Gaat apneu wel eens over?

1
Ik gebruik nu vijf jaar een cpap-apparaat, en over het algemeen haal ik daarmee een AHI-score van 2. Dat is heel wat beter dan de 28 vijf jaar geleden bij een slaaponderzoek. Aanvankelijk merkte ik niet zo'n enorme verbetering op in slaperigheid, maar na tweeënhalf jaar ging het heel wat beter. Ik val nooit meer overdag in slaap, ben een stuk alerter en voel me ook psychisch beter.
Vooral het laatste halfjaar ben ik helaas toch vaak weer iets minder uitgerust, ondanks een prima AHI.
Bij een bezoek aan een adviseur van Mediq-tefa vond die dat de begindruk van mijn cpap-apparat wel erg hoog stond afgesteld. Die is lager gezet van 6 naar 5, en dat voelt beter. De reden dat de onderdruk voor mij relatief hoog stond ingesteld, is vermoedelijk dat ik het afgelopen jaar een kilo of zes ben afgevallen (noten en sla bij de lunch in plaats van dubbele boterham met kaas), en dat er nu wat meer ruimte is in mijn neus- en keelholte (al ben ik niet bijzonder dik). Dat brengt me op de vraag: zou mijn apneu minder geworden kunnen zijn? Zo'n slaaponderzoek is toch maar een momentopname.
Zou het zin hebben om nog eens een slaaponderzoek te laten doen, maar dan zonder cpap-apparaat?

En een tweede vraag, die daaraan gerelateerd is: ik heb bij het slapen met de cpap in de zomer vaak last van een verstopte neus. Cortisteroiden en antihistaminica helpen daar wel bij, maar niet 100 procent, en het blijft allemaal een heel gedoe. Als blijkt dat mijn apneu minder ernstig zou zijn geworden, is het dan een goed idee om over te stappen op een MRA-beugel? Het zou ook wel weer heel prettig zijn om gewoon in bed te kunnen liggen, zonder slang.
Philips Dreamstation 2 (4-5 dagen per week) druk 4cm tot 9 cm
Resmed 9 (3-2 dagen per week) druk 4cm tot 9 cm

Re: Gaat apneu wel eens over?

2
viewtopic.php?f=38&t=12528

Dus kennelijk gaat apneu wel eens over.
Zoals alle ziektes wel eens over gaan.
Diabetes gaat wel eens over, hartklachten gaan wel eens over, AIDS is niet meer dodelijk ( al gaat het nog niet over.)
Ja, mensen genezen vandaag de dag zelfs steeds vaker van kanker.
Maar in de meeste gevallen vergt het enorm veel van de betrokkene.

Ook ik dacht bij de constatering van mijn apneu dat ik dat apneuvarkentje wel even zou wassen.
Maar 2 jaar later, vele hapjes, drankjes en andere dingen die het leven zo aangenaam maken overgeslagen hebbende was er 8 kilo af en ging de druk van 13 naar 10.

Dit voelde bij mij niet als een beloning maar als een straf.
Als een topsporter die zich twee jaar suf getraind heeft en op het kampioenschap als 4e eindigt.

Het is ieders persoonlijke keuze.
Maar ik heb besloten om wel een beetje op mijn leefstijl te letten, maar om mijn cpap te omarmen, te accepteren dat ik die de rest van mijn leven moet gaan gebruiken, maar dat dat wel inhoudt dat ik een beetje van het leven kan genieten.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Gaat apneu wel eens over?

3
U kunt best een slaaponderzoek doen zonder CPAP, maar ik zou dat -- in overleg met uw artsen! -- wel doen na ten minste een week niet geslapen te hebben met CPAP. Dit komt omdat CPAP een deels na-ijl effect heeft (ten goede). Als u in deze periode al merkt dat u slechter slaapt, dan heeft u uw antwoord.

Overigens is voor mij de slang "onzichtbaar" geworden sinds ik een DreamWear Full Face in gebruik heb genomen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Gaat apneu wel eens over?

4
Er zijn weinig mensen die van de apneu afkomen door af te vallen. Ze zijn er wel, maar niet veel.
Ikzelf ben inmiddels 40 kilo lichter en heb een veel betere conditie, maar mijn apneu is alleen maar erger geworden.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Gaat apneu wel eens over?

