden aangetast.
Punt.
Dat kan snel of langzaam gaan.
En dan ligt het er maar net aan welk orgaan het snelst gaat.

Feit is bijvoorbeeld dat diverse mensen die mij wat beter kennen al gevraagd hebben of ik niet Alzheimer heb.
Omdat ik zo verschrikkelijk veel vergeet.
Iemand die zich vandaag aan mij voorstelt weet ik overmorgen de naam niet meer van.

Dus: ga je dood van Apneu?
Misschien wel ja.
En misschien wel niet.
Het ligt er maar aan hoeveel pech of geluk je hebt.

Ik neem de gok niet en slaap braaf met mijn vriendje CPAP.
De enige bedpartner die altijd met me naar bed mag van mijn vrouw.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Slaapapneu dodelijk?

7
Ga je dood als je niet behandeld wordt of wil worden om slaapapneu te bestrijden.
Ik kan ter vergelijking vragen of je van roken dood gaat.
Het antwoord is onzeker in beide gevallen. Je loopt in beide gevallen wel een grotere kans om eerder te overlijden.
Ikzelf heb het ternauwernood overleefd maar mijn zekerheid is, dat hetgeen ik meemaakte door slaapapneu is veroorzaakt. Ik heb in januari 2003, 11 dagen op de IC afdeling gelegen, waarvan 3 dagen in coma. Dankzij de behandeling met CPAP ben ik langzaam opgeknapt. Maar mijn voorgeschiedenis was een ernstige burn-out, drie jaar later gevolgd door een mild hartinfarct, waarna ik dan weer 4 jaar later opnieuw het ziekenhuis indraaide met de eerder beschreven feiten, veroorzaakt door onbehandelde slaap apneu.
De longarts en het verplegend personeel wisten mij te vertellen dat ik geen dag later opgenomen kon worden omdat het dan te laat zou zijn geweest.

Ruud en Menno gaven het al aan, slaapapneu is een "sluipmoordenaar". En vanwege mijn eigen ervaring kan ik dit bevestigen.

Ik wil ieder de raad geven om er niet te gemakkelijk over te denken.

Houdoe (hetgeen in oud Nederlands betekend "behoed uzelf")

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: Slaapapneu dodelijk?

8
En zo kunnen we nog wel even doorgaan,in mijn beroep hoogspanningsmonteur loopt je ook meer risico om te overlijden dan een bakker.autorijden geeft ook een risico en fietsen en voetballen.Het gaat mij er om dat als iemand beweerd dat je aan onbehandelde apneu doodgaat je dit wetenschappelijk moet bewijzen.
Ik hou niet van veronderstellingen,bewijs me wat je beweerd.
Hier laat ik het maar bij.


Groeten,

Jan

Re: Slaapapneu dodelijk?

9
Het is lastig te zeggen dat iemand werkelijk aan apneu is overleden.
Feit is wel dat door medische studies is onderbouwd dat de risico's groter zijn op de infarcten welke een doodsoorzaak zijn.
Dus ja, als iemand overlijd aan een infarct en heeft jaren onbehandeld apneu gehad er hier niks aan willen doen, kan ik de reactie wel voorstellen.
Persoonlijk zou ik dit mijn dierbare niet aan willen doen.

Het zijn dus allemaal keuzes in het leven die een ieder voor zich moet nemen.
Keuzes die iedereen ook anders kan nemen.
Wat voor de één een aanvaardbaar risico is daar zal door de ander veiligheidsmaatregelen genomen worden.

Belangrijkste is dat je wel naar elkaar probeer te luisteren en begrip voor elkaar wil hebben al zou je zelf een andere keuze maken.

Re: Slaapapneu dodelijk?

10
Beste Janbe,

Jij schreef:
.Het gaat mij er om dat als iemand beweerd dat je aan onbehandelde apneu doodgaat je dit wetenschappelijk moet bewijzen.
Zou jij een garantie willen hebben dat je van slaapapneu daadwerkelijk dood gaat?

Ik zou willen stellen dat slaapapneu door de zuurstof tekorten op den duur allerlei beschadigingen veroorzaakt aan belangrijke organen. Langzaam maar zeker zullen die beschadigingen steeds duidelijker merkbaar zijn. En als dat lang doorgaat komt er in de meeste gevallen een breekpunt. Is het bijvoorbeeld het hart wat als eerste begeeft dan is de uitslag hartstilstand. Maar er zijn dan al reeds andere verschijnselen opgetreden.
Als je dan adequaat geholpen wordt, dan zal je niet hoeven te overlijden door slaapapneu.

