Helpen oefeningen tegen apneu?

1
Ik la op een Site dat het snurken en de Apneu zou verdwijnen met oefeningen, is dat nep of heeft het een kern van waarheid?
Gaarne een reactie. Groeten Wim van Doorn
Ik ben al 8 jaar Apneu patiënt en gebruik 6 jaar de cpap+ dat ik 2 jaar de MRA beugel gebruikt hebt maar dat hielp niet meer.

modedit RM: onderwerp verplaatst, titel ter verduidelijking aangepast, link naar website vervangen door 'met oefeningen'

Re: Helpen oefeningen tegen apneu?

2
Beste Wim,
Ik heb die site even bekeken.

Het valt natuurlijk niet uit te sluiten dat zijn methode helpt. Ik weet bijvoorbeeld dat er in een ziekenhuis in het zuiden van het land een experimentele groep is (geweest?) die didgeridoo speelden tegen snurken. Didgeridoo spelen verstevigt i.d.d. de spieren in de keel en tong (overigens niet uitsluitend door circulaire ademhaling, zoals op de web site wordt beweerd). Dus de oefeningen die de meneer van die site verkoopt zullen ook in die hoek zitten. Het is aan jou, Wim, of je er €27,- aan wilt besteden om uit te vinden of het iets uitmaakt.

Mocht je er toe overgaan om het programma te gaan doen, dan ben ik uitermate nieuwsgierig naar je bevindingen en de resultaten van de oefeningen! Ik hoop dat je die dan hier wilt delen, want ik ben zéker niet de enige geïnteresseerde!

Maar... ik denk soms: als het allemaal zo eenvoudig was, zouden er toch geen hele slaapklinieken worden opgezet? Of zouden die uitsluitend om het verdienmodel draaien?

Groet, Razend

modedit RM: website weggehaald
Was alles maar van hout...
--------------------------------
ResMed AirSense 10, ResMed AirTouch F20, ResMed AirFit N20

Re: Helpen oefeningen tegen apneu?

3
Doorn01,

je kunt de zoekfunctie gebruiken met als term 'didgeridoo' en zult dan 18 hits vinden. Didgeridoo spelen helpt je ademhalingsspieren te verstevigen, echter...... tijdens de slaap kun je daar echt geen invloed op uitoefenen. De spieren verslappen tijdens de slaap en ook je tong spieren zijn ademhalingsspieren. Spieren horen ook te verslappen anders voer jij daadwerkelijk jouw dromen uit.

In de Besloten Facebook groep zit iemand die daadwerkelijk de Didgeridoo heeft gespeeld om deze redenen. Die persoon is Yoga leraar en heeft na het geprobeerd te hebben zelf de conclusie getrokken dat het niet helpt tegen Apneu. Zijn commentaar: Totale onzin. Heb de workshop gedaan en privé les genomen. Geen resultaat. Is ook geen goed onderzoek van.
Bij een didge competitie snurkte diverse profesionele spelers, dus onzin verhaal. Didge is wel leuk om te spelen.

Vraag:Heeft het ook niet klein beetje geholpen?
Antwoord:..... nog niet een klein beetje.... mijn relatie met mijn buren werd er ook al niet beter van.

Sandra: Dr janssen van het Radboud universiteit ZH Nijmegen heeft er enkele jaren geleden onderzoek naar gedaan. Conclusie alles wat je doet en erg leuk vindt zorgt dat je je beter voelt! Maar tegen apneu helpt het niet

Antwoord:...... Werkt maar heel beperkt. Speel al jaar of 25 op didgeridoo. Niet meer elke dag, maar toch, haha. Ondanks dat dus apneu. Speel er op omdat ik graag muziek maak op traditionele volksmuziek instrumenten.
we hebben binnen de AV de stelling ingenomen dat verscheidene ademhalings-oefeningen waar ook de didgeredoo spelen onder zou vallen niet werken als therapie voor osas. Dat is namelijk niet bewezen.
Dus trek je eigen conclusie......
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Helpen oefeningen tegen apneu?

4
Razend schreef: 04 mar 2019, 13:05 Maar... ik denk soms: als het allemaal zo eenvoudig was, zouden er toch geen hele slaapklinieken worden opgezet? Of zouden die uitsluitend om het verdienmodel draaien?
Het is meer dat dit soort websites om het verdienmodel draaien. Je kan "ebooks" kopen "tegen kanker" als je een beetje zoekt. In dit geval, 27 euro... hoppakee...
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Helpen oefeningen tegen apneu?

5
8 jaar geleden heb ik een didgeriedoo traning gedaan maar bakte er echt helemaal niets van dus kan daar niet over mee praten of het werkt. Volgens mij kun je evengoed gaan blokfluit of mondharmonica spelen, of zingen om de spieren te versterken, maar als je in je slaap geen ademhaalsignaal vanuit de hersenen krijgt, zoals bij centraal slaapapneu, zal het niet werken lijkt me.