5
Als je afvalt kan dit helpen om de Apneu te verminderen. Als de nekomvang een stuk minder wordt vanwege vet wat daar was opgeslagen, dan kan, herhaal kan, dit obstructief Apneu verminderen. Er kan ook sprake zijn van centraal Apneu en die kun je haast niet bestrijden. Zoals Persuchtpiraat al aangaf, slaap eens een week, misschien wel twee of drie weken eens zonder jouw cpap te gebruiken. Blijf je fit en voel jij je goed, dan een slaaptest aanvragen. Wordt jij naar een bepaalde periode weer vermoeid, sikkeneurig, korter lontje, hangerig, je herkent de gevolgen van Apneu al snel, dan weet je dat een slaaptest geen nut heeft.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Gaat apneu wel eens over?

6
Bedankt voor alle reacties!
Ik ben een trouwe cpap-gebruiker. De gevaren van apneu zijn me te groot, en die voortdurend slaperigheid van de laatste jaren zonder apneu waren een ramp die me bijna mijn werk gekost heeft.
Ik denk dat ik het antwoord eigenlijk wel weet. Toen ik vorig jaar een keer niet met mijn masker geslapen heb, liep ik de dag daarna als een zombie rond. Misschien toch maar beter met zo'n masker blijven slapen, ook al is het wel eens lastig. Fijn dat de weegschaal aangeeft ik, zonder daarnaar te streven wat magerder ben geworden, maar helemaal zonder apparatuur zal het toch vermoedelijk niet gaan.

Er is wel tegen me gezegd dat een MRA-beugel misschien handiger zou zijn (met kamperen en zo), en misschien ook wel zou werken nu ik wat magerder ben geworden, maar zoiets lijkt me toch geen goed alternatief voor een CPAP-apparaat. Niet alleen omdat die dingen volgens mij helemaal niet gemakkelijk zitten, en veel gewenning vergen, maar ook omdat het effect ervan niet direct meetbaar is. En om nou eerst maanden met zo'n beugel te gaan slapen en dan weer een slaaponderzoek te moeten ondergaan om te zien of het ding effectief is, lijkt me ook nogal omslachtig - en misschien niet ongevaarlijk.
Philips Dreamstation 2 (4-5 dagen per week) druk 4cm tot 9 cm
Resmed 9 (3-2 dagen per week) druk 4cm tot 9 cm

Re: Gaat apneu wel eens over?

8
Als het goed is, zou je je eigen bericht binnen 24 uur kunnen aanpassen als je iets verkeerd heb geschreven of iets bent vergeten te vermelden.

Dit scheelt dan weer een nieuw 'correctie' bericht.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Gaat apneu wel eens over?

9
Als het goed is, zou je je eigen bericht binnen 24 uur kunnen aanpassen als je iets verkeerd heb geschreven of iets bent vergeten te vermelden.

Klik op de drie puntjes en dan op wijzig dit bericht.

Dit scheelt dan weer een nieuw 'correctie' bericht.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Gaat apneu wel eens over?

11
Bij mij is het overgegaan. Maar dat lag aan mijn enorme keelamandelen die ik op advies vd longarts heb laten verwijderen.door de KNO arts.

Mijn AHI was van 90 naar 2 gegaan destijds en tot heden toe snurk ik bijna niet meer. ( af en toe nog) en ben ik veel uitgeruster.

Dus het zou over kunnen gaan als het aan de grote amandelen ligt. Maar zelfs mensen die amandelen hadden en die hebben laten verwijderen op latere leeftijd, zijn helaas niet Cpap vrij. Dus amandelen laten verwijderen hoeft niet altijd te betekenen dat je van het Cpap apparaat af kunt komen. Ik had daar wel geluk mee.

Re: Gaat apneu wel eens over?

12
Igoram schreef: 08 aug 2019, 22:12 Er is wel tegen me gezegd dat een MRA-beugel misschien handiger zou zijn (met kamperen en zo)
Ik zou met een MRA wel opletten. Je kiezen slijten verkeer af omdat je kaak naar voren gezet wordt. Dan krijg je dat de punten elk raken en ik heb nu een centenbakkie gekregen. Dat vertellen ze je niet in het ziekenhuis.

Re: Gaat apneu wel eens over?

13
Raymond, als jouw kaak overdag bij gebruik van een MRA niet meer in de oude stand terugkomt, is de MRA niet geschikt voor jou. Dat je er blijvend een centenbakkie aan over zou houden vind ik een sterk verhaal. Toen mijn kaak in de verkeerde stand stond kon ik niet eten of praten, dat was onleefbaar dus ben ik met de MRA gestopt en na een week was mijn gebit weer normaal.
Wel klachten, geen diagnose, zelf aan de slag met het vermoeden van UARS.
Resmed Airsense 10 Autoset, settings: CPAP 7.4 cmH2O en EPR 2
Masker: nader te bepalen

Momenteel aan het wennen aan iNAP