Wat bijvoorbeeld een gevaar is, dat ook de hersenwerking nadelig wordt beïnvloed door zuurstof tekort. Dit uit zich in vergeetachtigheid en gebrek aan concentratie vermogen. Als je door deze verschijnselen een fout maakt tijdens jouw werk, dat is slaapapneu indirect de oorzaak van een ongeval.

Houdoe
Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: Slaapapneu dodelijk?

12
Het gaat mij er om dat ik niet van aannames hou die zorgen alleen maar voor onrust en wilde verhalen,dus als iemand stelt dat je aan de gevolgen van onbehandelde apneu kunt overlijden dan wil ik dat wetenschappelijk bewezen zien en niet van het zou mogelijk kunnen.
Ik heb 45 jaar met onbehandelde apneu rondgelopen zonder bewijsbare gevolgen,ben ik vrij van lichamelijke klachten?nee,maar dat zijn klachten die een ieder op leeftijd kan krijgen.
Hier wou ik het maar bij laten.

Groeten,

Jan Beuwer

Re: Slaapapneu dodelijk?

13
Laat het daar dan ook maar bij, Jan.
De vorige keer zei je dat ook en ontspon zich een enorme discussie.
Samenvatting van die discussie: iedereen krijgt klachten, maar Jan niet.
En daarom is het dus onzin dat apneu gevaarlijk is.

Zoiets.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Slaapapneu dodelijk?

14
Dat schrijf ik niet,maar als iemand stelt dat een persoon is overleden aan de gevolgen van apneu wil ik daar graag een wetenschappelijk bewijs voor zien en dat heb ik tot op heden niet gezien.Ook schrijf ik niet dat apneu niet schadelijk voor je gezondheid kan zijn.
Maar als men mij niet wil begrijpen,het zij zo.


Groeten,

Jan

Re: Slaapapneu dodelijk?

15
Hallo Jan,

Ik heb wat linken toegevoegd van wetenschappelijk onderzoek die een verhoogde kans op sterfte aantonen bij osas patienten die niet behandelt worden en onderzoeken waaruit blijkt dat men een grotere kans heeft op cardio vasculaire aandoeningen, groter sterfte cijfer etc. (helaas wel engelstalige onderzoeken)
Mensen sterven niet zo zeer aan de ademstop zelf als wel aan andere aandoeningen die wel getriggerd kunnen worden door een slaapapneu zoals hart / hersen infarct etc etc

https://www.uwhealth.org/referring-phys ... rers/13986

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 9707004366

https://respiratory-research.biomedcent ... .1186/rr79

Er zijn vele studies beschikbaar op internet

Re: Slaapapneu dodelijk?

16
Janbe schreef: Maar als men mij niet wil begrijpen,het zij zo.


Groeten,

Jan
Jan, dit heb je al eens aangezwengeld.
Ook toen hebben we je gezegd je WEL te begrijpen, maar er niet in meegaan omdat je bewering nu eenmaal levensgevaarlijk is.
Ook toen wilde je wetenschappelijke bewijzen zien.
Ook toen hebben we je die hier gegeven met linkjes.
En ook toen weigerde je die te accepteren of vond je ze niet overtuigend genoeg.

Je zou het hier bij laten, maar dat doe je niet.
Ook toen zei je dat maar deed je het niet.

Succes met je Don Quichotte strijd.
Ik raad een ieder hier aan de bewering van Jan te negeren!.
Het feit dat Jan al zoveel jaar geen klachten heeft van zijn apneu betekent dat hij zichzelf gelukkig mag prijzen en NIET dat apneu niet gevaarlijk is!

En ik laat het hier wel bij, want ik weet hoe uitzichtloos deze discussie gaat worden.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Slaapapneu dodelijk?

17
Ik zeg altijd: PSG of ik geloof het niet.

Afbeelding
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Slaapapneu dodelijk?

18
Menno nou moet je niet schrijven dat ik beweer dat onbehandelde apneu niet gevaarlijk kan zijn wat dat staat er niet.


Groeten,

Jan

Re: Slaapapneu dodelijk?

19
He, jammer dat ik gezegd heb dat ik het erbij zou laten.
Want ik doe dat namelijk wel als ik dat zeg.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Slaapapneu dodelijk?

20
Doe dat dan ook niet,als je je ergert aan mijn posten lees ze dan niet,ik blijf bij mijn mening en verplicht niemand het er mee eens te zijn.
Ik wens je nog een fijne dag.

Groeten,

Jan